Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 2. november
2009 stillet følgende spørgsmål nr. 88 (alm. del), som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Spørgsmål 88
Vil Ministeren gøre rede for hvilke tiltag, der kan tages i anvendelse, for atreducere de stadigt flere krydstogtskibes udledninger af kvælstoffer mensskibene ligger ved kaj, og som iflg. DMU-rapporten (Ship emissions and airpollution in Denmark - Present situation and future scenarios, s. 106) udgørca. 60 pct. af det totale NOx-udslip i Københavns havn?
Svar
Når skibe ligger ved kaj, er det kun hjælpemotorerne, der arbejder for atproducere strøm – det gælder også for krydstogtskibe. Udslip af NOX-kvælstofilter– fra disse hjælpemotorer kan reduceres gennem benyttelse afSCR-katalysatorer, som fjerner en stor del af udstødningens NOx. Indsat-sen overfor NOx fra skibe er dog stadig relativt ny, hvorfor flere miljøtekno-logiske løsninger stadig er på udviklingsstadiet.Partnerskabet for Renere Skibsfart med Danmarks Rederiforening og Miljø-styrelsen medvirker aktivt til udviklingen af netop denne type teknologi, ideteksempelvis udvikling af NOx- reducerende motorteknologi (Low NOx dy-ser) og standardiserede SCR-løsninger er blandt de projekter, der har mod-taget støtte under regeringens miljøteknolgiske handlingsplan.Det er desuden en mulighed at flytte krydstogtskibenes kajpladser længerevæk fra boliger i havnen, hvilket gør skibenes luftforurening ved boligernemindre. Københavns Havn (Copenhagen Malmø Ports) oplyser, at de ar-bejder for i 2012/2013 at flytte ca. 50 % af Frihavnens krydstogtskibe ud tilen ny kaj for krydstogtskibe i Nordhavnen, hvor afstanden til boliger er stør-re.