Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
881346_0001.png
881346_0002.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-501-00340Den 17. august 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 21. juli 2010 stilletfølgende spørgsmål nr. 868 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 868 (alm. del)

Ministeren bedes redegøre for, hvilke konkrete sager, der har ført til, atmiljøministeriet pr. 1. juni 2010 har udvidet mulighederne for at give dispen-sation for kravet om at tunge dieselkøretøjer, der skal køre i en miljøzoneskal have monteret et partikelfilter.

Svar

Miljøbeskyttelseslovens § 15 c giver miljøministeren mulighed for at dispen-sere fra partikelfilterkravet i lovens § 15 b i særlige tilfælde. Denne adganger delegeret til Miljøstyrelsen og nærmere reguleret i bekendtgørelse ompartikelfiltre, kontrol og mærkning af lastbiler og busser i kommunalt fastlag-te miljøzoner mv. Miljøstyrelsen kan efter bekendtgørelsens § 12 give di-spensation fra partikelfilterkravet, hvis montering af et partikelfilter på etkøretøj vil være sikkerhedsmæssigt uforsvarligt, eller hvis der foreliggersærlige omstændigheder og en dispensation vil være af miljø- og sund-hedsmæssig underordnet betydning.Miljøstyrelsen har på denne baggrund udviklet en praksis for tildeling af di-spensationer, og denne praksis revideres løbende på baggrund af indhø-stede erfaringer. I overensstemmelse med Folketingets Ombudsmands an-befaling offentliggør Miljøstyrelsen løbende dispensationspraksis, efterhån-den som den nuanceres. Det kan derfor ikke generelt siges, at der før ogefter den 1. juni 2010 er en forskellig dispensationspraksis, idet praksis lø-bende udvikles.Den præcisering af dispensationspraksis, som er offentliggjort den 1. juni2010, tager højde for, at der er en type dispensationer fra partikelfilterkraveti miljøzonerne, som kan begrundes i ønsket om at kunne gennemføre aktivi-teter af en offentlig, samfundsmæssig interesse. Miljøstyrelsen gør op-mærksom på, at der udover at være en offentlig interesse i at kunne gen-nemføre en aktivitet også skal være en tungtvejende grund til, at de køretø-jer, der er nødvendige for at kunne gennemføre aktiviteten, ikke påmonteres
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
partikelfiltre. Yderligere er det altid et vigtigt element i vurderingen, at di-spensationen er af underordnet miljø- og sundhedsmæssig betydning.Miljøstyrelsen har med baggrund i hensynet til en offentlig interesse givetdispensation til nogle cirkus, således at de kan køre ind i miljøzonen vedforestillingernes begyndelse og ud ved forestillingernes afslutning, men ikkekøre rundt inde i zonen i den mellemliggende periode.Herudover har Miljøstyrelsen givet Arriva og City-Trafik tidsbegrænsededispensationer til en del af de køretøjer, der skal assistere DSB med trans-port af passagerer i forbindelse med sporarbejde på strækningen mellemSvanemøllen Station og Hillerød Station. Miljøstyrelsen har lagt vægt på, atkørslen inden for miljøzonen var meget begrænset og har desuden skåretdispensationerne ned til et tids- og antalsmæssigt minimum. Samtidig harstyrelsen lagt vægt på DSBs oplysning om, at det ikke var muligt at findeandre busselskaber, der med så kort frist kunne stille et tilstrækkeligt antalegnede erstatningsbusser, der opfyldte miljøzonekravene, til rådighed vedpåbegyndelsen af sporarbejdet. Dispensationerne er tidsmæssigt begræn-set, så de kun gælder i første fase af sporarbejdet.
Karen Ellemann
/
Anne-Marie Rasmussen
2