Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDen 18. maj 2010Sagsnr.: 4650/2.3/KBLIBilag til besvarelse af MPU alm. del spørgsmål 746
TALEPUNKTtil samråd BÅ med fødevareministeren og miljøministerenom udsættelse af Grøn Vækst miljøtiltag(det talte ord gælder)Spørgsmål BÅVil ministrene redegøre for, hvorfor en række miljøtiltag, som var aftalt i forbindelse med regeringensplan for Grøn Vækst er blevet udsat og hvordan ministrene vil sikre, at dette ikke får negative effekterfor natur og miljø?Samrådsspørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Indledning (fælles – dækker både mim og fvm)- Aftalen om Grøn Vækst er en ambitiøs og langsigtet plan for bå-de miljø- og naturpolitikken og for landbrugserhvervets vækst-vilkår. Det gælder aftalen fra juni 2009 og Grøn Vækst 2.0 fra 9.april i år.- Miljøministeren og jeg er blevet bedt om at redegøre for hvorforen række miljøtiltag, som var aftalt i forbindelse med regeringensplan for Grøn Vækst, er blevet udsat og hvordan vi vil sikre, atdette ikke får negative effekter for natur og miljø.- Når vi taler Grøn Vækst og effekter på natur og miljø, skal vi hu-ske at det ikke kun er miljøinitiativer der har en effekt på naturog miljø. Vækstinitiativerne bidrager også til den grønne omstil-ling og de grønne investeringer.- Grøn Vækst aftalen er fra juni 2009. Det er forudset, at en stordel af aftalens indsatser igangsættes i 2010, mens andre indsatserførst igangsættes på et senere tidspunkt. Nogle indsatser forud-sætter forudgående analyser. Andre indsatser forudsætter omfat-tende koordination mellem myndigheder. Implementering af mil-jø- og vækstindsatserne i Grøn Vækst sker derfor som en løbendeproces.- Ansvaret for implementeringen af Grøn Vækst er i høj grad etfælles anliggende for regeringen.- I har i dag indkaldt både miljøministeren og mig. Vi vil hver isærpå vores ressortområde svare på jeres spørgsmål.
På Fødevareministeriets område (dækker kun fvm)- På Fødevareministeriets område er vi godt i gang med at få voresGrøn Vækst lovgrundlag og landdistriktsordninger på plads.Vi er nået langt – lovgrundlag (herunder randzoner)- Fødevareministeriet har som planlagt fremsat og fået vedtaget 6ud af de 7 lovforslag, som vi skal have gennemført som led iGrøn Vækst:1) Ny lov om Grønt Udviklings- og Demonstrationsprogram (GUDP), vedtaget iFolketinget den 17. december 2009.2) Landbrugsstøtteloven, vedtaget i Folketinget den 17. december 2009.3) Landbrugsloven, vedtaget i Folketinget den 17. marts 2010.4) Jordfordelingsloven, vedtaget i Folketinget den 16. marts 2010.5) Ændring af gødskningsloven, vedtaget i Folketinget den 17. december 2009.6) Ændring af lov om sprøjtejournaler, vedtaget i Folketinget den 17. december2009.
- De af lovene der har den mest direkte effekt på natur og miljø er:1) Ændring af gødskningsloven[vedtaget i Folketinget den 17. decem-ber 2009]. Lovændringen gennemfører de elementer i GrønVækst-aftalen, der vedrører selve dyrkningen i marken. Detgælder primært forbud imod pløjning i visse perioder i ef-teråret samt krav om yderligere efterafgrøder.2) Ændring af lov om sprøjtejournaler[vedtaget i Folketinget den 17.december 2009]. Med lovændringen gennemføres beslutningenom at den enkelte landmand hvert år skal indsende en sprøj-tejournal digitalt til Plantedirektoratet.- Den syvende og sidste lov i Fødevareministeriets regi er lovenom randzoner.- Med loven skal gælde et krav om permanente 10 meters sprøjte-,gødnings- og dyrkningsfrie randzoner langs alle vandløb og søer,svarende til 50.000 ha.- Det er en forudsætning i Grøn Vækst, at der skal ske en kompen-sation af lodsejerne via en tilskudsordning under Landdistrikts-programmet.
- Vi arbejder på højtryk med at få formuleret lovforslag og kom-pensationsordning og med at udvikle det omfattende kortgrund-lag, som skal ligge til grund for administrationen.- Og så er vi i løbende dialog med EU Kommissionen om deresgodkendelse af kompensationsordningen.- Vi forventer at fremsætte lovforslaget i Folketinget i NovemberII i år.- Og vi arbejder efter et dyrkningsforbud på randzonerne fra efterhøst 2011 og med at kompensationsordningen kan træde i kraftpå samme tid.-Altså er randzonerne etableret før udgangen af 2012, som det erambitionen i Grøn Vækst.Vi er nået langt – landdistriktsordninger- Udover vores syv Grøn Vækst lovforslag er vi også rigtig godt igang med at få vores landdistriktsmidler ud og gøre gavn for na-tur og miljø.- Vi har fået EU’s godkendelse af det nye og ambitiøse landdi-striktsprogram, som er en af de væsentligste finansieringskilder iGrøn Vækst.- Vi har i dag 12 Grøn Vækst ordninger på plads. Det er langt ho-vedparten. Og med Fællesskemaets åbning kunne der søges omstøtte fra en lang række arealordninger.- Jeg vil ikke nævne alle ordningerne. Men.- På natursiden drejer det sig blandt andet om en ordning til plejeaf private og statslige naturarealer, som skal bidrage til opfyldel-se af Natura 2000 direktiverne.- Og om ordninger til landskabs- og biotopforbedrende beplant-ninger og pleje af §3 områder.- På miljøsiden drejer det sig blandt andet om tilskudsordninger tilkommunernes og private virksomheders anlæg af vådområder,som skal bidrage til opfyldelsen af Vandrammedirektivet.- Og ordninger til investeringer i miljøteknologi og ordningen tilfokuseret rådgivning om anvendelsen af pesticider
- Herudover er en del ordninger på vej i en offentlig høringsprocesog forventes snarest at træde i kraft.- Her vil jeg særligt nævne en udvidet ordning om natur- og miljø-projekter, som gør det muligt at yde støtte til udarbejdelse af na-turplaner og etablering af vegetationsstriber.- Sidst men ikke mindst vil jeg nævne, at vores ordning om støttetil etablering af biogas fællesanlæg samt biogas gårdanlæg påøkologiske bedrifter nu er statsstøttegodkendt. Det betyder, at viforventer at kunne iværksætte ordningen med en ansøgningsfristomkring november 2010.- Så hovedparten af Grøn Vækst natur- og miljøordningerne underlanddistriktsprogrammet er allerede trådt i kraft og andre er kortsagt ”lige om hjørnet”.Vi er nået langt – artikel 68- I Grøn Vækst så vi også muligheden for at udnytte de uforbrugtemidler under den direkte støtte til at gavne naturen og miljøet.Det vi i daglig tale kalder midler under artikel 68.- Oversat til virkeligheden betyder det, at også støtteordningerne tiletablering af energiafgrøder, ekstensivt landbrug og pleje af per-manente græsarealer nu er gennemført,
Afslutning- Alt i alt kan jeg som afslutning kun sige, at Fødevareministerietholder planen i forhold til gennemførelsen af natur- og miljøtilta-gene i Grøn Vækst.- Derfor må vi forvente, at indsatsen giver de positive effekter fornatur og miljø, der var forudset i Grøn Vækst.- Og nu går vi også i gang med at gennemføre de elementer i GrønVækst 2.0, som yderligere understøtter landbrugets grønne om-stilling. Det gælder forhøjelsen af pesticidafgiften til et årligtmerprovenu på 150 mio. kr., indsats i forhold til øget anvendelse
af biomasse og biobrændstoffer samt yderligere initiativer i for-hold til økologi.- Tak for ordet (ordet gives videre til miljøministeren)