Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
Jord & AffaldJ.nr. MST-749-00008Ref. Trile/bagge/sornmDen 10. juli 2009
Notat om anvendelse af gipsaffald til jordbrugsformål
Miljøstyrelsen har med brev af 10. juni 2008 besvaret en henvendelse fra Århus kommune vedrø-rende anvendelse af gipsaffald fra genbrugspladser til jordbrugsformål efter reglerne i Slambe-kendtgørelsen1. Miljøstyrelsens besvarelse har givet anledning til en række spørgsmål fra Århuskommune, Danmarks Radio P4 Østjylland og Henrik Lund-Nielsen, Direktør for Gypsum RecyclingInternational, om, hvem der skal anses som affaldsproducent, hvor og hvornår analyserne skal ud-tages samt om de nødvendige miljøtilladelser er i orden.Sagens baggrund
Miljøstyrelsen har i den konkrete sag fået oplyst følgende om anvendelsen af gipsaffaldet fra ÅrhusKommune:I Århus Kommune bliver gipsen indsamlet i containere ved 6 genbrugspladser tilhørende underAffaldVarme Århus. Indsamlingen omfatter både gips fra private og erhverv. Det er dog ÅrhusKommunes vurdering, at størstedelen af gipsaffaldet kommer fra erhvervsdrivende.Århus Kommune har indgået en kontrakt med Marius Pedersen A/S om genanvendelse af gipsen.Efter kontrakten kan Marius Pedersen A/S vælge, hvor gipsen håndteres, så længe den blot blivergenanvendt. Gipsen bliver transporteret til Marius Pedersen A/S anlæg af en entreret transportør.På anlægget foretager en Marius Pedersen A/S en let forsortering samt presning af gipsen. Det erop til Marius Pedersen A/S at beslutte, om gipsen fra Århus Kommune skal blandes med gips fraandre affaldsproducenter.Herefter leverer Marius Pedersen A/S gipsen til Freiberg og Jespersen A/S, der komposterer gip-sen med henblik på, at den kan anvendes til jordbrugsformål. I komposteringsprocessen bliver gip-sen knust, sorteret og blandet med spildevandsslam og have- og parkaffald.Freiberg og Jespersen A/S har den 6. oktober 2008 af Tønder Kommune fået meddelt en miljøgod-kendelse og en revurdering af eksisterende godkendelse fra 2004 til kompostering af affaldspro-dukter, modtagelse, sortering og granulering af gipsplader samt midlertidig opbevaring af udtjentegipsplader og andre affaldsprodukter, der er egnet til kompostering. Miljøgodkendelsen er blevetpåklaget af Danmarks Naturfredningsforening.Der er i miljøgodkendelsen blandt andet stillet krav om, at prøvetagning af gipsplader til analyseskal foregå ved, at der ved hvert læs udtages en repræsentativ prøve, som sammenblandes til enrepræsentativ kvartalsprøve, der blandt andet analyseres for tungmetaller og miljøfremmede stof-fer. Desuden er der i miljøgodkendelsen stillet vilkår om, at gipsaffaldet skal overholde grænsevær-dierne i bilag 2 i slambekendtgørelsen.1
Bekendtgørelse nr. 1650 af 13. december 2006 om anvendelse af affald til jordbrugsformål
Tønder kommune har meddelt en § 19 tilladelse efter Miljøbeskyttelsesloven til Freiberg og Jesper-sen A/S til udbringning i Tønder Kommune, som ligeledes er blevet påklaget af Danmarks Natur-fredningsforening. Tilladelsen er blandt andet meddelt på vilkår om, at der kun må anvendes renegipsplader til kompostering, dvs. der må ikke være rester af maling, tapet, søm, skruer m.m. pågipsen samt at der for hvert læs gips udtages en repræsentativ prøve, som sammenblandes til enrepræsentativ kvartalsprøve, der blandt andet analyseres for tungmetaller og miljøfremmede stof-fer. Den færdige kompost skal analyseres for de parametre, der er angivet i bilag 5 til slambekendt-gørelsen samt for kalk og svovl.Miljøstyrelsens bemærkninger
Regelgrundlag
Udbringning af affald til jordbrugsformål, skal ske efter reglerne i bekendtgørelse nr. 1650 af 13.december 2006 om anvendelse af affald til jordbrugsformål også kaldet slambekendtgørelsen.Udgangspunktet for anvendelse af affald til jordbrugsformål er, at affaldet skal være optaget påslambekendtgørelsens bilag 1. Såfremt affaldet ikke er optaget, kræver det en § 19 tilladelse efterMiljøbeskyttelsesloven jf. § 29 i slambekendtgørelsen. Det følger endvidere af slambekendtgørel-sens § 29, at når affaldet anvendes til jordbrugsformål, skal kommunen fastsætte vilkår om, at reg-lerne i slambekendtgørelsens kapitel 3-9 gælder.Hvem er affaldsproducent?
I slambekendtgørelsens § 4, nr. 1 er det angivet, at en affaldsproducent er den, der frembringer,forarbejder, forhandler eller importerer affald, som skal afhændes til jordbrugsformål. Såfremt affal-det kommer fra husholdninger og behandles samlet, anses den ansvarlige myndighed for indsam-lingsordningen for at være affaldsproducent jf. § 6, stk. 3. Forpligtelserne for affaldsproducenten ihenhold til slambekendtgørelsen er, at affaldsproducenten skal sikre, at affaldet bliver prøvetagetog analyseret inden sammenblanding eller anvendelse jf. § 6. Dette skal ske, for at sikre at affaldet,til enhver tid, overholder grænseværdierne i bekendtgørelsens bilag 2. Hvis affaldsproducentenafhænder affaldet til bruger eller et husdyrgødningsbaserede biogas- eller forarbejdningsanlægefter § 11, skal affaldsproducenten opfylde pligterne i §§ 12-14 om blandt andet deklaration af af-faldet.I denne sag er det oplyst af Århus Kommune, at hovedparten af gipsaffaldet kommer fra erhvervs-drivende. Det betyder at slambekendtgørelsens § 6, stk. 3 ikke kan finde anvendelse og at dettebevirker, at det er de erhvervsdrivende, der skal anses som affaldsproducent, i forhold til gipsaffaldder leveres til genbrugspladserne. Dette betyder, at hvis gispaffaldet skal bruges til jordbrugsfor-mål, skal det være prøvetaget og analyseret efter slambekendtgørelsens kapitel 3, inden eller nårdet bliver afleveret på AffaldVarme Århus genbrugspladser.Da Marius Pedersen A/S kan disponere over gipsaffaldet, og derved er forhandler af det, ansesogså Marius Pedersen A/S som affaldsproducent efter slambekendtgørelsens bestemmelser. HvisMarius Pedersen A/S sammenblander gispaffald fra forskellige affaldsproducenter og herved forta-ger en forarbejdning, skal Marius Pedersen A/S, som affaldsproducent, sikre at gispaffaldet er prø-vetaget og analyseret inden sammenblandingen jf. § 6, stk. 2.Freiberg og Jespersen A/S sammenblander gispaffaldet med spildevandsslam og have- og parkaf-fald og foretager derefter en kompostering på deres anlæg. Denne forarbejdning gør at Freiberg ogJespersen A/S også skal anses som affaldsproducent og betyder, at de skal sikre, at de forskelligetyper affald er prøvetaget og analyseret inden sammenblandingen. Da Freiberg og Jespersen A/Safhænder det komposterede gispaffald til landmænd, der anvender det til jordbrugsformål bliverFreiberg og Jespersen A/S omfattet af pligterne i slambekendtgørelsens §§ 12-14, hvorefter der
2
skal udarbejdes en deklaration om blandt andet affaldets oprindelse og bestanddele. I deklaratio-nen skal indgå alle analyseresultater, der undervejs er taget af affaldet. Dette skal sikre, at alt affaldfra de forskellige affaldsproducenter til enhver tid har overholdt grænseværdierne i bekendtgørel-sens bilag 2.Hvis en eller flere affaldstyper, på et hvilken som helst tidspunkt i forløbet, ikke overholder grænse-værdierne i bilag 2, kan affaldet ikke anvendes til jordbrugsformål i henhold til slambekendtgørel-sen.§ 19 tilladelsen
Miljøstyrelsen er opmærksom på, at § 19 tilladelsen fra Tønder Kommune til Freiberg og JespersenA/S er blevet påklaget af Danmarks Naturfredningsforening til Miljøklagenævnet, og at nævnet der-for vil tage stilling til blandt andet § 19 tilladelsens lovlighed i sin prøvelse af tilladelsen.Miljøstyrelsen finder dog anledning til at gøre opmærksom på, at det efter styrelsens opfattelse ikkeer i overensstemmelse med hverken § 19 ordlyd, formål eller hidtidige praksis efter bestemmelsen,at den meddelte § 19 tilladelse ikke indeholder en angivelse af hvilke konkrete arealer, udbringningkan ske på. Det er tidligere slået fast ved Miljøstyrelsens afgørelse af 17. januar 19962, at udbring-ning af affald ved en § 19 tilladelse kun kan ske, ved en vurdering af den ansøgte anvendelse afaffaldet, jord- og grundvandsforhold på det sted eller steder hvor affaldet udbringes. Tilladelsen vilefter ansøgning kunne meddeles ejeren eller brugeren af den ejendom, hvor affaldet ønskes an-vendt.
2
Miljøretlige Afgørelser og Domme - MAD 1996.244
3