Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-106-00710Den 12. maj 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 16. april 2010 stilletfølgende spørgsmål nr. 644 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmåleter stillet efter ønske fra Ida Auken (SF).
Spørgsmål nr. 644 (alm. del)
Vil ministeren i forlængelse af MPU alm. del - svar på spørgsmål 523 frem-sende en oversigt over områder, hvor dansk landbrug lever op til princippetom, at forureneren betaler?Svar
Landbruget er underlagt en omfattende regulering efter såvel Miljøministeri-ets som Fødevareministeriets lovgivning. Som nævnt i svaret på spørgsmål523 lægger regeringen vægt på, at princippet om, at forureneren betaler eret grundlæggende princip for reguleringen.Den nuværende miljøregulering af dansk landbrug er i høj grad fastlagtgennem vandmiljøplanerne. Indsatsen har betydet, at nitratudvaskningen erhalveret, ammoniaktabet er reduceret med over 1/3 og fosforoverskuddet ermere end halveret siden 1980erne. Langt den altovervejende del af dennemiljøregulering er erstatningsfri regulering.Med Fødevareministeriets lovgivning sikres den generelle regulering af bl.a.landbrugets gødningstilførsel til arealerne. Alle landmænd skal hvert år ind-sende et gødningsregnskab med oplysninger om deres gødningsforbrug.Den nuværende regulering bevirker, at der som udgangspunkt kun må gø-des til et niveau, der er cirka 10 % under det økonomiske optimale. Der erdesuden krav om 10/14 % efterafgrøder. Denne regulering suppleres afMiljøministeriets generelle regler for anvendelse og opbevaring af husdyr-gødning, som blandt andet indebærer krav til opbevaringskapacitet i 6-9måneder og begrænsninger på hvornår og hvordan husdyrgødning må ud-bringes på markerne. Alle disse generelle reguleringer er erstatningsfri re-gulering og fungerer derfor efter forureneren betaler princippet.Udover den generelle regulering er der fastsat skærpede miljøkrav ifølgehusdyrgodkendelsesloven, som skal være opfyldt før et husdyr kan miljø-
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
godkendes. Disse miljøkrav er således også baseret på erstatningsfri regu-lering og er en helt central del af Miljøministeriets regulering af landbruget.Loven stiller bl.a. krav til en reduktion af ammoniaktabet på 25 pct. i forholdtil en reference, der benævnes "bedste staldsystem" baseret på normtal forammoniaktab. Endvidere stiller loven krav om maksimal merbelastning medammoniak af sårbare naturområder, skærpede krav til nitratudvaskningenog fosforoverskuddet i visse områder og til lugtpåvirkningen af omkringbo-ende.Et andet eksempel er pesticidregulering. Pesticider er afgiftspålagte. Somfølge af Grøn Vækst er der aktuelt nye regler om pesticidafgifter under ud-arbejdelse. Regeringens kommende forslag til en omlægning af pesticidaf-giften, vil beskrive en afgift der er baseret på pesticidernes egenskaber.Forslaget vil medføre, at de pesticider, der besidder de mest miljø- ogsundhedsmæssigt problematiske egenskaber, pålægges den højeste afgift,og de mest miljøvenlige midler pålægges en lav afgift. Endvidere er der forvisse pesticider restriktioner i deres anvendelse langs vandløb. Nogle midlermå fx ikke anvendes nærmere end 30 m fra vandløb.Endvidere er der i svaret til spørgsmål 523 redegjort for opfølgningen påGrøn Vækst aftalen, der indebærer en betydelig reduktion af landbrugetsmiljøpåvirkning.Landbrugserhvervet modtager som bekendt EU-tilskud gennem EU's en-keltbetalingsordning og EU's landdistriktsprogram. En række af sidstnævntetilskud ydes for miljømæssige tiltag. Princippet er dog, at landdistriktsord-ninger som udgangspunkt ydes til frivillige tiltag, der rækker udover lovplig-tige tiltag.Karen EllemannJesper Olsen
2