Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
871373_0001.png
871373_0002.png
871373_0003.png
871373_0004.png
Miljø- og PlanlægningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Miljø- og Planlægningsudvalget har i brev af 13. april 2010 stillet mig følgendespørgsmål 630 alm. del, stillet efter ønske fra Anne Grete Holmsgaard (SF), som jeghermed skal besvare.Spørgsmål 630:"Vil ministeren fremsende en oversigt over samtlige opgjorte danske basisfremskriv-ninger fra 2001 til i dag (inkl. dato for og links til fremskrivningerne)? Og vil ministerenherunder ud for hver enkelt basisopgørelse siden 2001 opgøre den manglende re-duktion af drivhusgasser (mankoen) for at nå Danmarks reduktionsmål for 2008-12?"Svar:Danmark har forpligtet sig til i perioden 2008-2012 at reducere den gennemsnitligeårlige udledning af drivhusgasser med 21 pct. i forhold til basisåret 1990. Mankoenfor drivhusgasudledninger opgøres som forskellen mellem Kyoto-forpligtelsen og dentilsvarende forventede drivhusgasudledning i fremskrivningen.Det skal understreges, at forudsætningerne for og de elementer, der indregnes i deenkelte fremskrivninger, har ændret sig over tid. Det gælder ikke mindst i forhold tilbasisårsproblematikken, anvendelsen af Kyoto-protokollens fleksible mekanismer ogEU’s kvoteordning såvel som øvrige politiktiltag. Det er derfor ikke nødvendigvis me-ningsfuldt direkte at sammenligne den fremkomne manko i forskellige fremskrivnin-ger. Videre vil forskelle i det statistiske grundlag og forudsætninger omkring faktorer– som f.eks. udviklingen i økonomisk aktivitet mv. – give anledning til forskelle i frem-skrivningerne.Basisfremskrivninger skal generelt opfattes som en vurdering af, hvordan drivhus-gasudledningerne vil udvikle sig i fremtiden, såfremt der ikke introduceres nye politi-ske tiltag. Basisfremskrivninger er derfor ikke at betragte som prognoser, men snare-re som tekniske forløb, der hjælper til på tidspunktet for fremskrivningen at kvantifice-re udfordringerne i forhold til at sikre opfyldelse af forpligtigelsen.Tabel 1 bagerst viser den opgjorte Kyoto-manko i forskellige fremskrivninger medangivelse af links hertil.Den tidligere regerings forslag til ratifikation af Kyoto-protokollen blev fremsat den 25.april 2001 (B194), og den nuværende regerings ratifikationsforslag blev fremsat den3. april 2002 (B91). Der blev ikke udarbejdet en ny fremskrivning, inden det endelige
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
ratifikationsforslag (B91) blev fremlagt, men emissionsopgørelsen for basisåret var imellemtiden blevet opdateret.Som grundlag for regeringens klimastrategi fra februar 2003 blev der udarbejdet enopdateret basisfremskrivning af drivhusgasudledningerne, som blev publiceret sam-men med regeringens ”Oplæg til en dansk klimastrategi”.For en uddybning omkring B194 fra april 2001, B91 fra april 2002 og regeringens kli-mastrategi fra marts 2003 henvises til MPU alm. del, bilag 178 fra december 2004 (jf.http://www.ft.dk/samling/20041/almdel/mpu/bilag/178/135208.pdf).I 2005 blev der udarbejdet en opdateret fremskrivning. Den byggede bl.a. på en op-dateret energifremskrivning, som indregnede effekter af det implementerede EU-kvotedirektiv, hvis første periode dækkede 2005-2007. Denne fremskrivning indreg-nede for perioden 2008-2012 alene CO2-prisvirkninger af kvotesystemets indførelseog dermed ikke den egentlige kvote, der endnu ikke var fastlagt for 2008-2012.I forbindelse med den Nationale CO2-kvoteallokeringsplan i 2007 (NAP2) blev derover for EU-Kommissionen redegjort for Regeringens plan for at nå Kyotomålet for2008-12. En opdateret fremskrivning pegede umiddelbart på en manko på 13 mio.ton CO2-ækvivalenter. Inden for det kvotedækkede område indebar allokeringsplanenen reduktion på 5,2 mio. ton CO2per år i perioden 2008-2012 i form af en tilsvarendestramning af kvotetildelingen i forhold til det forventede behov. Det betyder, at EU fordet kvotedækkede område har godkendt en fastsat emission på 24,5 mio. ton CO2-ækvivalenter. Hertil kom bidrag fra anvendelsen af sinks og kreditter og nye initiativerfor de ikke-kvotedækkede områder på samlet set 7,8 mio. ton CO2-ækvivalenter.Samlet set viste kvoteallokeringsplanen dermed en manko på nul. De nye initiativerer fulgt op med politisk vedtagelse i forbindelse med f.eks. energiaftalen fra februar2008.Senere opdateringer af status for opfyldelsen af den danske Kyoto-forpligtelse pegerpå en manko i omegnen af nul.Det skal bemærkes, at Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) har ansvaret for opgø-relse af de officielle danske drivhusgasudledninger og står i kraft af den rolle ogsåbag opgørelser over Kyoto-mankoen til brug i internationale indberetninger til FN og iEU sammenhæng. Her baserer DMU sig på bl.a. energifremskrivninger fra Energisty-relsen. Omvendt baserer Energistyrelsens opgørelser over Kyoto-mankoen sig påfremskrivninger for andre drivhusgasser end CO2fra DMU og sinks-opgørelser fraDMU.I forhold til DMU opdaterer Energistyrelsen jævnligt opfyldelsen af den danske Kyoto-forpligtelse, og bl.a. derfor kan Energistyrelsens og DMU’s opgørelser over Kyoto-mankoen være forskellige. Eksempelvis er Energistyrelsens status fra december2009 bl.a. baseret på en nyere energifremskrivning end der ligger til grund i Dan-marks femte nationale kommunikation fra december 2009.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 3
Det bemærkes, at der generelt set vil være usikkerhed forbundet med drivhusgas-fremskrivninger og dermed i forhold til de fremkomne manko-opgørelser, hvilket ervæsentligt at tage i betragtning i anvendelsen af fremskrivningerne.
Tabel 1: Den opgjorte Kyoto-manko i (og links til) forskellige fremskrivninger

Fremskrivning

Forslag til ratifikation af Kyoto-protokollen – fremsat d. 25. april2001 (B194)http://webarkiv.ft.dk/Samling/20001/beslutningsforslag_oversigtsformat/B194.htmForslag til ratifikation af Kyoto-protokollen – fremsat den 3. april2002 (B91)http://webarkiv.ft.dk/?/Samling/20012/beslutningsforslag_oversigtsformat/B91.htm”En omkostningseffektiv klimastrategi”, februar 2003http://www.fm.dk/Publikationer/2003/En%20omkostningseffektiv%20klimastrategi.aspxoghttp://www2.mst.dk/udgiv/publications/2003/87-7972-474-4/pdf/87-7972-475-2.pdfDenmark’s Third National Communication on Climate Change, maj2003http://unfccc.int/resource/docs/natc/dennc3.pdf”Danmarks rapport om fremskridt under Kyoto-protokollen”, juni2005http://www2.mst.dk/Udgiv/publikationer/2005/87-7614-685-5/pdf/87-7614-686-3.pdfDenmark’s Fourth National Communication on Climate Change,december 2005http://unfccc.int/resource/docs/natc/dennc4.pdfNational allokeringsplan for Danmark i perioden 2008-12 (NAPII),januar 2007http://www.ft.dk/samling/20061/almdel/mpu/bilag/208/341056.pdfoghttp://www2.dmu.dk/Pub/FR611.pdfStatusopgørelse, Energistyrelsen, december 2008http://www.ft.dk/samling/20081/almdel/mpu/bilag/200/624641.pdfStatusopgørelse, Energistyrelsen, februar 2009http://www.ft.dk/samling/20081/almdel/mpu/spm/276/svar/604499/649823.pdfFremskrivning, Energistyrelsen, april 2009http://www.ens.dk/da-DK/Info/Nyheder/Nyhedsarkiv/2009/Documents/Status_Kyoto-april09.pdfStatusopgørelse, Energistyrelsen, december 2009http://www.ens.dk/da-DK/Info/Nyheder/Nyhedsarkiv/2009/Documents/Status_danske_Kyoto-forpligtelse_15122009.pdf

Gns. årlig

manko

20 mio. ton
20 mio. ton
25 mio. ton
25 mio. ton
12,8 mio. ton
12,8 mio. ton
13 mio. ton /0 mio. ton
-0,63 mio. ton-0,1 mio. ton
1,0 mio. ton
0 mio. ton
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 4
Denmark’s Fifth National Communication on Climate Change, de-cember 2009http://unfccc.int/resource/docs/natc/dnk_nc5rev.pdfoghttp://www2.dmu.dk/Pub/FR703.pdfDanmarks Energifremskrivning, Energistyrelsen, april 2010http://www.ens.dk/Documents/Netboghandel%20-%20publikationer/2010/danmarks_energifremskrivning.pdf
-0,2 mio. ton
-0,6 mio. ton
Anm.: Mankoen angivet i mio. ton CO2-ækvivalent som årligt gennemsnit for perioden 2008-12. En positiv manko indikerer at der forventes at være behov for yderligere initiativer tilat sikre opfyldelse af forpligtigelsen. En negativ manko er udtryk for en forventet over-opfyldelse.
Med venlig hilsen
Lykke Friis