Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
825953_0001.png
825953_0002.png
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-109-00296
13. april 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 17. marts 2010 stillet følgen-de spørgsmål nr. 579 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Ida Auken (SF).

Spørgsmål nr. 579 (alm. del)

Er ministeren enig i, at det er en fordel, at området omkring Arktis får miljøregler såhurtigt som muligt, inden at sejlads i Nordøstpassagen bliver en fastforankret sejlrutei sommermånederne inden for de kommende år?

Svar på spørgsmål nr. 579 (alm. del)

Vi har fra dansk side derfor taget initiativ til et arktisk miljøministermøde i juni 2010,hvor de arktiske miljøministre, miljøministre fra observatørlandene samt oprindeligefolks organisationer er inviteret. På mødet vil vi drøfte den forventede stærkt stigendeskibstrafik i Arktis med de deraf følgende konsekvenser for det sårbare arktiske hav-miljø. Hensigten med mødet er at udarbejde en fælleserklæring med fokus på muligebeskyttelsestiltag inden for rammerne af IMO.Arktisk Råds ministerdeklaration fra april 2009 lægger netop op til, at de arktiske lan-de samarbejder om udviklingen af relevante tiltag til begrænsning af miljøpåvirknin-gerne af skibstrafikken i Arktisk indenfor IMO. En arbejdsgruppe under Arktisk Råd“Protection of the Arctic Marine Environment” (PAME) har således udarbejdet rappor-ten ”Arctic Marine Shipping Assessment 2009 Report” (AMSA), som indeholder anbe-falinger til beskyttelse af havmiljøet. En af rapportens anbefalinger omhandler mulig-heden for at udpege særlige havområder SA’er (Special Area) eller PSSA’er "specieltfølsomme havområder" (Particular Sensitive Sea Area) i særligt sårbare og vanskeligsejlbare geografiske områder. Sådanne områder skal udpeges i IMO. Det sker påbaggrund af havområdets økologiske tilstand, hvor det skønnes nødvendigt at indføresærlige bestemmelser til beskyttelse af havmiljøet i forhold til skibstrafikken.I forbindelse med udpegning af et PSSA/SA fastsættes typisk regler indenfor en ræk-ke indsatsområder i den globale MARPOL konvention, som beskytter det globalehavmiljø mod dumpning af olie, farlige stoffer, affald og udledning af NOx/SOx.Et forslag om udpegning skal ledsages af et forslag til yderligere tiltag, såkaldte As-sociate Protective Messures (APM) som blandt andet kan omfatte forbud mod olie-tankskibe med enkeltskrog; udpegning af områder hvor skibsfart fuldstændigt børundgås; forbud mod udledning af spildevand og affald mm.IMO’s søsikkerhedskomité MSC besluttede desuden i juni 2009 at udarbejde et ud-kast til internationale obligatoriske regler for sikker sejlads i polarområder med bag-grund i den stigende trafik af last- og passagerskibe – også kaldet polarkoden. Vi harfra Dansk side i den forbindelse udarbejdet en risikoanalyse for sejlads i de arktiske
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
farvande og har i samarbejde med bl.a. Canada indsendt forslag til polarkoden. I fe-bruar 2010 besluttede IMO at tage udgangspunkt i den danske risikoanalyse i detvidere arbejde. Polarkoden forventes færdig i 2011.Jeg kan desuden oplyse, at MEPC har vedtaget nye regler vedrørende olieoverførs-ler til søs i MARPOL regi. Reglerne træder i kraft 1. januar 2011 og lægger sig tæt opaf de nuværende danske regler på området. Under Arktisk Råd er arbejdsgruppen“Emergency, Preparedness, Prevention, Response” (EPPR) pt. ved at udarbejde“Guidelines and Strategies for Oily Waste Management in the Arctic Regions”, somforventes forelagt på Arktisk Råds ministermøde i 2011.Miljøministeriet er altså, som det fremgår, allerede nu involveret i adskillige aktiviteter,som skal hjælpe til med at beskytte miljøet i Arktis. Danmark har været og er stadigaktivt involveret i arbejdet i IMO og Arktisk Råd.Arbejdet i de forskellige internationale fora koordineres tæt med de grønlandskemyndigheder.Jeg vil naturligvis sammen med min grønlandske kollega følge resultaterne og anbe-falingerne tæt, og med det kommende miljøministermøde i Ilulissat håber jeg, at vikan få sat yderligere politisk fokus på området, som kan medvirke til at bevare detsærlige og sårbare arktiske miljø.
Karen Ellemann
/ Claus Torp
2