Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-109-00296
13. april 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 17. marts 2010 stillet følgen-de spørgsmål nr. 578 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Ida Auken (SF).Spørgsmål nr. 578 (alm. Del)
Vil ministeren tage problemet med øget sejlads i Nordøstpassagen i Arktis og deraføget udledning af sod og svovl op i FN's Søfartsorganisation (IMO)? Og vil ministe-ren, som foreslået af både Norge og Sverige, arbejde for, at området gøres til etECA-område (Emission Control Area)?Svar
Klimaændringernes påvirkning af Arktis med reduceret udbredelse af havisen og for-længede sæsoner uden isdække giver mulighed for øget sejlads mellem Europa ogAsien gennem Nordøst- og Nordvestpassagen. Det må derfor forventes, at flere skibei fremtiden vil sejle i de arktiske farvande, og den øgede sejlads i disse farvandemedfører yderligere miljø- og klimapåvirkninger.Derfor kan en af de fremtidige potentielle udfordringer blive skibsfartens luftforureningmed sodpartikler, som i Arktis kan medvirke til øget opvarmning og smeltning. Blandtandet på den baggrund har Arktisk Råd etableret en videnskabelig ekspertgruppe,som bl.a. skal kortlægge forureningen fra partikler, herunder sod. Miljøstyrelsen del-tager sammen med Klima- og Energiministeriet i en særlig Task Force, som sidelø-bende med de videnskabelige undersøgelser, skal identificere nationale og internati-onale tiltag, der potentielt kan reducere udledninger af sod, herunder bidraget fraskibe i Arktis. Denne Task Force fremlægger sine resultater til Arktisk Rådsmødet iapril 2011.Miljøstyrelsen oplyser, at USA, Norge og Sverige på det seneste møde (marts 2010) iMiljøbeskyttelseskomiteen (MEPC) under FN’s Søfartsorganisation (IMO) foreslog atdiskutere forskellige tiltag til reduktion af sodudledningen fra skibsfarten i Arktis, her-under udpegning af Emission Control Areas (ECAs). ECAs er udvalgte kystzoner,hvor der stilles krav til brændstofkvaliteten, således at udledningen af partikler redu-ceres. Diskussionen blev dog udskudt til næste MEPC møde i september 2010.. Detvurderes fra dansk side ikke at være hensigtsmæssigt at fokusere på udmøntning afkonkrete tiltag - eksempelvis udpegning af ECAs - før undersøgelserne om effektenaf skibsfartens bidrag til sod i Arktis foreligger i april 2011.En eventuel udpegning af ECAs omkring Grønland, vil i øvrigt skulle drøftes medGrønlands Selvstyre (Naalakkersuisut). Det skal dog nævnes, at USA og Canada påMEPC mødet i marts 2010 fik godkendt udpegede havområder langs deres egnekyster til ECAs.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Der er også nye IMO regler for udledning af svovl fra skibsfarten på vej. De træder ikraft den 1. juli 2010, som følge af bl.a. en større dansk indsats. De nye regler bety-der, at grænsen for skibsfartens svovludledning i Arktisk reduceres med over 80 %frem mod 2020, og samtidig reduceres udledningen af sod og andre partikler.
Karen Ellemann
/ Claus Torp
2