Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
Miljø- og Planlægningsudvalget har i brev af 8. marts 2010 stillet mig følgendespørgsmål nr. 549 alm. del, stillet efter ønske fra ikke medlem af udvalget Holger K.Nielsen (SF), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. S 549:Vil ministeren kommentere artiklen "DMI gider kun aviser" bragt på journalisten.dkden 17. februar 2010 og forholde sig til det rimelige i, at DMI giver gratis service tilden trykte presse men ikke til elektroniske medier, herunder det mærkværdige i, atdet er gratis hvis et båndet interview udskrives, men koster penge hvis det bringes iradioen? Og vil ministeren redegøre for, hvordan denne praksis forholder sig til detneutrale forhold til medier, der burde kendetegne en offentlig institution?SvarI forbindelse med artiklen "DMI gider kun aviser" har DMI oplyst mig om følgende:Driften af DMI er finansieret dels af en årlig bevilling fra finansloven og dels af ind-tægter fra salg af meteorologiske services. Som udgangspunkt er almindelige vejrud-sigter og varsler til offentligheden gratis, medens DMI kræver betaling for udarbejdel-se af specielle services der er tilpasset modtagerens behov. Det gælder f.eks. denfærdigproducerede grafik, som findes i mange af landets trykte aviser samt særligtproducerede vejrudsigter til byggebranchen.Generelt får DMI dagligt mange henvendelser fra journalister fra alle medier. Hen-vendelserne bliver normalt besvaret direkte i forbindelse med henvendelsen og bliverdermed ikke genstand for betaling. Enkelte medier eller journalister ønsker et færdigtprodukt enten i form af en tekst, grafik eller direkte interview. Den sidste type ydelserer mere omkostningskrævende for DMI at producere, idet DMI hermed udfører en delaf journalistens eller mediets normale arbejde. Denne type produkter er derfor for-bundet med betaling. Om ydelsen er omfattet af betaling er alene bestemt af DMI'sekstra arbejdsindsats og er ikke afhængig af typen af medier.Til illustration af mængden af henvendelser oplyser DMI, at der dagligt produceres25-30 betalende radiointerviews, hvortil kommer en lang række betalte ydelser i formaf tekst og grafik til andre medier som tv, aviser og internet.
Ministeren29. marts 2010J nr. 1002-0142
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
I forbindelse med den konkrete sag, oplyser DMI, at journalisten er blevet behandlet ioverensstemmelse med ovennævnte retningslinjer, men det er beklageligt, at proce-durerne tilsyneladende ikke blev formidlet fyldestgørende i det konkrete tilfælde.Med venlig hilsen
Lykke Friis