Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. AAR-001-14-10Den 19. april 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 8. marts 2010stillet følgende spørgsmål nr. 546 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Steen Gade (SF)Spørgsmål nr. 546 (alm. del)
Vil ministeren oplyse, hvilke teknikker der vil blive anvendt for at forsøge atforhindre især tungmetaller i udledningen til Limfjorden?Svar
I ansøgningen om udledningstilladelse har ansøger redegjort for, hvorledesudskylningen af kaverner kan foregå ved anvendelse af den bedst tilgænge-lige teknik (BAT).Ansøger har oplyst, at hovedparten af større partikler, og hermed de metal-ler der er bundet her til, bundfældes i kavernerne. Ansøger har derudoverbeskrevet en metode til tilbageholdelse af metaller.Projektet gennemføres som en trinvis proces, hvor overgangen til en nyfase forudsætter en myndighedsgodkendelse af, at vilkårene er overholdt. Iudkastet til miljøgodkendelse, som er sendt i offentlig høring, har Miljøcen-ter Århus fastsat et vilkår lydende:”I forbindelse med pilotprojektet (driftstilstand 1) skal der udføres forsøg, derbelyser muligheden for at rense brinen for tungmetaller.Forslag til projektet skal fremsendes forud for start af udledningen af fortyn-det saltbrine til Lovns Bredning. Forslaget skal fremsendes til accept hosmyndigheden.”Der er desuden fastsat et vilkår lydende:”Der skal fremlægges en beskrivelse af et projekt, der redegør for mulighe-derne, hvormed der kan ske en progressiv reduktion af udledningen af deprioriterede stoffer bly (Pb) og nikkel (Ni). For de prioriterede farlige stoffercadmium (Cd) og kviksølv skal der ske en standsning af udledning senest i2020.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Redegørelsen skal foreligge senest ved start af udledningen til Lovns Bred-ning. Redegørelsen skal efterfølgende uddybes på baggrund af data frapilotprojektet (driftstilstand 1 for udledningen).Redegørelsen skal efterfølgende revurderes efter aftale med myndigheder-ne under projektets gennemførelse.Redegørelsen og projektet skal accepteres af myndighederne.”
Karen Ellemann
/
Helle Pilsgaard
2