Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
NaturJ.nr. 401-00724Ref. tw
Notat om reglerne om transport af farligt gods til søs
På Søfartsstyrelsens område gælder følgende:Søtransporter af farlige og/eller forurenende produkter skal ske i overensstemmelse med de obliga-toriske regler i den internationale søfartsregulering, herunder forskellige konventioner under FN’ssøfartsorganisation, IMO (International Maritime Organization). Efter det oplyste, var der ved denkonkrete hændelse ved Gotland tale om farlige og til dels havmiljøforurenende produkter, som iemballeret form blev transporteret i containere. Sådanne produkter skal transporteres efter be-stemmelserne i FN’s ”International Maritime Dangerous Goods Code” (IMDG koden).Disse bestemmelser tager afsæt i FN's Globale Harmoniserede System for klassificering og mærk-ning af kemikalier, og udstedes og revideres løbende af FN's søfartsorganisation IMO. Med afsæt ifarlighed/forurenende egenskaber ved produktet fastlægger IMDG koden en række krav til doku-mentation, produkternes indpakning, størrelsen af de enkelte pakninger samt mærkning heraf.Ved transport i containere skal disse afmærkes med det farlige/forurenende indhold, produkterneskal placeres og sikres i transportenheden efter faste retningslinjer, og dette skal dokumenteresved et såkaldt pakkecertifikat.For søtransporten stilles særlige krav til skibet og dets udrustning ligesom der er fastlagt en rækkerestriktioner for håndtering, placering og sikring af farlige/forurenende produkter og de eventuelletransportenheder de transporteres i. Herunder forudsættes at gods med forurenende egenskaberplaceres så faren for overbordfald mindskes.Overtrædelser kan efter lov om sikkerhed til søs straffes med bøde eller fængsel i op til et år. Iskærpende omstændigheder med fængsel op til år. Søfartsstyrelsen skal dog understrege, at detkonkrete tilfælde falder udenfor dansk jurisdiktion.På Miljøministeriets område gælder følgende:Efter Miljøministeriets bekendtgørelse nr. 1407 af 7. december 2007 om indberetning af oplysnin-ger om farligt eller forurenende gods om bord på skibe og indberetning af forurening af havet skalrederen inden afskibning anmelde forsendelser af farligt gods eller forurenede gods til SøværnetsOperative Kommando, idet Forsvarsministeriet d. 1. januar 2000 overtog ansvaret for den statsligemaritime miljøovervågning, håndhævelse og forureningsbekæmpelse til søs.Rederen skal fremsende en række oplysninger til Søværnets Operative Kommando. Der er tale omnøjagtig beskrivelse af godset (tekniske betegnelser for godset, ladeplan, præcis oplysning om ruteog tidspunkt for sejlads, modtagehavn m.m.).
Søværnets Operative Kommando har således på baggrund af oplysningerne i tilfælde af uheld mu-lighed for en målrettet forebyggelse og indgriben. Bekendtgørelsen er en dansk implementering afdele af det såkaldte overvågningsdirektiv1.Overtrædelser af bekendtgørelsen kan straffes med bøde eller fængsel op til 2 år, med mindre hø-jere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning.
Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv 2002/59/EF af 27. juni 2002 om oprettelse af et trafikovervågnings- og trafikinformationssy-stem for skibsfarten i Fællesskabet og om ophævelse af Rådets direktiv 93/75/EØF
1
2