Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. MST-501-00256Den 5. marts 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 26. januar 2010stillet følgende spørgsmål nr. 367 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S).
Spørgsmål nr. 367
Vil ministeren fremsende en opgørelse, der viser hvor mange leveår i Kø-benhavn og Frederiksberg, det vil kunne redde, hvis dieselvarevogne fra før2002 fik monteret partikelfilter på for at køre i miljøzonen, hvor mange leve-år i København og på Frederiksberg, det vil kunne redde, hvis alle dieselva-revogne fik monteret partikelfilter på for at køre i miljøzonen, samt oplysehvor mange procent leveår, det vil kunne redde, hvis alle dieselvarevognefik monteret partikelfilter i stedet for kun dieselvarevogne fra før 2002?Svar
Miljøstyrelsen har oplyst følgende estimat over undgåede tabte leveår i mil-jøzonen København og Frederiksberg ved montering af partikelfiltre:Sundhedseffekter i alt2010 - 2030Lukkede filtreÅbne filtreAlle varebiler17856Kun Euro 0-2 biler (før 2002)5216
Antallet af undgåede tabte leveår i miljøzonen i København og Frederiks-berg vil være 71 % lavere, hvis der kun monteres partikelfiltre på dieselva-revogne fra før 2002 og ikke på alle dieselvarevogne.Det skal understreges, jf. også besvarelsen af spørgsmål 258, at bereg-ningsprisen, der ligger til grund for estimaterne, er baseret på stationærekilder. Beregningspriser for emissioner fra vejtransport vil være noget højereog resultere i højere estimater.
Karen Ellemann
/
Anne-Marie Rasmussen
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk