Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
801671_0001.png
801671_0002.png
STATSMINISTERIETDato: 17. februar 2010
Statsminister Lars Løkke Rasmussens svar på § 5 spørgsmål nr. 271 (MPU § alm. del) stilletaf Miljø- og Planlægningsudvalget.
Spørgsmål:” Vil statsministeren redegøre for, hvilke principper og retningslinjer der har væretudstukket for Danmarks ageren som mægler i forhandlingerne forud og underCOP15?”
Svar:Generelt er håndtering af klimadagsordenen en udfordring, idet klima er et emne, der går påtværs af mange interesser og dermed også på tværs af naturlige skel icentraladministrationers vanlige ressortfordeling. Dette er ens for stort set alle lande. Derforbesluttede regeringen også på et tidligt tidspunkt efter det stod klart, at Danmark skulle værevært for COP15, at nedsætte et ministerudvalg til forberedelse af COP15 – også kaldetregeringens klimakonferenceudvalg. Ministerudvalgets møder forberedtes af endepartementschefsgruppe og den løbende forberedelse blev forankret i klimasekretariatet,som var organiseret ud fra følgende to hovedprincipper: 1) Sikring af hensigtsmæssigfordeling af opgaverne, så de blev forankret i de ministerier, der havde den nødvendigeekspertise og ressortansvar, og 2) sikring af effektiv koordination af sekretariatets løbendearbejde, der bl.a. tog højde for at en global klimaaftale på det ønskede ambitionsniveau villekræve stærk involvering af stats- og regeringschefsniveauet. Som konsekvens heraf blevklimasekretariatet organiseret som en matrix-organisation under ledelse af enklimakoordinator i statsministeriet med respekt for normale ansvarsrelationer ogkommandoveje.Klimasekretariatet tilrettelagde arbejdet ud fra følgende fire hovedansvarsområder: 1)Udarbejdelse af oplæg til strategi og forberedelse og gennemførelse af de internationaleforhandlinger i UNFCCC-regi blev forankret i Klima- og Energiministeriet (daværendemiljøministerium) i tæt samarbejde med andre ministerier; 2) Generel logistik blev forankreti Udenrigsministeriet; 3) Formidling, som også forankredes i Udenrigsministeriet samt 4)Erhvervsrettede aktiviteter, der blev forankret i Erhvervs- og Økonomiministeriet. Dentværgående koordination blev forestået af klimakoordinatoren i Statsministeriet, som ogsåledte møderne i klimasekretaritatets chefgruppe. Klimasekretaritatet udgjorde således en
forvaltningsmæssig enhed under ledelse af klimakoordinatoren. Disse principper ogretningslinjer var gældende under hele forhandlingsforløbet frem til COP15 og blev ikkefraveget. De lå således til grund for regeringens udfyldelse af sin mæglerrolle.Danske aktører i COP15-regi har løbende konsulteret bredt med stats- og regeringschefer,ministre, embedsmænd, politikere, civilsamfund, NGO’er etc. Danmark har i dissekonsultationer i sin egenskab af COP15-vært hele vejen igennem tilstræbt at optræde somneutral mægler og facilitator i forhandlingerne. Fra dansk side har vi således haft som mål atindtage en åben og lyttende rolle for så i sidste fase op til og i løbet af topmødet at afprøvekompromisforslag for at tilnærme os formuleringen af en ny klimaaftale.