Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
ErhvervJ.nr. MST-1240-00208Ref. LOGDen 9. december 2009
Referat af møde mellem Mariagerfjord Kommune og Miljøstyrelsen om husdyrgodkendelses-
loven, mandag den 30. november 2009
Mødedeltagere
fra Mariagerfjord Kommune:Borgmester HC MaarupNatur- og Miljøchef Jørgen UssingAfdelingsleder Poul Møller (Landbrug)Charlotte SpeichAfdelingsleder Bjarke Jensen (Natur og Grundvand)Rasmus Fuglsang FrederiksenGrace Vedelfra Miljøstyrelsen og Miljøcenter Århus:Kontorchef Sune I. SchouPer Nørmark AndersenLene AndersenLisbet OgstrupPeter Kaarup, Miljøcenter Århus
Dagsorden
1) Velkomst ved Miljøstyrelsen2) Præsentation af mødedeltagere3) Mariagerfjord Kommune præsenterer kort kommunens fremgangsmåde og grundlag for be-handling af ansøgninger og redegør for fremsendte cases4) Miljøstyrelsen redegør for husdyrgodkendelsesbekendtgørelsen5) Drøftelse af Mariagerfjord Kommunes behandling af ansøgninger om udvidelse af husdyr-brug på baggrund af ovenstående præsentation og materiale:oGodkendelsesprocedureoHabitatbestemmelserneoVidensgrundlag om Mariager Fjord, Hjarbæk Fjord, tør habitatnaturoAndet6) Eventuelt
I øvrigt
Mariagerfjord Kommune havde forud for møde fremsendt følgende materiale:Mariagerfjord Kommunes afslag af 30/6 2009 på ansøgning om miljøgodkendelse af pro-duktionsudvidelse på Stubberupvej 9, 9500 Hobro.Mariagerfjord Kommunes afslag af 19/8 2009 på ansøgning om miljøgodkendelse af pro-duktionsudvidelse på Høndrupgårdsvej 4, 9500 Hobro.Mariagerfjord Kommunes partshøring af 4/6 2009 i forbindelse med behandling af ansøg-ning om miljøgodkendelse af kvægbrug på ejendommen, Stubberupvej 9, 9500 HobroMariagerfjord Kommunes kommentarer af 30/9 2009 vedrørende klage over miljøgodken-delse af svinebrug på ejendommen Høndrupgaardsvej 4, 9500 Hobro, skema nr. 2366AgriNords klage over afslag på ansøgning om miljøgodkendelse på Stubberupvej 9, 9500Hobro af 2/7 2009Agrinord vedr. klage over miljøgodkendelse af svinebruget på ejendommen Høndrup-gaardsvej 4, 9500 Hobro i Mariagerfjord Kommune. J.nr. 09.17.18-P19-2-07Referat
Ad dagsordenens pkt. 1: Velkomst ved MiljøstyrelsenMiljøstyrelsen bød velkommen og oplyste indledningsvist, at styrelsen vil orientere ministeren omforløbet af mødet.Ad dagsordenens pkt. 2: Præsentation af mødedeltagereDer skal henvises til ovenstående vedr. mødedeltagere.Ad dagsordenens pkt. 3: Mariagerfjord Kommune præsenterer kort kommunens fremgangsmådeog grundlag for behandling af ansøgninger og redegør for fremsendte casesMariagerfjord præsenterede kort kommunens administrationsflow for ansøgninger efter husdyrgod-kendelsesloven i kommunen.Kommunen oplyste, at der er fastlagt en bemyndigelsesramme i kommunen med henblik på, atafgørelser kan træffes administrativt inden for bemyndigelsesrammen, mens sager, administratio-nen vurderer ikke kan afgøres inden for rammen, forelægges for kommunalbestyrelsen.Kommunen oplyste endvidere, at i sager, hvor der kunne forventes et afslag, fremsendte kommu-nen et udkast til afslag til ansøger. Kommunen oplever i den forbindelse, at nogle ansøgere vælgerat ændre deres projekt og på ny ansøger kommunen om godkendelse.Kommunen gjorde opmærksom på at Mariagerfjord Kommune i særlig grad er omgivet af beskyttetHabitatnatur, hvilket udgør en særlig udfordring.Kommunen beskrev med udgangspunkt i habitatbekendtgørelsen, hvorledes kommunen foretagerden konkrete vurdering af husdyrbrugsansøgninger for så vidt angår udvaskning af næringsstoffertil overfladevand og ammoniakdepositionen på tør natur.Kommunen påpegede i den sammenhæng særligt, at kommunen har sin opmærksomhed rettetmod den kumulative effekt og spørgsmålet om beskyttelse af habitatnatur.Som grundlag for disse vurderinger anvender kommunen særligt de udarbejdede basisanalyser tilvandplanlægningen efter miljømålsloven, som blandt andet baseres på de daværende regionpla-
2
ner, øvrig udarbejdet materiale om Mariager Fjords miljøtilstand, herunder udarbejdede amtsrap-porter om Mariager Fjord af 2005, DMUs rapport af november 2008 samt bedst tilgængelig videnom Mariager Fjords miljøtilstand fremlagt af Miljøcenter Aalborg på temamøde for Byrådet i kom-munen med henblik på efter kommunens vurdering at kunne leve op til habitatvurderingskravenesamt bedste tilgængelige viden for at kunne afgøre, om der er tale om en væsentlig påvirkning.Mariagerfjord Kommune henviste til, at kommunen anvender grænseværdier for den maksimalenitratudledning målt som kg N/ha.Ad dagsordenens pkt. 4: Miljøstyrelsen redegør for husdyrgodkendelsesbekendtgørelsenMiljøstyrelsen redegjorde kort for husdyrgodkendelseslovens midlertidige beskyttelsesniveauer,herunder at disse er fastlagt for med henblik på i perioden frem til der foreligger endeligt vedtagnevand- og Natura 2000 planer at sikre en høj miljøbeskyttelse, men dog således, at disse beskyttel-sesniveauer ikke foregriber målsætningerne i vand- og Natura 2000-planerne. Miljøstyrelsen oply-ste endvidere, at det fremgår af husdyrgodkendelseslovgivningen, at lovens midlertidige beskyttel-sesniveauer erstatter regionplanretningslinjerne, hvorfor disse retningslinjer ikke kan lægges tilgrund for afgørelser efter husdyrgodkendelsesloven. Miljøstyrelsen oplyste endvidere, at det frem-går af husdyrgodkendelsesloven, at overholdelse af lovens midlertidige beskyttelsesniveauer i deallerfleste tilfælde betyder, at der ikke vil være tale om en væsentlig virkning på miljøet.Endelig orienterede Miljøstyrelsen om Grøn Vækst, hvori det er besluttet, at der skal gennemføresen række generelle indsatser til målopfyldelse af vand- og Natura 2000-planerne, og der ikke medGrøn Vækst er truffet nogen ændret beslutning om, hvorledes husdyrgodkendelser skal bidrage tilmålopfyldelse af disse planer.Ad dagsordenens pkt. 5: Drøftelse af Mariagerfjord Kommunes behandling af ansøgninger om ud-videlse af husdyrbrug på baggrund af ovenstående præsentation og materialeMariagerfjord Kommune fremhævede, at kommunen ikke kunne se, at Miljøklagenævnets afgørel-ser underbyggede den ovennævnte gennemgang af husdyrgodkendelsesloven.Miljøstyrelsen påpegede, at nævnet i sine afgørelser har peget på utilstrækkelige redegørelser afhabitatvurderinger. Der er derved ikke fra nævnets side tage stilling til niveauet for beskyttelse, menalene at der ikke er foretaget en tilstrækkelig miljøvurdering. Miljøstyrelsen henviste i øvrigt til notatom administrationspraksis (der udarbejdes i samarbejde med Kammeradvokaten efter dialog mednævnet, og som er Miljøstyrelsens fortolkning af en række centrale nævnsafgørelser).Mariagerfjord Kommune spurgte om de kommende vand- og Natura 2000-planer kunne indebære,at kommunen kunne blive erstatningsansvarlig i forhold til udstedte husdyrgodkendelser. Og Maria-gerfjord Kommune efterspurgte svar på sammenhængen mellem habitatdirektivet og husdyrgod-kendelsesloven. Kommunen henviste til, at en forudsætning for opfyldelse af habitatdirektivets for-pligtigelser kan betyde, at kommunen er nødt til at stille skærpede krav i husdyrgodkendelser, her-under også allerede nu, før planerne er vedtaget.Miljøstyrelsen understregede, at husdyrgodkendelsesloven er en erstatningsfri regulering, og i for-bindelse med revurdering af en godkendelse vil det være det beskyttelsesniveau, der på tidspunk-tet for revurderingen, vil skulle lægges til grund for godkendelsen1. Miljøstyrelsen understregedeendvidere, at det først er når vand- og Natura 2000-planerne ligger som endeligt vedtagne planer,at de vil skulle lægges til grund for godkendelsesarbejdet.
1
Miljøstyrelsen skal for god ordens skyld henvise til FAQ nr. 45 vedr. husdyrgodkendelsesloven på styrelsens hjemme-side, hvori der nærmere redegøres for erstatningsspørgsmålet i relation til husdyrgodkendelsesloven.
3
Endelig understregede Miljøstyrelsen, at regeringen med Grøn Vækst har vedtaget de tiltag, derskal medvirke til målopfyldelse af vand- og Natura 2000-planerne. Der er tale om de mest kost-effektive tiltag, som er fremkommet efter et omfattende analysearbejde. Grøn Vækst omfatter ikketiltag, der fastlægger, at kommunerne gennem godkendelsesarbejdet skal bidrage til målopfyldelseaf vand- og Natura 2000-planerne. Det vil sige, at udstedelse af godkendelser, hvormed der søgesat bidrage til målopfyldelse af disse planer vil resultere i, at der reelt bliver tale om "dobbeltindsats".Miljøstyrelsen henviste til, at kravene i medfør af habitatdirektivet vedr. vurdering af husdyrprojekterer indarbejdet i husdyrgodkendelsesloven. Det fremgår af husdyrgodkendelsesloven, at kommunenskal foretage en vurdering af påvirkningen på internationale naturbeskyttelsesområder. I forbindel-se med en husdyrgodkendelse er der ikke et krav om at skulle opfylde et nærmere fastlagt mål.Kommunen skal vurdere, om projektet kan påvirke et Natura 2000-område væsentligt, og i givetfald da foretage en nærmere konsekvensvurdering af projektets virkninger på Natura 2000-områdetunder hensyn til bevaringsmålsætningen. Miljøstyrelsen præciserede, at der i de midlertidige fast-lagte beskyttelsesniveauer er indarbejdet hensynet til den kumulative effekt. Viser vurderingen, atprojektet vil skade det internationale naturbeskyttelsesområde, og at dette ikke kan afværges vedvilkår efter godkendelsesbekendtgørelsens bilag 3 eller 4, kan der ikke meddeles tilladelse, dispen-sation eller godkendelse til det ansøgte.Mariagerfjord Kommune henviste til en byrådskonference, hvor Miljøcenter Aalborg fremlagde denbedst tilgængelige viden om Mariager Fjords miljøtilstand, Miljøministeriet fremlagde den nye hus-dyrgodkendelseslov, og en miljøjurist fremlagde lovgrundlaget for det kommunale handlerum.Borgmesteren nævnte, at det overvejes, om der for det nye byråd skal holdes en tilsvarende konfe-rence, hvortil Miljøministeriet eventuelt ville blive indbudt.Miljøstyrelsen vil vende tilbage herom.Mariagerfjord Kommune understregede, at jo mere præcis Miljøstyrelsen kan melde ud, jo bedrekan kommunen tilrette sin administration. Mariagerfjord Kommune understregede således, at kom-munen ønsker den bedste faglige kvalitet og efterspørger den bedst videnskabelige faglige vidensamt ønsker, at træffe afgørelser i overensstemmelse med lovgivningen.Miljøstyrelsen understregede, at afgørelser i medfør af husdyrgodkendelsesloven ikke skal føre tilmålopfyldelse. Der foreligger således ikke konkrete mål for vandområderne eller Natura 2000 om-råderne. Disse vil blive fastlagt i de kommende vand- og Natura 2000-planer. Opfyldelse af målenei disse planer skal, som Miljøstyrelsen også havde påpeget tidligere, gennemføres med de indsat-ser, der er besluttet i Grøn Vækst. Afgørelser efter husdyrgodkendelsesloven skal således træffespå baggrund af de midlertidige fastlagte beskyttelsesniveauer, der er fastlagt i husdyrgodkendel-seslovgivningen. Miljøstyrelsen henviste til, at det blandt andet betyder, kommunen skal afslå enansøgning, hvis disse beskyttelsesniveauer ikke er tilstrækkelige til at imødekomme habitatdirekti-vets krav om at skulle afslå projekter, der vil kunne hindre muligheden for at kunne opnå gunstigbevaringsstatus af de internationale naturbeskyttelsesområder.På baggrund af drøftelserne på mødet var der enighed om, at mødes på ny i begyndelsen af 2010.-Miljøstyrelsen oplyste, at der er ved at blive udarbejdet nye retningslinjer for beskyttelsesniveauetfor næringsstofbelastningen af natur efter husdyrgodkendelsesloven. Miljøstyrelsen tilbød, at orien-tere om disse fremtidige retningslinjer på dette kommende møde.Ad pkt. 6: EventueltDer var intet til punktet.
4