Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
770024_0001.png
770024_0002.png
Folketingets SkatteudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr.Den
Folketingets Skatteudvalg har i brev af 2. december 2009 stillet følgendespørgsmål nr. 30 (L24), som hermed besvares.

Spørgsmål nr. 30 (L24)

Med henvisning til ministerens tilsagn under samrådet den 2. december2009 om L 24 - samrådsspørgsmål A anmodes ministeren om at tilsendeudvalget en redegørelse for de to rapporter, som er nævnt i L 24 spørgsmål19 og 20, og en redegørelse for baggrunden for, at Holland har valgt at op-høre med at yde tilskud til åbne partikelfiltre, og herunder oplyse hvilke initi-ativer ministeren vil tage på baggrund af denne nye viden.

Svar

Først vil jeg gerne slå fast, at Miljøministeriet overordnet set betragter luk-kede partikelfiltre som den miljømæssigt set bedste løsning. Derfor har Mil-jøministeriet løbende arbejdet aktivt i EU-forhandlinger om nye motornor-mer, så EU-lovgivningen nu er udformet således, at alle nye dieselbiler i dekommende år vil være udstyret med effektive partikelfiltre.Men dette betyder ikke nødvendigvis, at krav om lukkede filtre er den bed-ste løsning i alle sammenhænge.Miljøstyrelsen har været i løbende dialog med Færdselsstyrelsen omkringåbne og lukkede partikelfiltre.Som det fremgår af besvarelsen af spørgsmål 19 og spørgsmål 20, derhandler om de to undersøgelser omtalt i spørgsmålet, er Miljøstyrelsen enigi Færdselsstyrelsens konklusioner om, at disse undersøgelser ikke giveranledning til at ændre på forudsætningen om, at åbne partikelfiltre har enpositiv, omend noget mindre miljøeffekt.For personbiler kan man vælge imellem at stille skrappe krav til de filtre,man vil kræve eftermonteret for at undgå afgiften, med det resultat, at derikke vil blive eftermonteret et nævneværdigt antal filtre, eller at stille laverekrav til filtrene, der så til gengæld forventes at føre til et stort antal eftermon-terede partikelfiltre.Her har regeringen valgt den model, der efter Miljøministeriets opfattelsesvarer til bedst tilgængelig teknologi (BAT) i forhold til eftermontering affiltre, og som giver den største samlede miljøeffekt, nemlig et krav om åbnepartikelfiltre.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Langt hovedparten af de varebiler, der foreslås omfattet af et partikelfilter-krav i høringsudgaven af lovforslaget om skærpede miljøzoner, er entenpersonbiler, indrettet til godstransport, eller mindre traditionelle varebiler.Her gælder de samme forudsætninger som for personbiler, og som der erredegjort for i rækken af svar til Skatteudvalget. Krav om lukkede partikel-filtre vil som hovedregel ikke være teknisk muligt at udføre i praksis på den-ne kategori af køretøjer.I forhold til store varebiler, er det korrekt, at man kan anvende partikelfiltre,der er godkendt efter Færdsstyrelsens godkendelsesordning for lukkedepartikelfiltre.Der forventes kun meget få partikelfiltre eftermonteret som følge af detkommende lovforslag om skærpede miljøzoner, uanset om der vil blive stil-let krav om partikelfiltre med lav eller høj effektivitet. Dette skyldes, at devarebiler, som vil blive omfattet af et filter krav er relativt gamle (ældre end 9år). Det vil som hovedregel være billigst at skifte køretøjerne ud med et nye-re køretøj, der lever op til de skærpede miljøzoneregler.
/
2