Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
782534_0001.png
782534_0002.png
J.nr. 2009-518-0097Dato: 11. Januar 2010
TilFolketinget - Miljø- og Planlægningsudvalget
Hermed sendes svar på spørgsmål nr.104af7. december 2009(Alm. del).
Kristian Jensen/LeneSkov Henningsen

Spørgsmål 104:

Vil ministeren kommentere henvendelsen af 30/10-09 fra Danmarks AutomobilforhandlerForening, vedr. personbilers CO2-udslip, jf. MPU alm. del - bilag 84?

Svar:

Danmarks Automobilforhandler Forening erklærer sig som modstandere af, at den værdiba-serede registreringsafgift erstattes af en registreringsafgift baseret på tekniske kriterier, oganfører dernæst en række fordele ved at lade biler, der er mere end 10 år gamle skrotte.Jeg er enig med Danmarks Automobilforhandler Forening i, at hovedgrundlaget for op-krævning af registreringsafgift bør være bilernes værdi. Jeg mener dog også, at dette ho-vedgrundlag giver god mulighed for at supplere registreringsafgiften med tekniske kriterier,der kan fremme ønskværdige egenskaber ved bilerne, f.eks. når det gælder miljø- og trafik-sikkerhed.Omlægning af bilafgifterne i foråret 2007 indførte tekniske kriterier til begrænsning af ud-ledningen af CO2fra biler. Afgiftsberegningen blev omlagt med et fradrag i registreringsaf-giften for person- og varebiler på 4.000 kr. pr. km, bilen kører mere på literen end 16 kmpr. liter for benzinbiler og 18 km pr. liter for dieselbiler, og et tillæg til registreringsafgiftenpå 1.000 kr. pr. km, bilen kører mindre end 16 km pr. liter for benzinbiler og 18 km pr. literfor dieselbiler. Omlægningen har medført, at de biler, der anskaffes i dag, kører betydeligtlængere på literen end tidligere. Mere energieffektive biler giver alt andet lige lavere ud-ledning af CO2.Forslaget om en ny skrotpræmieringsordning kan jeg af flere grunde ikke gå ind for. Sagener den, at skrotpræmieringsordninger blot fremskynder skrotninger, der alligevel ville væresket inden for et meget kort tidsrum. Registreringsafgiften af de biler, der købes til erstat-ning for de skrottede, ville derfor umiddelbart eller efter et meget kort tidsrum alligevel bli-ve indbetalt til statskassen. De miljømæssige gevinster ved fornyelserne vil på samme mådevære meget kortvarige.En evaluering af ordningen fra 1994 – 95 viste, at den positive miljømæssige effekt var ud-lignet efter 1-2 år, idet skrotningen af ca. 65.000 biler blev fremrykket i gennemsnit med 1år. Udgiften for statskassen var ca. 700 mio. kr.Jeg kan tilføje, at der er nedsat et tværministerielt udvalg, der skal udarbejde et forslag tilindførelse af grønne kørselsafgifter for lastbiler og personbiler, herunder en reduktion i re-gistreringsafgiften.
Side 2