Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 2. november
2009 stillet følgende spørgsmål nr. 102 (alm. del), som hermed besva-
res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
Spørgsmål 102
Vil Ministeren gøre rede for hvorvidt skibe fra lande, hvortil der traditioneltudflages, har dårligere miljøpræstationer, end skibe, der ikke er udflaget?
Svar
Miljøstyrelsen har ikke kendskab til opgørelser, som sammenligner miljø-præstationer for skibe i forskellige lande. Danske skibe hører dog til blandtde yngste i verden, og derfor må det formodes, at skibe fra andre lande –også lande, der traditionelt udflages til - generelt vil have dårligere miljø-præstationer end de danske.Reglerne for skibes udledninger af NOx og SOx i danske farvande er base-ret på globale regler i MARPOL-konventionen, Annex VI, som er vedtaget iFN’s søfartsorganisation IMO.Det må forventes, at skibe, der anløber havne i et land, der har tiltrådt depågældende regler, vil overholde reglerne, uanset hvilket flag de sejler un-der. Et land, som har tiltrådt MARPOL-konventionen samt de fleste andreIMO-konventioner, har også tiltrådt princippet om ’no more favourabletreatment’. Dette indebærer, at et skib, der ikke følger reglerne, kan tilbage-holdes af havnestaten, selv om flagstaten ikke har tiltrådt den pågældendekonvention.