Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
Folketingets Miljø- og PlanlægningsudvalgChristiansborg1240 København K
J.nr. BLS-401-01063Den 14. oktober 2010
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 27. september 2010stillet følgende spørgsmål nr. 1013 (alm. del), som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Gjerskov (S).Spørgsmål nr. 1013. (alm. del)
Vil miljøministeren redegøre for status i sagen om forurening fra container-skibe og tabte containere, jf. MPU alm. del svar på spørgsmål 563 og MPUalm. del bilag 761?Svar
Jeg har til brug for besvarelsen bedt By- og Landskabsstyrelsen om at ind-hente en udtalelse fra Økonomi- og Erhvervsministeriet (Søfartsstyrelsen)samt Beskæftigelsesministeriet (Arbejdstilsynet). Det er disse to myndighe-der, der har ressort-ansvaret for transport af containere til søs.Søfartsstyrelsen oplyser følgende om status på de konkrete opfordringerindeholdt i de to resolutioner (Resolution1/05 og 1/08) fra KommunernesInternationale Miljø Organisation (KIMO) vedrørende forurening fra skibesom følge af tabte containere, som jeg kan henholde mig til:“Resolution 1/05
Etablere en konvention om kompensations- og erstatningspligt i for-bindelse med skade forårsaget af fragt af ikke-giftige materialer
KIMO foreslår, at LLMC 1996 (Limitation of Liability Convention 1976 asamended by the 1996-protocol) ansvarsgrænserne hæves, og at der indfø-res objektivt ansvar.For så vidt angår størrelsen af ansvarsgrænserne i LLMC 1996, som Dan-mark har ratificeret og gennemført i søloven, bemærkes, at der alleredeinternationalt pågår drøftelser om ansvarsgrænsernes størrelser. I den for-bindelse er det blevet oplyst, at der internationalt alene har været tale omen håndfuld sager, hvor ansvarsgrænserne er blevet gennembrudt. I Dan-mark har der ikke været skader, der har gennembrudt ansvarsgrænserne.Som redegjort for i notat af 23. april 2010, som tilgik FMPU i forbindelsemed besvarelsen af spørgsmål nr. 563 (alm. del) af 15. marts 2010, findesder allerede en række internationale konventioner med objektivt ansvar iforbindelse med forureningsskade. Baggrunden for dette skærpede ansvarhar netop været stoffernes skadelige karakter. For transport af ikke-farligestoffer gælder det ansvarsgrundlag, der er almindeligt i dansk ret.
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
Sikre, at alle containere vejes, inden de bliver fragtet, og at vægtenstemmer overens med skibets ladningsmanifest
Nederlandene orienterede i september 2010 IMO’s underkomite for farligtgods, faste ladninger og containere om den såkaldte Lashing@Sea rapport.I rapporten redegøres for de påvirkninger, som containere udsættes for, ogmulige årsager til skader under søtransporten. Når der ses bort fra skader,som kan tillægges dårlige vejrforhold og uhensigtsmæssig håndtering afskibet, peger rapporten på, at skader på containere skyldes interaktion mel-lem containerstakke og overbelastning af underliggende containere. En afhovedårsagerne hertil kan tilskrives en uhomogen vægtfordeling i de enkel-te containerstakke. Rapporten peger i den forbindelse på, at der kan væreuoverensstemmelser mellem den angivne og den faktiske vægt af de enkel-te containere.IMO’s underkomite tog rapporten til efterretning med en række tilkendegi-velser om, at den underbyggede et behov for at indføre obligatorisk vejningaf samtlige containere, eksempelvis ved deres ankomst til terminalen. Etforslag herom forventes fremsat i IMO’s maritime sikkerhedskomite i foråret2011.
Fastgøre automatisk aktiveret sømærke til alle containere således atde kan identificeres og genfindes, hvis de tabes over bord
Som redegjort for i notat af 23. april 2010, har det internationale maritimesamfund afvist en sådan løsning, da det ikke fandt, at der var den fornødnesammenhæng mellem mål og middel. Herudover forekommer det merehensigtsmæssigt at prioritere tiltag, som kan forebygge tab af containere,frem for systemer, som kan reducere en eventuel skadevirkning herved.
Undersøge specifikationer og vedligeholdelsessystemer for det låse-system, som binder containere sammen
Som redegjort for i notat af 23. april 2010 findes der allerede regler for kon-struktion og eftersyn af lastsikringsudstyr i containerskibe. Regelsættet forudarbejdelse af lastsikringsmanualer var - som oplyst - under revidering pådaværende tidspunkt, og de skærpede regler blev vedtaget af IMO’s mari-time sikkerhedskomite i maj 2010.
Introducere økonomiske straf- og kompensationssystemer for om-kostninger i forbindelse med genfinding af tabte containere
KIMO anmoder om en forklaring af Vragfjernelseskonventionens artikel 1,stk. 4, i forhold til, om tabte containere er omfattet af konventionen.
2
Konventionens artikel 1, stk. 4, litra (c), er affattet således: ”any object thatis lost at sea from a ship and that is stranded, sunken or adrift at sea”. Denbrede definition af vrag i artikel 1, stk. 4, indebærer dermed, at containere,som er faldet af et skib, er omfattet af konventionen.”Arbejdstilsynet oplyser følgende om status vedrørende forurening fra skibesom følge af tabte containere, som jeg kan henholde mig til:”Arbejdstilsynet svarede i april 2010 By- og Landskabsstyrelsen – og svaretindgik i miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. 563 fra FolketingetsMiljø- og Planlægningsudvalg. Arbejdstilsynet har ikke kendskab til ændrin-ger på området i den forløbne tid, og henviser til den tidligere besvarelse.Til brevet fra Kommunernes internationale miljøorganisation (KIMO) ”Re-sponse to Danish Maritime Authority and Environment Ministry”, skal Ar-bejdstilsynet bemærke, at mængden af gods, som fyldes i containere, samtmåden hvorpå containere stakkes, ikke er Arbejdstilsynets ressortområde,når det sker til søs.”Jeg kan desuden oplyse, at der arbejdes på at etablere en arbejdsgruppeom skibsfart under Det trilaterale Vadehavssamarbejde. Arbejdsgruppen vilbl.a. se på spørgsmålet om øget opmærksomhed angående tabte containe-re, jf. det i KIMO’s brev anførte om den trilaterale ministerdeklaration fra den18. marts 2010.Under henvisning til ovennævnte oplysninger finder jeg ikke grundlag for atforetage mig yderligere i sagen.
Karen Ellemann
/
Helle Pilsgaard
3