Miljø- og Planlægningsudvalget 2009-10
MPU Alm.del
Offentligt
762293_0001.png
762293_0002.png
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg[email protected]Per Clausen (EL)[email protected]
J.nr. MST-501-00210Den 23. november 2009

Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg har i brev af 2. november

2009 stillet følgende spørgsmål nr. 100 (alm. del), som hermed besva-

res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål 100

Vil ministeren skærpe grænseværdierne for udledningen af NOx'er gælden-de for skibe, der enten anløber danske havne eller besejler danske farvan-de?

Svar

Regeringen arbejder aktivt for at begrænse luftforureningen fra skibsfarten,dels gennem fremme af miljøteknologi i Partnerskab for Renere Skibsfart,og dels gennem en vedvarende indsats for skrappere internationale reglerfor skibsfartens miljøpåvirkning.DMU’s nye rapport er et resultat af Partnerskab for Renere Skibsfart, ograpporten udgør et vigtigt element i indsatsen overfor luftforurening fraskibsfart, ikke mindst i kraft af de beregnede fremtidsscenarier for 2011 og2020. Rapporten viser, at svovlforureningen vil falde med over 90 % løben-de frem mod 2020.Dette er et resultat af nye ambitiøse regler i den Internationale MaritimeOrganisation IMO vedtaget efter pres fra bl.a. Danmark. Dermed er der ta-get væsentlige skridt for at begrænse svovlforureningen, men indsatsenstopper ikke her. Der udestår stadig en udfordring med at begrænse udslip-pet af partikler og NOx, og denne indsats er i fokus i de kommende år.Et af de vigtigste midler på både kort og lang sigt er implementering af rene-re teknologi, og netop luftområdet er et af de prioriterede områder i den af-tale om fremme af miljøteknologi i 2010-2011, som er indgået mellem Fol-ketingets partier i oktober 2009.Regeringen arbejder desuden for skærpede regler i forhold til skibenes ud-ledning af NOx. IMO’s nye regler giver mulighed for at stille krav til skibenesNOx-udledninger i NOx-emissions-kontrol-områder (NECA), og regeringenarbejder derfor sammen med omkringliggende lande for at gøre farvandeneved Danmark til NECA.Derudover gør Danmark en aktiv indsats for udvikling af internationale reg-ler, der begrænser skibsfartens miljøpåvirkning, ikke mindst når det gælderluftforurening. Globale regler er vigtige for begrænsning af luftforureningen
Miljøministeriet • Højbro Plads 4 • 1200 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
fra skibe i dansk farvand, fordi et skib efter folkeretten primært skal retsfor-følges af myndighederne i det land, hvor skibet er registreret (flagstaten).
Troels Lund Poulsen / Claus Torp
2