Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del
Offentligt
KulturudvalgetFolketinget UdvalgssekretariatChristiansborg1240 København K
KulturministerenKulturministerietNybrogade 21203 København KTlf.FaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
29. januar 2010Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 60 (alm. del), EU og public service, stillet afFolketingets Kulturudvalg den 5. januar 2010 efter ønske fra Mogens Jensen (S).
Carina Christensen
J. NR. 2004-25398-2
Side 2
Spørgsmål nr. 60
(alm. del), EU og public serviceSkrivelse af 5. januar 2010Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Mogens Jensen (S).Spørgsmål:
"Vil ministeren redegøre for, hvorvidt meddelelsen fra EU-Kommissionen ”Communica-tion from the Commission on the application of State aid rules to public service broad-casting" (2009/C 251/01) indebærer en indskrænkning af medlemslandenes ret til atdefinere, hvad der er public service og følgelig yde statsstøtte til public service?"Svar:
Kommissionens meddelelse anerkender fortsat medlemsstaternes ret til at definerepublic service-opgaverne. Meddelelsen henviser i den forbindelse til traktatens såkaldte”Amsterdam Protokol”, der bl.a. slår fast, at ”Traktaten om oprettelse af Det Europæi-ske Fællesskab griber ikke ind i medlemsstaternes beføjelse til at finansiere publicservice radio- og tv-virksomhed, for så vidt finansieringen ydes til radio- og fjernsynsfo-retagender, så disse kan opfylde deres public service-opgaver som pålagt dem, defineretog tilrettelagt af de enkelte medlemsstater, og denne finansiering ikke ændrer handels-og konkurrencevilkårene i Fællesskabet i et omfang, der strider mod de fællers interes-ser, idet der tages hensyn til opfyldelsen af disse public service-opgaver.”Der er således ikke tale om, at meddelelsen indskrænker medlemsstaternes ret til atdefinere, hvad der er public service.Samtidig skal jeg dog gøre opmærksom på, at meddelelsen opstiller krav om, at med-lemsstaternes definition af public service-opgaverne skal være så præcis som mulig for,at Kommissionen kan påse, at statsstøttereglerne overholdes, at private aktører kanplanlægge deres aktiviteter, og at medlemsstaternes myndigheder kan føre et effektivttilsyn med, at public service-forpligtelserne overholdes.