Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del
Offentligt
785555_0001.png
785555_0002.png
785555_0003.png
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerenKulturministerietNybrogade 21203 København KTlf.FaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
15. januar 2010
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 53 (Alm. del) om den statslige informations-indsats om det analoge stop særligt i relation til MPEG-2 og -4-problematikken - stilletaf Folketingets Kulturudvalg den 15. december 2009.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis Flydtkjær (DF)
Carina Christensen
J. NR. 2004-25337-7
Side 2

Spørgsmål nr. 53

(Alm. del) om den statslige informationsindsats om det analoge stopSkrivelse af 15. december 2009Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren.

Spørgsmål:

"Vil ministeren redegøre for, hvornår den offentlige informationsindsats iforbindelse med overgangen til digitalt tv-signal blev sat i gang, og hvilkeaktiviteter den indeholdt? Der bedes særlig redegjort for, hvilke krav der blevstillet til den offentlige informationsindsats omkring MPEG2 signalets ophør, oghvornår den blev udført. Der bedes ligeledes redegjort særskilt for den offentligeinformationsindsats over for henholdsvis forhandlere og forbrugere."

Svar:

Konsortiet Advice A/S og Metaphor Reklamebureau (herefter benævnt konsortiet) blevden 30. juni 2008 af Radio- og tv-nævnet udpeget til at varetage den statslige informati-onsindsats om det analoge stop. Straks herefter påbegyndte konsortiet sin indsats, bl.a.med en omfattende netværksindsats, der har omfattet nøgleinteressenter såsom DIGI-TV, public service-kanalerne, DTT-gatekeeperen Boxer TV A/S samt brancheforeningerfor broadcastere, installatører, distributører og detailhandel.I forhold til den brede offentlighed manifesterede informationsindsatsen sig med tv-annonceringer på TV2 på såvel den landsdækkende som den regionale sendefladestrækkende sig fra uge 50 2008 til uge 02 2009. Hertil kom i samme periode annoncer ide store landsdækkende dagblade samt i ugeblade og -aviser. Endelig blev der den 22.og 23. december 2008 foretaget en landsdækkende husstandsomdeling af en 8 sidersbrochure. Annoncering på såvel TV2-kanalerne som på kommercielt tv samt annoncer iaviser, magasiner og fagblade er efterfølgende benyttet i kampagnen, ligesom der harværet supplerende husstandsomdelinger af brochurer og andet skriftligt materiale, deromtales nærmere nedenfor.Alle kommuner er blevet kontaktet af konsortiet. Ca. 80 % af kommunerne har bidragettil kampagnen primært via hjemmehjælperne, der ved hjælp af foldere har viderefor-midlet budskabet til kampagnens mest udsatte målgrupper. Desuden er der distribueret125.000 foldere til Ældremobiliseringens medlemmer og 6.000 foldere til KLF Kirke &Mediers bestyrelsesmedlemmer. Et samarbejde med Ældresagens og Dansk Røde Korslokalkomiteer i 110 byer har herudover indebåret distribution af 7000 foldere om detanaloge stop til besøgsvenner, således at disse har kunnet viderebringe information omdet analoge stop til ældre og handicappede.For så vidt angår informationsindsatsen i forhold til MPEG-2 og -4-problematikken skaldet oplyses, at Radio- og tv-nævnets kravspecifikation, der lå til grund for det samledeudbud af informationsindsatsen, allerede i sin vision for kampagnen opererede med
Side 3
begrebet ”holdbarhed” som et strategisk mål, netop for at understrege vigtigheden af, atbefolkningen fik oplysning om, at et valg af MPEG-2-udstyr bl.a. indebærer en senereanskaffelse af MPEG-4-udstyr. Det anføres således i kravspecifikationen, at ”holdbarunderstreger, at den valgte digitale løsning, herunder først og fremmest valg af modta-gerudstyr og eventuel platform på husholdnings- eller institutionsniveau, afspejler denpågældendes reelle behov, og at pågældende også er bekendt med eventuelle fravalg”.Konsortiet adresserede direkte MPEG-2 og -4-problematikken i den landsdækkendebrochure, nævnt ovenfor, der blev uddelt i 2,6 mio. eksemplarer i december måned 2008.Af brochurens 8 sider var således 1 hel side dedikeret denne problematik. Brochurenblev i første gang i knap 370.000 eksemplarer leveret uden beregning til detailhandlen istarten af december måned for at ramme julehandlen netop med henblik på at sikre, atforbrugerne ikke skulle købe ”katten i sækken”, således som MPEG2 og -4-problematikken har været benævnt internt i kampagnen og i branchen. Det skal i denforbindelse oplyses, at først sent i 2008 var det fysisk muligt for forbrugerne at købeMPEG4-bokse og tv-apparater med indbygget MPEG-4-tuner. Samme brochure blev iløbet af foråret leveret til biblioteker og til detailhandlerne. En anden brochure udar-bejdet i samarbejde med DR og TV 2-Danmark blev senere udsendt til områder af lan-det med den største koncentration af den primære målgruppe for kampagnen undertemaet ”hvilke kanaler vil du gerne se”. Endelig blev der udarbejdet en særlig brochuremed specielt henblik på den ældre befolkning i 250.000 eksemplarer og uddelt af DanskRøde Kors, Ældresagen og kommunerne.I april og i august måned 2009 manifesterede samarbejdet med detailhandlen omMPEG-2- og -4-problematikken sig med levering uden beregning af labels til mærkningaf bokse og tv, således at forbrugerne nemt kunne se, om produktet var et MPEG-2-eller -4 produkt, ligesom der blev leveret knap 11.000 såkaldte hyldevippere med sam-me information.Endelig kan det nævnes, at Magasinet Digitalt i april måned udsendte et særnummerudelukkende om modtageudstyr. Magasinets målgruppe er de ansatte i den elektroni-ske branche, og særnumret blev sponseret af konsortiet.Afslutningsvist skal det oplyses, at problematikken har været særdeles grundigt omtaltpå kampagnens hjemmeside, ligesom kampagnens call-center har været en god infor-mationskilde for mange borgere med henblik på at undgå at købe ”katten i sækken”.