Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del
Offentligt
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerenKulturministerietNybrogade 21203 København KTlf.FaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
21. januar 2010I forlængelse af mit foreløbige svar af 11. december 2009 fremsender jeg hermed mitendelige svar på spørgsmål nr. 34 (alm.del), mediestøtte, stillet af Folketingets Kultur-udvalg den 24. november 2009 efter ønske fra Mogens Jensen (S).
Carina Christensen
J. NR. 2004-25159-5
Side 2
Spørgsmål nr. 34
(alm.del), mediestøtteSkrivelse af 24. november 2009Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Mogens Jensen (S).Spørgsmål:
"Ministeren bedes redegøre for, hvilke mediestøtteordninger man har i Holland, Tysk-land og Sverige, og hvilke kriterier, institutioner og beslutningsprocesser mediestøttenbaserer sig på i disse lande."Svar:
Jeg har i anledning af spørgsmålet bedt Styrelsen for Bibliotek og Medier om at indhen-te oplysningerne, som følger her:”Mediestøtteordningerne i Holland, Sverige og Tyskland er beskrevet på basis af lovgiv-ningen og ved direkte kontakter til myndigheder, særligt i Holland, og er søgt opdaterettil 2009/2010. Detaljer om ordningerne bringes i et bilag, systematiseret efter 1) finan-siering af public service radio og tv, 2) indirekte støtte via nedsatte momssatser forradio/tv og trykte medier, 3) distributionsstøtte til trykte medier, 4) direkte tilskud tiltrykte medier og 5) støtte til tjenester på internettet. Nedenfor gives et kort overblikover mediestøtten i hvert land.IHollandfremlægger Ministeren for Undervisning, Kultur og Videnskab et årligtbudget for den samlede mediestøtte. Det er overvejende skattefinansieret, men reklame-indtægterne fra offentligt ejet tv indgår også. Midlerne fordeles til public service tv ogradio, dels direkte, dels via en række specialiserede fonde, f.eks. til støtte af drama ogdokumentar, som ikke kan søges af private stationer. Støtten til trykte medier er mererettet mod innovation og journalistisk udvikling end mod fast driftsstøtte. Der er såle-des ingen distributionsstøtte. Der skelnes ikke skarpt mellem dagblade og andre, re-gelmæssige udgivelser, de har samme reducerede momssats og adgang til samme pro-jektstøtteordninger, og journalistiske tjenester på internettet modtager støtte.ISverigefinansieres de elektroniske medier ved hjælp af en radio- og tv-afgift, somadministreres af Radiotjänst i Kiruna. Riksdagen beslutter hvert år afgiftens størrelsesamt fordelingen af midlerne mellem Sveriges Radio, Sveriges Television og SverigesUtbildningsradio. Licensen er fritaget for moms. Støtten til de trykte medier gives iform af driftsstøtte og distributionsstøtte, som administreres af Presstödsnämnden.Driftsstøtten udgør det største beløb, og den gives til dagblade med en mindre dæk-ningsgrad end konkurrerende dagblade i det geografiske område. Distributionsstøttengives til dagblade, som deltager i organiseret samdistribution med andre blade. Dagbla-dene har nedsat momssats. Der gives også støtte til kulturtidsskrifter, mens netmedier-ne generelt ikke støttes.
Side 3
Tysklandstøtter public service tv og radio gennem licens og en vis reklameindtægt.Licensen fastsættes af delstaterne, efter at en særlig, lovbestemt ekspertkommissionhar taget stilling til, om licensforhøjelser er nødvendige. I øvrigt sker mediestøtten kunindirekte, via momspolitikken (licens er undtaget fra moms, aviser og tidsskrifter harnedsat moms), og ved en statslig kontrol med, at distributionen af trykte medier sker tilen rimelig pris. Direkte støtte til trykte medier eller internet findes ikke i Tyskland.”
Materiale vedlagt
Skema med detaljer om mediestøtten i Holland, Sverige og Tyskland