Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del
Offentligt
900368_0001.png
900368_0002.png
900368_0003.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
12. oktober 2010
Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 178 (Alm. del), om kommentar til henvendel-sen af 22/9-10 fra Region Syddanmark, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 24. sep-tember 2010.
Per Stig Møller
Dok. nr. 686508
Side 2

Spørgsmål nr. 178

(Alm. del), Kommentar til henvendelsen af 22/9-10 fra Region SyddanmarkSkrivelse af 24. september 2010.Svar til Kulturudvalget fra kulturministeren.

Spørgsmål:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. september 2010 fra Region Syddan-mark, jf. KUU alm. del - bilag 281.

Svar:

Jeg er meget enig med Region Syddanmark i, at Designskolen Kolding leverer uddan-nelse og forskning på et højt niveau, der er sammenligneligt med de øvrige designud-dannelser. Det er senest blevet bekræftet af den netop gennemførte positive akkredite-ring af designuddannelsen samt af den internationale evaluering af designforskningen.Jeg noterer mig også, at resultaterne er opnået inden for de rammer, som den politiskeflerårsaftale for 2007-2010, der er indgået mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Soci-aldemokraterne, Det Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti har sat for institutionensvirke.Region Syddanmark skriver i deres henvendelse, at der lægges op til en fusion af De-signskolen Kolding og Arkitektskolen Århus, og det er vigtigt for udviklingen af densyddanske region, at Designskolen Kolding fortsat har sin nuværende placering. Jeg vilgerne understrege, at der ikke på nuværende tidspunkt er truffet beslutning om en så-dan fusion.Jeg vil også pege på, at de fusioner, som allerede er gennemført med baggrund i den af-tale forligspartierne indgik den 12. maj 2009 om de fynske og jyske musikkonservatori-er netop sikrer, at der også efter en fusion fortsat er uddannelser i de hidtidige konser-vatoriebyer.Region Syddanmark skriver også om bevillingen til Designskolen Kolding i deres hen-vendelse, og i den forbindelse nævnes mange tal og oplysninger. Som bekendt fremgårdet af den politiske aftale for 2007-2010, at der skal udarbejdes en redegørelse om øko-nomien på Danmarks Designskole og Designskolen Kolding.Redegørelsens konklusioner peger på, at forskellen på bevillingen pr. studerende mel-lem de to skoler er begrænset, når der korrigeres for skolernes reelle huslejeforskel.Hvis man samtidigt korrigerer for skolernes valg omkring studenteroptag, er bevillin-gerne pr. studerende stort set identisk.
Side 3
Henvendelsen fra Region Syddanmark giver mig samtidigt anledning til at gentage, atuddannelsesinstitutionerne under Kulturministeriet ikke er taxameterstyret på sammemåde, som det eksempelvis kendes fra universiteterne, og en simpel sammenligning aføkonomien tager ikke højde for væsentlige forskelle på de enkelte skoler, politiske prio-riteringer eller for skolernes individuelle prioriteringer og valg.I den analyse Region Syddanmark har fremsendt til Folketingets Kulturudvalg, er derhverken korrigeret for skolernes faktiske husleje eller for det forhold, at Danmarks De-signskole i 2002 valgte at nedsætte studenteroptaget mere end det er sket på Design-skolen Kolding.I forhold til analysen fra Region Syddanmark er det også væsentligt at gøre opmærk-som på, at Danmarks Designskole og Glas- og Keramikskolen på Bornholm pr. 1. januar2010 blev fusioneret. Region Syddanmark har i analysen kun delt den samlede bevillingtil den fusionerede institution med antallet af studerende på Danmarks Designskole, ogdermed i beregningen udeladt de 70 studerende, der tidligere hørte under Glas- og Ke-ramikskolen på Bornholm, men som nu er en del af den fusionerede institution.Jeg er samtidig også opmærksom på, at Designskolen Kolding har en særlig problem-stilling, idet Designskolen Kolding er en selvejende institution, der derfor betaler moms.På den baggrund er jeg ikke enig i Region Syddanmarks sammenstilling af økonomienpå de to skoler. Det er samtidigt vigtigt at understrege, at institutionernes økonomiskerammer er et resultat af politiske beslutninger, og spørgsmålet om skolernes økonomihører derfor hjemme i de politiske forhandlinger, som starter inden længe.