Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del
Offentligt
892284_0001.png
892284_0002.png
892284_0003.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
22. september 2010Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 167 (Alm. del), om tilskud til designstude-rende mv., stillet af Folketingets Kulturudvalg den 30. august 2010. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Mogens Jensen (S).
Per Stig Møller
Dok. nr. 668975
Side 2

Spørgsmål nr. 167

(Alm. del), om tilskud til designstuderende mv.Skrivelse af 30. august 2010.Svar til Kulturudvalget fra kulturministeren.

Spørgsmål:

Ministeren bedes redegøre for:- om regeringen overvejer en model for tildeling af tilskud på Kulturministerietsområder – som sikrer økonomisk ligestilling mellem skoler og uddannelser, somhar samme lovgivning, bekendtgørelse osv.,- hvad regeringen vil gøre for at sikre, at Danmarks Designskole og DesignskolenKolding får forhøjet deres tilskud, idet de nu bliver højere læreanstalter – meddertil hørende forskningsforpligtigelser og ændret stillingsstruktur og- om regeringen agter at give det samme tilskud til en arkitektstuderende som tilen designstuderende?

Svar:

1) Kulturministeriet har grundet den specielle institutionsstruktur på uddannelsesom-rådet med varierende fag, opgaver og størrelsesforskelle mellem institutionerne enrammebevillingsmodel, der ikke er umiddelbart sammenlignelig med universitetsområ-dets taxameter-model. På trods af, at de videregående uddannelser under Kulturmini-steriet i stor udstrækning er underlagt samme krav til selve kerneaktiviteten, er der enrække såvel historiske som lokalt begrundede forskelle i blandt andet huslejeniveau, iforskelle i opgaver på eksempelvis biblioteks- og kulturområdet og i udgiftsniveauet tiluddannelsesinfrastrukturen alt efter lokaleforhold og de forskellige linjefag, der udby-des ved de forskellige skoler.Kulturministeriet overvejer aktuelt en bevillingsmodel, der gør det mere sammenligne-ligt, hvad de enkelte institutioner får midler til, så det bliver lettere umiddelbart atsammenligne uddannelserne og at sammenligne med uddannelser på andre områder.Hvis en sådan bevillingsmodel skulle føre til ændringer i bevillingsniveauet til den en-kelte institution og dette skal gennemføres inden for Kulturministeriets samlede bevil-lingsramme til de videregående uddannelser under Kulturministeriet kan dette kun skeved en omfordeling mellem institutionerne.2) Danmarks Designskole og Designskolen Kolding vil efter den positive akkrediteringaf uddannelserne på institutionerne nu få status af højere videregående uddannelsesin-stitutioner. Dette fører formentlig til – over en længere periode - justeringer af en langrække forhold på skolerne, herunder forhandling af en ny stillingsstruktur med deraffølgende krav om omstilling og kompetenceudvikling af den enkelte medarbejder. Om-kostninger forbundet med ændringen vil således blive gradvist implementeret over en
Side 3
længere periode fra 2011 og fremover. Den løbende overgang fra en håndværksbaseretuddannelse, med tunge udgifter til værkstedsfaciliteter og 1-til-1 undervisning til endelvis forskningsbaseret uddannelse med større vægt på teoretiske forløb og projekterskal på den enkelte skole følges op af en udgiftsomlægning, der tager højde for ændrin-gen af institutionens nye status.Herudover vil fastsættelsen af uddannelsesinstitutionernes samlede økonomi for 2011og fremover – herunder også finansiering af institutionernes mulige ændrede forpligtel-ser – blive en del af forhandlingerne om nye rammeaftaler for institutionerne, der for-ventes indgået i begyndelsen af 2011, og som udmøntes i finansloven for 2011.Designskolerne vil herefter i overensstemmelse med almindelig praksis kunne afholdeudgifterne inden for institutionernes økonomiske rammer. Institutioner har naturligvismulighed for at prioritere inden for den givne bevilling jf. udgiftsomlægning fra hånd-værksfag til forskningsbaserede fag.3) Jf. ovenstående svar på 1) og 2) ligger der en række faglige og lokale forhold til grundfor forskellen i bevilling til de enkelte institutioner og til de enkelte uddannelser imel-lem, der ikke gør det hensigtsmæssigt, at der gives præcist det samme tilskud til en ar-kitektstuderende og en designstuderende.