Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del
Offentligt
892317_0001.png
892317_0002.png
892317_0003.png
892317_0004.png
892317_0005.png
892317_0006.png
892317_0007.png
892317_0008.png
892317_0009.png
892317_0010.png
892317_0011.png
892317_0012.png
892317_0013.png
892317_0014.png
892317_0015.png
892317_0016.png
892317_0017.png
892317_0018.png
892317_0019.png
892317_0020.png
892317_0021.png
892317_0022.png
892317_0023.png
892317_0024.png
892317_0025.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
22. september 2010Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 163 (Alm. del), om at beskrive graden af kon-traktopfyldelsen for de fire design- og arkitektskoler, stillet af Folketingets Kulturud-valg den 30. august 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mogens Jensen (S).
Per Stig Møller
Dok. nr. 668752
Side 2
Spørgsmål nr. 163(Alm. del), om at beskrive graden af kontraktopfyldelsen for de fire design- og arkitekt-skolerSkrivelse af 30. august 2010.Svar til Kulturudvalget fra kulturministeren.Spørgsmål:Ministeren bedes oversende et notat, som beskriver graden af kontraktopfyldelsen forde fire design- og arkitektskoler, herunder Kulturministeriets eventuelle kommentarer.Svar:Den samlede resultatopfyldelse i 2009 fremgår af tabellen nedenfor og er høj, hvilket isagens natur er tilfredsstillende:
Beregning af institutionernes samlede resultatopfyldelseArkitektskolen AarhusKunstakademiets ArkitektskoleDesignskolen KoldingDanmarks Designskole200994%93%97%88%
Nedenstående gennemgang refererer design- og arkitektskolernes afrapportering på re-sultatkontrakterne, som den fremgår af institutionernes årsrapporter fra 2009. Af gen-nemgangen fremgår graden af kontraktopfyldelse pr. resultatmål for perioden 2007-2009. Kontraktopfyldelsen i 2010 kan på nuværende tidspunkt ikke vurderes, da insti-tutionernes årsrapporter for 2010 først foreligger i første halvdel af 2011.
Århus Arkitektskole:Resultatkrav 2009Årets resultatMålop-fyldel-sesgradVægt i% pr. år
Mål 1 Arkitektskolen Aarhus lever op til de fastsatte aktivitetskrav1a) Antallet af aktive finans-årsstuderende inden fornormeret studietid ved Arki-tektskolen Aarhus er 657.Antallet af aktive finansårsstuderende inden for normeret studietid er 671.100 %
3030
Uddannelse
Mål 2 Højere kvalitet i uddannelsen2a) Der er indført et interntkvalitetssikringssystem, somsikrer den løbende kvalitets-kontrol af uddannelsenKvalitetssikringssystemet omfatter indtil nu sikring af studieordninger ogstudieplaner, systematisk arbejde med tilrettelæggelse, gennemførelse ogbehandling af undervisningsevalueringer. Sikring af bedømmelser, herun-der etablering af censorkorps i samarbejde med Kunstakademiets Arki-tektskole. Censorkorpsets formandskab skal sikre en systematisk indsam-ling af censorers kvalitetsvurdering af bedømmelserne. Endnu udestår50 %
84
Side 3
formuleringen af overordnede mål og politikker for kvalitetsstyringen ihenhold til den europæiske standard for kvalitetsstyring af videregåendeuddannelser (ENQA part 1)
2b) Kvalifikationsbeskrivelseri henhold til den nationalekvalifikationsramme er udar-bejdet og indarbejdet i stu-dieordningerne2c) Der er gennemført en in-ternational benchmar-king/ekstern evaluering afuddannelsen2d) Uddannelsen er akkredi-teret
(Se note)
0%
Efter aftale med departementet er dette mål udgået, da det vurderes er-stattet af den forestående akkreditering.
Udgået
-
Målet gennemføres først i 2010.
-
2e) Mindst 55 procent af fra-faldet på bacheloruddannel-sen skal ligge inden for før-ste år.
2f) Gennemførelsesprocen-ten inden for normeret stu-dietid på bachelor-uddannelsen skal væremindst 65 procent.
Af årgangen på 150, der startede på bacheloruddannelsen i 2006, er fra-faldet pr. 31.12.2009 18, heraf 6 inden for det første år, svarende til 33%.Opgørelsesmetoden er revideret i forhold til sidste år, hvor opgørelsen an-gik det samlede antal udmeldte på bacheloruddannelsen i 2008 og herafandelen af udmeldte inden for det første år af studiet. Andelen udgjordeda 60 %. Med den ændrede opgørelsesmetode ses et andet resultat: Afårgangen på 150, der startede på bacheloruddannelsen i 2005, var frafal-det pr. 31.12.2008 39, heraf 20 inden for det første år, svarende til 51 %.Gennemførelsesprocenten inden for normeret studietid på bacheloruddan-nelsen er 71 %. I 2006 blev 150 studerede optaget på bacheloruddannel-sen, heraf har 106 færdiggjort uddannelsen i 2009.Opgørelsesmetoden er revideret i forhold til sidste år, hvor opgørelsenfejlagtigt var foretaget på årgang 2004, resultatet gav en gennemførel-sesprocent for årgang 2004 på 67 %. I 2005 blev 150 studerende optagetpå bacheloruddannelsen, heraf færdiggjorde 95 deres uddannelse i 2008,hvilket svarer til en gennemførelsesprocent på 63 %. Den lave procentskyldes primært det store frafald på årgangen fra 2005 jf. 2e.Gennemførelsesprocenten inden for normeret studietid plus 1 år på kandi-datuddannelsen er 82 %. I 2006 blev 124 studerende optaget på kandi-datuddannelsen, heraf havde 102 færdiggjort uddannelsen i 2009.Opgørelsesmetoden er revideret i forhold til sidste år. I 2005 blev 118studerende optaget på kandidatuddannelsen, heraf havde 110 studerendefærdiggjort deres uddannelse i 2008, hvilket svarer til en gennemførelses-procent på 93 %.I samarbejde med Kunstakademiets Arkitektskole og Danmarks Pædago-giske Universitetsskole er der er udbudt og gennemført et pædagogikum-forløb. 7 undervisere fra Arkitektskolen Aarhus har deltaget. Der har der-udover været afholdt tre åbne eftermiddagsarrangementer i regi af Pæda-gogisk Forum med følgende titler: Stress som pædagogisk faktor, Under-visningsportefolio i teori og praksis samt Mesterlære og kreativitet.
60 %
1
100 %
1
2g) Gennemførelsesprocen-ten indenfor normeret stu-dietid plus 1 år på kandidat-uddannelsen skal væremindst 85 procent.
97 %
1
2h) Pædagogisk /didaktiskuddannelse tilbydes alle un-dervisere
100 %
1
Mål 3 Øget fokus på beskæftigelsen3a) Der er etableret aftager-panel i henhold til reglerneAftagerpanelet er etableret og består af:Lene Dammand Lund (formand), Administrerende direktør, SLA A/SLisbeth Errboe Svendsen, Chef for Byggeri og Planlægning, Århus Kom-muneCarsten Primdahl, Partner , Cebra A/SClaus Toustrup, Partner, Arkitektfirmaet C.F. Møller A/S3b) Antallet af studerende imeritgivende praktik svarertil mindst 90 procent af enårgang.3c) Der er mindst 150 aktivepartnerskaber med bl.a. er-hvervslivet med fokus på fxundervisning, praktik- ellermentorordninger3d) Arkitektskolen Aarhusudarbejder i fællesskab medøvrige uddannelsesinstitutio-ner under Kulturministerieten årlig rapport om beskæf-tigelsessituationen for defærdiguddannede fra institu-tioner.95 studerende har været i praktik. Ud af en årgang af 4. årsstuderende på121 i 2009, svarer det til 79 %.88 %100 %
121
1
Antallet af praktiksamarbejdsaftaler med virksomheder er 255, heraf 106 iudlandet. 21 designvirksomheder har samarbejdsaftale med arkitektsko-len om at indgå i undervisningen.
100 %
1
Beskæftigelsesrapporten blev præsenteret på skolens hjemmeside i no-vember 2009.
75 %
1
Side 4
3e) Arkitektskolen Århus ud-arbejder hvert andet år enselvstændig beskæftigelses-rapport på baggrund af deårlige fælles beskæftigelses-rapporter og en egen under-søgelse af de færdiguddan-nedes situation. Arkitektsko-lens beskæftigelsesrapportskal sætte fokus på uddan-nelsens relevans i forhold tilarbejdsmarkedets behov.Rapporten koordineres medsammenlignelige uddannel-sesinstitutioner med henblikpå sammenlignelige analy-ser.3f) Oplysning om uddannel-sens jobmuligheder er til-gængelig på ArkitektskolenAarhus hjemmeside, sam-men med rådgivning til er-hvervslivet om, hvordan sko-lens forskningsaktiviteterkan blive en del af erhvervs-livets videnopbygning.
(se note)
?
Der er foretaget en omstrukturering af skolens hjemmeside, hvilket blandtandet betyder, at BESØGENDE nu har direkte adgang til relevante oplys-ninger om samarbejdsmuligheder, både erhvervsmæssigt og forsknings-mæssigt (herunder ErhvervsPhD-ordningen).Fra forsiden er der også adgang til en ny kortfilm, der præsenterer skolen,og som, bl.a. med bidrag fra erhvervet, giver en fornemmelse af uddan-nelsens jobmuligheder.Fra forsiden er der fortsat direkte adgang til skolens forskning og forskerevia link til forskningsdatabasen READ.
100 %
1
3g) Karrierevejledning eretableret
Uddannelse
3h) Mindst 75 procent afbrugerne finder Arkitektsko-len Aarhus studie- og karrie-revejledning nyttig og rele-vant
3i) Der er gennemført mar-kedsføringstiltag, der er mål-rettet en forbedring af be-skæftigelsessituationen3j) To Ph.d stillinger oprettesi Tilgængelighed3k) Udbud af pilotkursus in-den for DDB3l) En Ph.d stilling oprettes iDDIB
KarriereVærkstedet er etableret og tilbyder en række karriereaktiviteterfor de enkelte årgange samt individuel karrierevejledning, derudoverrummer KarriereVærkstedet tilbud vedr. start af egen virksomhed iArk:Idea samt arrangementer i studenterorganisationen In Spe.Der er ikke gennemført en brugerundersøgelse af studie- og karrierevej-ledningen, men i 2009 påbegyndtes en Undervisningsmiljøundersøgelse ogheri var også spørgsmål vedr. relevans af og tilfredshed med studievejled-ningen. Resultatet fra spørgeskemaundersøgelsen viser, at 67,2 % af bru-gerne finder, at studievejledningen i meget høj grad/nogen grad er rele-vant og 56,7 % af brugerne er i meget høj grad /i nogen grad tilfredsemed studievejledningen. Karrierevejledningen er først etableret ultimo2009 og er derfor ikke omfattet af undersøgelsen.For at markedsføre skolens kandidater afholdes udstillinger af afgangspro-jekter både i skolens udstillingslokale og på skolens hjemmeside.
100 %
2
83 %
1
100 %
1
Målet gennemførtes i 2008.Kursusforløb i Arkitekturens digitale praksis – professionalisering samt iDigital metode er udbudt og afholdt i 2009 for i alt 120 studerende.Målet gennemførtes delvist i 2008.
100 %100 %75 %3
Mål 4: Styrket internationalisering4a) Der er indgået mindst 10kvalificerede samarbejdsaf-taler med relevante/førendeuddannelser i udlandet omudveksling af studerende,undervisere og forskere, pro-jekter eller andre fagspeci-fikke samarbejderAftaleporteføljen er pr. 31. december 2009 i alt 56 uddannelsesinstitutio-ner, heraf 5 under forhandling.Aftalerne fordeler sig med 42 aftaler inden for Europas + EØS. Aftalerneer som udgangspunkt lavet med henblik på etablering af kandidatudveks-linger, men, grundet en i 2009 truffet beslutning om at udveksle også påbachelorniveau, er aftaleporteføljen ved at blive finjusteret, således at de iså vid udstrækning som muligt, kan omfatte begge niveauer.Antallet af aftaler i resten af verden er 14. Disse aftaler har ikke det sam-me behov for niveaumæssigt finjustering som de europæiske, da de flesteaf aftalerne er indgået med institutioner, som udbyder en 5 års enhedsud-dannelse.Der har i 2008 og 2009 været styrket fokus på aftaleindgåelse med insti-tutioner, som underviser på engelsk. Dette skyldes erkendelsen af, at detglobale sprog er engelsk, og at danske studerende i meget høj grad hardette sprog som deres primære fremmedsprog. Ligeledes er der kontinu-erligt fokus på, at aftalerne niveaumæssigt fuldt ud kan matche arkitekt-skolen.Der har i 2009 været i alt 24 studerende på eksternt studieophold i udlan-det, 16 i praktik og 8 på studieophold i udlandet. Resultatet er utilfreds-stillende og der er tale om næsten en halvering i forhold til 2008.Meritgivende ophold finder typisk sted på kandidatuddannelsens første år.Faldet kan skyldes, at årgang 2005 på bacheloruddannelsen havde et stortfrafald på 39 studerende og at de studerende har prioriteret at lægge de-res praktik i danske virksomheder for at knytte tættere kontakt til de mu-lige, fremtidige arbejdsgivere.Indrejsende udvekslings- og gæstestuderende tilknyttes et af arkitektsko-lens 4 institutter, hvor de indgår i de almindelige akademiske forløb. Un-dervisning, vejledning og bedømmelse foregår på engelsk. Planlægningenaf et samlet kandidatforløb på engelsk er indledt og forventes udbudt i ef-100 %
93
4b) Antallet af studerende påmeritgivende studie- ellerpraktikophold i udlandet er55
44 %
3
4c) Der udbydes uddannelsepå engelsk
100 %
2
Side 5
teråret 2010.
4d) Antallet af udenlandskebetalingsstuderende er 5 i2008, 10 i 2009 og 15 i 2010
Da skolen endnu ikke udbyder et samlet kandidatforløb på engelsk har derikke været betalingsstuderende i 2009.
0%
1
Mål 5: Koordineret efter- og videreuddannelse5a) Arkitektskolen Aarhusudbud af efter- og videreud-dannelse tilrettelægges, ko-ordineres og formidles i fæl-lesskab med relevante insti-tutioner.5b) Der er etableret mindst6 udbud af efter- og videre-uddannelseArkitektskolen Aarhus’ udbud af efter- og videreuddannelse koordineresog formidles via fire årlige møder i et koordineringsudvalg bestående afrepræsentanter fra arkitektfagets tre faglige organisationer samt Kunst-akademiets Arkitektskole.100 %
84
Følgende efter- og videreuddannelsestilbud er udbudt i 2009:•Master i Bygherrerådgivning og Værdidesign. 2. og 3. semester•Nordisk Master i Arkitektonisk Kulturarv 2007-09, 4. semester.•Nordisk Master i Arkitektonisk Kulturarv 2009-11, 1. Semester.•MEGA 2009-11, 1. semester.•Introduktionskursus vedr. passivhusplanlægning. Marts.•Beregningskursus vedr. Passivhus planlægning. Marts.•Energirigtig og Sund Renovering. 2dages seminar vedr. energirigtig re-novering. Juni.•Banebryderdag. Gå-hjem møde om bæredygtighed og business. Juni.•Det Digitale Byggeri - BIM kursus 1. Introduktion til Det Digitale byggerisamt indføring i REVIT som BIM værktøj. September.•Det Digitale Byggeri - BIM kursus 2. Introduktion til Det Digitale byggerisamt indføring i REVIT som BIM værktøj. Oktober.•Introduktionskursus vedr. passivhusplanlægning. Oktober.•Beregningskursus vedr. Passivhus planlægning. Oktober.•Bæredygtig energirenovering. BER. Introduktion til løsninger inden forbæredygtigt byggeri og energirigtig renovering. Oktober.•Green Lean. 2 dags seminar vedr. strategisk grøn profilering. Oktober.•Byplanfaglig praksis. Introduktion til kommuneplanens elementer, lokal-planen og den kommunale forvaltning. Oktober.•GUTS, Green Urban TransformerS. 5 dages kursus om grøn strategiskbyplanlægning. November.•BIM proces. Pilotkursus under kompetenceudviklingsprojekt vedr. Buil-ding Information Modelling. November.•CEPH. Uddannelse, som sætter kursisten i stand til at blive certificeretpassivhusdesigner. November.
100 %
4
Forskning, udvikling, kunstnerisk og almen kultu-rel virksomhed
Mål 6: Arkitektskolen Aarhus udfører forskning på højt niveau6a) Arkitektskolen Aarhusegen finansiering suppleresmed en ekstern finansieringpå min. 25 procent pr. år.6b) Der er minimum 25 akti-ve samarbejdsprojekter ognetværk inden for forskningog kunstnerisk udviklings-virksomhed.6c) Arkitektskolen Aarhusdeltager aktivt i CDF og un-derstøtter herved den fælleskapacitetsopbygning inden-for dansk designforskning.Egenfinansiering: 14.153.228 kr.Ekstern finansiering: 5.574.026 kr.Den eksterne finansiering svarer til 39 % af de interne forskningsmidler31 aktive projekter fordelt på 9 forskningscentre/-programmer. Herudoverdeltager skolen i en række forskningsorienterede konsortier og netværk.100 %
208
100 %
7
Samarbejdet i DCDR har haft karakter af en aktiv driftsperiode, hvorcentret bl.a. har arbejdet med at igangsætte tværinstitutionel forsknings-plan, forskertræf, dialogmøder samt forskerskole initiativer. Institut fordesign, Arkitektskolen Aarhus har været engageret i disse processer medbl.a. oplæg på forskertræf og dialogmøder og bidrog i øvrigt med 5,6 for-skerårsværk i designforskningen i 2009. Der er igangsat to nye forsk-ningsaktiviteter finansieret af DCDR: Et post doc-projekt, et forskningsad-junktur (som skal undersøge mulighederne for at oprette et Konsortiumfor Strategisk Design) samt bevilget finansiering af lektorforskningsprojekti 2010.
100 %
5
Mål 7: Arkitektskolen Aarhus styrker sin position i det danske kulturliv7a) Der er minimum 110publiceringer /udstillinger in-denfor forskning og kunstne-risk udviklingsvirksomhed igennemsnit pr. år over kon-traktperioden7b) Der er minimum 100 ek-sempler på anden offentlig,faglig videnformidling i gen-nemsnit pr. år over kon-traktperiodenDer er publiceret 102 titler og opsat 6 udstillinger med relation til skolensforsknings- og udviklingsarbejder. Gennemsnittet for de første tre år afresultatkontraktperioden er dermed 113 publiceringer/udstillinger pr. år.Resultatet for 2008 er blevet ajourført efter opgørelsen, da der var forsin-kelser i indberetningerne på grund af nyt registreringssystem READ. Re-sultatet var i 2008 107 publiceringer og 5 udstillinger.Der har været 99 konferenceindlæg samt 61 eksempler på anden offent-lig, faglig formidling. Gennemsnittet for de første tre år af resultatkon-traktperioden er dermed 154 formidlinger pr. år.Resultatet for 2008 er blevet ajourført efter opgørelsen, da der var forsin-kelser i indberetningerne på grund af nyt registreringssystem READ. Re-sultatet var i 2008 52 konferenceindlæg og 75 eksempler på anden offent-lig, faglig formidling.100 %
84
100 %
4
Side 6
Bemærkninger:Ad 2b: Målet skulle gennemføres i 2008. Målet blev ikke gennemført med følgende be-mærkning: ”Den nationale kvalifikationsramme er endnu ikke indarbejdet i studieord-ningerne. Arbejdet hermed forventes afsluttet august 2010 med Skolerådets godkendel-se af nye studieordninger.Ad 3e: Målet gennemføres hvert andet år (2007 og 2009). Efter aftale med Kulturmini-steriet er udarbejdelsen af rapporten i 2009 blevet rykket til 2010.
Kunstakademiets arkitektskole:MålUddannelseMål 1: KAlever op til defastsatte ak-tivitetskravResultatkrav1aFristÅrligtMålemeto-deOptællingVægtResultat200930 Antallet af aktive fi-nansårs-studerende in-den for normeret stu-dietid ved KA var 900 i2009.302008Konstate-ringMålet gennemført i2008100 %%98%
Antallet af aktive fi-nansårs-studerendeinden for normeretstudietid ved KA er930 i 2007, 922 i 2008,919 i 2009 og 918 i2010.Målets vægt i de enkelte årUddannelseMål 2: Højerekvalitet i ud-dannelsen2aKvalifikationsbeskri-velser i henhold til dennationale kvalifikati-onsramme er udarbej-det og indarbejdet istudieordningerne.Der er indført et in-ternt kvalitetssik-ringssystem, som ersikrer den løbendekvalitetskontrol afuddannelsen
2b
2009
Systemeter indførtog taget ibrug
6 Der er ikke indført etinternt kvalitetssik-ringssystem i 2009. Iforbindelse med akkre-diteringen er det be-sluttet at beskrive ogetablere et systematiskkvalitetssikringssystemi første halvdel af 2010.
0%
Side 7
2c
Uddannelsen er ak-krediteret
2010
Konstate-ring
Målet gennemføresførst i 2010
-
2d
Pædagogisk udviklinger igangsat
2008
Konstate-ring
Målet gennemførtes i2008
100 %
2e
Mindst 75 % af frafal-det skal på hver ud-dannelsesdel ligge in-den for det første år.
Årligtfra2008
Optælling
Målets vægt i de enkelte årUddannelseMål 3: Øgetfokus på be-skæftigelse3a3bDer er etableret et af-tagerpanelAntallet af studerendei meritgivende praktiker mindst 105 (Note:Efter aftale med de-partementet er antal-let ændret fra 140 til105. Se begrundelse iårsrapport 2007)Der er mindst 5 aktivepartnerskaber medbl.a. erhvervslivetmed fokus på fx un-dervisnings- og prak-tikordningerKA udarbejder i fæl-lesskab med øvrigeuddannelsesinstitutio-ner under Kulturmini-steriet (KUR) en årligrapport om beskæfti-gelses-situationen forde færdig-uddannedefra institutionerne2009 Konstate-(efter ringaftale)Årligt Optælling
3 På bachelordelen ligger74 % af frafaldet påinden for det første år.På kandidatdelen er 67% af frafaldet inden forførste år.93 Der er i 2009 etableretet aftagerpanel3 85 studerende var i me-ritgivende praktik.
94%
100%
81%
3c
Årligt
Optælling
3 KA har i 2009 haft i alt5 aktive partnerskabermed bl.a. erhvervslivet.
100%
3d
Årligt
Rapportener offent-liggjort
0,5 KA har offentliggjortKUR's beskæftigelses-rapport på karch.dk
75%
Side 8
3e
3f
KA følger nøje ar-bejdsmarkedets be-hov. KA udarbejderhvert andet år en be-skæftigelsesrapport påbaggrund af de fællesbeskæftigelsesrappor-ter og egen undersø-gelse af de færdigud-dannedes situation.KA’s egen undersøgel-se og rapport skal ko-ordineres med sam-menlignelige uddan-nelsesinstitutioner.Karrierevejledningmed godkendt plan fororganisering og ind-hold er etableretMindst 75 % af bru-gerne finder KA’s stu-die- og karrierevejled-ning nyttig og rele-vantDer er gennemførtmarkedsføringstiltag,der er målrettet enforbedring af beskæf-tigelsessituationen
2008og2010
Rapportener offent-liggjort
75 % blev gennem-ført i 2008, og pro-jektet blev endeligtgennemført i 2009.
100 %
2007
Konstate-ring
Målet blev gennemførti 2007.
100 %
3g
Årligtfra2008
Evalue-ring/måling
1,5 88 % af brugerne finderKA's studievejledningtilfredsstillende (UMVs. 14).1 KA samarbejder medAkademisk Arkitekt-forening om markeds-føring af arkitektkan-didater og etablering afkandidatnetværk.
100%
3h
Årligt
Redegørel-se i årsrap-porten
100%
Målets vægt i de enkelte årUddannelseMål 4: Styr-ket internati-onalisering4aSkolens aktive samar-bejdsaftaler skal op-kvalificeres, så der ermindst 50 aftaler medde bedste uddannelses-institutioner i verdenÅrligtKonstate-ring
122 KA har 62 samarbejds-aftaler med udenland-ske arkitektskoler. Li-sten over samarbejds-aftaler bliver løbendejusteret, således at deter de uddannelsesinsti-tutioner, hvor de stu-derende, får det bedsteudbytte, der er aktive.100%
Side 9
4b
Antallet af studerendepå merit-givendepraktik- eller studie-ophold i udlandet ud-gør mindst 25% af enårgang.Der udbydes uddan-nelse på engelsk påkandidatuddannelsen
Årligt
Optælling
3 Antallet af studerende i2009 på udenlandskmeritgivende praktik-og studieophold var 86studerende. Dette sva-rer til 26 % af årgan-gen.4.5 KA etablerede i 2009en engelsksproget kan-didatuddannelse fordanske og udenlandskestuderende.0.5 Antallet af udenland-ske betalingsstuderen-de er 6 i 2009
100%
4c
2009
Konstate-ring
100%
4d
Antallet af udenland-ske betalingsstuderen-de er 5 i 2009 og 10 i2010
Fra2009
Optælling
100%
Målets vægt i de enkelte årUddannelseMål 5: Efter-/videreuddannelse5aAlt udbud af efter- ogvidereuddannelse til-rettelægges, koordine-res og formidles i fæl-lesskab med Akade-misk ArkitektforeningÅrligtKonstate-ring
101,5 KA's efteruddannelses-indsats for 2009 er til-rettelagt, koordineretog formidlet i samar-bejde med AA.100%
5b
KA markedsfører situdbud af efter- og vi-dereuddannelse viaAkademisk Arkitekt-forening, der er hjem-mesidevært for denoverordnede ind-gangtil emnet efter- og vi-dereuddannelse.
Årligt
Konstate-ring
1,5 Det er besluttet, atAkademisk Arkitekt-forenings har ansvaretfor at udarbejde enhjemmeside med sam-let information om ef-ter- og videreuddannel-se til arkitekter. Kur-susprogrammet er til-gængeligt via links frabåde www.karch.dk ogwww.arkitektforeningen.dk
100%
Side 10
Målets vægt i de enkelte årForskningMål 6: KAudførerforskning påhøjt niveau6aKA’s egen finansieringsuppleres med en eks-tern finansiering påmin. 12 mio. pr. årKA indgår i mindst 5samarbejds-projekter /forskningsnetværkbåde nationalt og in-ternationalt pr. år.Som en del af samar-bejdsprojekterne gæ-ster 8 forskere fra ud-landet KA og et til-svarende antal fra KAgæster samarbejds-partnerneEtablering af 3 ekstraph.d.er pr. år (i alt 12 iperioden). Erhvervs-ph.d., eksternt- ogsamfinansieret ph.d.ÅrligtRegnskabsførte årligeomkost-ningerOptælling
35 I 2009 var den eksternefinansiering 18,9 mio.kr. opgjort somregnskabsførte årligeomkostninger.4 KA indgik i 2009 i 39samarbejdsprojek-ter/forskningsnetværk.Som en del af projek-terne gæstede 53 for-skere fra udlandet KAog 52 fra KA gæstedesamarbejdspartnerne.100%
6b
Årligt
100%
6c
Årligt
Optælling
4 Der er i 2009 etableret6 ekstra ph.d.-stipendiater, (2 finan-sieret af KA, 2 Er-hvervsphd'er, 1 finan-sieret af FKK og 4samfinansierede).
100%
6d
KA deltager aktivt iCDF, og understøtterherved den fælles ka-pacitetsopbygning in-denfor dansk design-forskning
Årligt
Årlig rede-gørelse iårsrapport
5 Skolen indgår som ak-tiv partner i Center forDesignforskning medde for centret fastsattemål. Skolens designfor-skere har endvidere in-volveret sig aktivt isamarbejde medcentrets forskere.5 KA har i 2009 afholdt4 internationale konfe-rencer23
100%
6e
KA afholder årligt 1-2internationale forsk-nings-konferencer / -symposier
Årligt
Optælling
100%
Målets vægt i de enkelte år
Side 11
ForskningMål 7: KAstyrker sinposition i detdanske er-hvervs- ogkulturliv
7a
KA publicerer sineforskningsmæssige ogfaglige resultater i enform som egner sig tiloffentliggørelse for etarkitekturinteresseretpublikum. (I alt ca. 25udgivelser via egne ogandres forlag)KA udstiller egne pro-dukter og formidleraktuelle arkitektur-produktioner fra ind-og udland. (I alt ca. 15udstillinger årligt medoffentlig adgang)KA afholder årligt 2-3symposier og semina-rer rettet mod forsk-nings-institutioner,arkitekterhvervet ogbyggerietKA gennemførermindst 20 offentligeforelæsninger.Rapporter i samarbej-de med insti-tutioner/erhverv: Somled i målet for partner-skaber omkring forsk-ningsprojekter publi-ceres resul-taterne irapporter (i alt ca. 20)
Årligt
Optælling
3 KA publicerer sineforskningsmæssige ogfaglige resultater. I2009 er udkommet 164publikationer samt 4planlagte til udgivelse iprimo 2010.
100%
7b
Årligt
Optælling
3 KA har i 2009 arrange-ret 14 offentlige udstil-linger. Ud af dem var 6annonceret i dagspres-sen og de resterende 8via elektroniske medi-er. Af de 14 udstillingervar 12 egne produkter.2 KA afholdte i alt 14seminarer/symposier i2009 rettet mod forsk-ningsinstitutioner. Ar-kitekterhvervet ogbyggeriet2 KA har gennemførtmindst 27 offentlige fo-relæsninger1 Der er udarbejdet i alt7 rapporter i 2009
100%
7c
Årligt
Optælling
100%
7d
Årligt
Optælling
100%
7e
Årligt
Optælling
30%
Målets vægt i de enkelte årNational bib-liotekservice8aDansk Byplanlabora-toriums samling er of-fentlig tilgængelig2007Konverte-ring og re-trokonver-tering gen-nemført
11Målet gennemførtes 90% i 2007. Den reste-rende del af målet gen-nemførtes i 2008100 %
Side 12
8b
Ny hjemmside medminimum 30.000 vir-tuelle besøg
2009
Statistik -optælling
5 Ny hjemmeside med57.287 antal virtuellebesøg i 2009 og 97.038sidevisninger.Gennemført i 2008.
100%
8c
Etablere fjernadgangtil e-ressourcer for sko-lens studerende og an-satteForbedret service tilerhvervslivet
2008
Den tekni-ske løsninger gennem-førtGennem-ført bru-gerunder-søgelse5
100 %
8d
2010
Målet gennemføres i2010.
Målets vægt i de enkelte år
Designskolen Kolding:Tabel 5: Årets resultatopfyldelseIndsatsområde/hovedformålUddannedeMålMål 1. DK lever optil de fastsatte ak-tivitetskravResultatkrav i 2009Resultatkrav i 2009a) Antallet af aktive fi-nansårsstuderende indenfor normeret studietid vedDK er 329 i 2009Resultat383 aktive finansårsstu-derende inden for norme-ret studietidMålopfyldelseResultat%%100Vægt%30
Mål 2. Højere Kva-litet i uddannelsen
a) Der er indført anerkendtinternt kvalitetssikring,som sikrer den løbendekontrol af uddannelsen.Kvalitetssikringen koordi-neres med Danmarks De-signskole med henblik påsammenlignelige målinger.b)Kvalifikationsbeskrivelser i henhold til den natio-nale kvalifikationsrammeer udarbejdet og indarbej-det i studieordningerne.
Målet skulle gennemfø-res i 2008, men er ikkegennemført. Målet ud-går.
0
-
Målet udgår.
0
-
Side 13
c) DK afklarer sammenmed departementet, omder er behov for en inter-national benchmarking afdesignuddannelsen.
Målet er ikke gennemført.
0
-
d) Uddannelsen er akkre-diteret som bachelor- ogkandidatuddannelser.
Målet gennemføres i 2010
-
-
e) Mindst 75 % af frafaldetpå bacheloruddannelsenskal ligge inden for førsteår.
Målet er opfyldt. For ba-chelorforløbet 2006-2009var der 4 udmeldte heraf3 i det første år. Altså75%.
100
2
f) Gennemførelsespro-centen inden for normeretstudietid på bachelorud-dannelsen skal væremindst 75
For bachelorforløbet 2006-2009 var gennemførelses-procenten 75,3
100
2
g) Gennemførelsespro-centen inden for normeretstudietid plus 1 år på kan-didatuddannelsen skal væ-re mindst 70
Gennemførelsesprocenteninden for normeret studie-tid plus 1 år på kandidat-uddannelsen er 91,5%
100
2
Mål 4. Øget fokuspå beskæftigelse
a) Der er etableret et afta-gerpanel i henhold til reg-lerne.b) Antallet af studerende imeritgivende praktik ermindst 75 %
Det fremgår ikke af års-rapporterne om målet ergennemført.100% af de studerendehar været i praktik
-
-
100
3
Side 14
c) Der er mindst 5 aktivepartnerskaber med bl.a.erhvervslivet med fokus påundervisning, praktik- el-ler mentorordninger.
Skolen har aktive part-nerskaber med DONGEnergy, Falck, Peugeot,Kvadrat, Trevira Neckel-mann, Hummel, Gabriel,Middelfart Sparekasse,Unicef, ECCO, Cubion,Vestas IDEA House,House of Design og enlang række andre er-hvervsvirksomheder.
100
3
d) Institutionen udarbej-der i fællesskab med øvri-ge uddannelsesinstitutio-ner under Kulturministe-riet en årlig rapport ombeskæf-tigelsessituationenfor de færdiguddannedefra institutionerne.
Beskæftigelsesrapport erudarbejdet.
75
3
e) Designskolen Koldingudarbejder hvert andet åren selvstændig beskæfti-gelsesrapport med særligfokus på uddannelsens re-levans ift. arbejdsmarke-dets behov. Rapporten ko-ordineres med DanmarksDesignskole.f) Oplysning om uddannel-sens jobmuligheder er til-gængelig på DK's hjemme-side.
Målet gennemføreshvert andet år (2008 og2010). Målet blev gen-nemført 100 % i 2008.
50
-
Oplysning om uddannel-sens jobmuligheder er til-gængelig på DK's hjem-meside.
100
3
g)Karrierevejledning eretableret.
Målet gennemførtes100 % i 2008.
100
-
Side 15
h) Mindst 75% af brugernefinder DKs studie- og kar-rierevejledning nyttig ogrelevant
Evaluering er ikke foreta-get
0
2
i) Der er gennemført mar-kedsføringstiltag, der ermålrettet en forbedring afbeskæftigelses-situationen
Der er afholdt Design Da-ting arrangement og flerestørre konferencer mederhvervsvirksomheder.Der er afholdt møder medrepræsentanter for det of-fentlige arbejdsmarkedm.h.p. beskæftigelse
100
3
j) DK etablerer fælles kan-didatuddannelse i design-ledelse med SyddanskUniversitet.
Målet gennemførtes100 % i 2007
100
-
Mål 5. Styrket in-ternationalisering
a) Der er mindst tre kvali-ficerede samarbejdsaftalermed relevante/førende ud-dannelser i udlandet omudveksling af studerende,under-visere og forskere,pro-jekter eller andre fag-specifikke samarbejder
DK har kvalificeredesamarbejdsaftaler medf.eks. UIAH i Helsinki,Design Academy i Eind-hoven, Tongji University,CAUP, Shanghai og enlang række andre førendeuddannelser over heleverden. Skolen har skrift-lige aftaler med ca. 60 in-stitutioner samt et stortantal ikke skriftlige.
100
6
b) Antallet af studerende imeritgivende studie- ogpraktikophold i udlandeter mindst 20
28 studerende var på me-ritgivende studieophold iudlandet.
100
6
Side 16
c) Der udbydes undervis-ningsmoduler på engelskd) Antallet af udenlandskebetalingsstuderende ermindst 2 i 2009
Der udbydes undervis-ningsmoduler på engelskDK havde 2 udenlandskebetalingsstuderende i2009
100
2
100
1
Forskning og kunstnerisk udviklingsvirksomhedMålResultatkrav i 2009ResultatMål 7. DK udførerforskning på højtniveaua) Designskolen Koldingsegen finansieringsuppleres med en eksternfinansiering på min. 25 %Målet er opfyldt. DKsegenfinansiering på 3,476mio. kr. suppleres 7,979mio. kr. svarende til 230%
%100
%3
b) Der etableres et tekstil-konsortium.
Målet gennemførtes100 % i 2008.
100
-
c) Der etableres et konsor-tium for Visuel Kommuni-kation og Interaktive Me-dier for forskning og virk-som-hedssamarbejde
Målet er opfyldt. Konsor-tium er aftalt med SDU,CBS, Handelshøjskolen -Århus Universitet og Ål-borg universitet
100
2
d) DK har mindst tre er-hvervs-ph.d.-studerendetilknyttet skolen
DK har tre erhvervs-ph.d.-studerende tilknyt-tet skolen
100
3
e) DK har mindst femDK havde i alt ni ph.d.-ph.d.-studerende tilknyttet studerende tilknyttetskolenf) DK deltager aktivt iCDF, og understøtter her-under aktivt den overord-nede, fælles kapacitetsop-bygning indenfor danskdesignforskningMålet er opfyldt
100
3
100
10
Side 17
Mål 8. DK styrkersin position i detdanske kulturliv
a) Andelen af den kunst-neriske udviklingsvirk-somhed udgør 10 % af densamlede forsknings- og ud-viklingsvirksomhed
Målet er opfyldt. Design-fagligt udviklingsarbejdeudgør 51% af den samledeforsknings- og udviklings-virksomhed.
100
2
b) Der holdes en åben af-gangsudstilling og et mo-deshow hvert år
Afgangsudstilling blev af-holdt på Trapholt og Mo-deshow afholdt i Rådhus-hallen i Kbh.
100
2
c) DK indgår med et sym-posium i Biennalen forKunsthåndværk og Designi samarbejde med Kunst-musseet Trapholt og Mu-seet på Koldinghus
DK indgik med et sympo-sium i Biennalen forKunsthåndværk og De-sign i samarbejde medKunstmusseet Trapholtog Museet på Koldinghus
100
2
95Note. Da et mål med vægten 5, efter aftale med KUM, er flyttet fra 2009 til 2010 udgørsummenaf vægtene kun 95 i 2009.
Danmarks Designskole:Tabel 6a: Årets resultatopfyldelseIndsatsområde/hovedformålProdukt: UddannedeMål 1Resultatkrav i 2009Resultat%%Resultatkrav i 2009MålopfyldelseResultat%Vægt
Danmarks Design-skole lever op til defastsatte aktivitets-kravMål 2
Antallet af aktive studerende 583 aktive finansårsstude-inden for normeret studietid rende inden for normeretved DKDS er i 2009: 539studietid pr. 1.10.2009Resultatkrav i 2009ResultatDer er indført anerkendt in-ternt kvalitetssikring, somsikrer den løbende kontrol afuddannelsen. Kvalitetssik-Målet er 50 % gennemført iringen koordineres medDanmarks Designskole med 2008.
100%
30%
Højere kvalitet i ud-dannelsen
50
Side 18
henblik på sammenligneligemålinger.
Højere kvalitet i ud-dannelsen
Kvalifikationsbeskrivelser ihenhold til den nationalekvalifikationsramme er ud-arbejdet og indarbejdet istudieordningerne.
Målet er gennemført 100 %i 2008.100Målet skulle gennemføres i2008. Det blev ikke gen-nemført i 2008, men blev
Højere kvalitet i ud-dannelsen
DK afklarer sammen meddepartementet, om der erbehov for en internationalbenchmarking af designud-dannelsen.
skudt til 2009. Det fremgårikke af årsrapporten 2009,om målet er gennemført.0
Højere kvalitet i ud-dannelsen
Uddannelsen er akkrediteret Målet gennemføres først isom bachelor- og kandidat- 2010.uddannelser.
-
Højere kvalitet i ud-dannelsen
Mindst 50 % af frafaldet pågrunduddannelsen skal lig-ge inden for første år
For Årgang 2006 er 10 ud-meldt pr. 1.10.2009, heraf 6inden for første studieår.
100
5
Højere kvalitet i ud-dannelsen
Gennemførelsesprocenteninden for normeret studietidpå grunduddannelsen skalvære mindst 85
For årgang 2006 har 79 %gennemført på normeret tidpr. 1. 10. 2009.
93
5
Højere kvalitet i ud-dannelsenMål 3
Gennemførelsesprocenteninden for normeret studietidplus 1 år på overbygnings-uddannelsen skal væremindst 90Resultatkrav i 2009
For årgang 2006 på over-bygningsuddannelsen ergennemførelses-procenten:89Resultat
99%
5%
Øget fokus på be-skæftigelseØget fokus på be-skæftigelse
Der er etableret et aftager-panel i henhold til reglerneAntallet af studerende i me-ritgivende praktik er mindst75
Aftagerpanel er etableret i2009.82 studerende var i 2009 imeritgivende praktik
100
0
100
1
Side 19
Øget fokus på be-skæftigelse
Der er mindst 3 aktive part-nerskaber med bl.a. er-hvervslivet med fokus påundervisning, praktik- ogmentorordninger
Skolen indgår i aktive part-nerskaber med erhvervsli-vet bl.a. i forbindelse medinnovationsnetværk, ople-velseszoner og brugerdre-ven innovation
100
3
Øget fokus på be-skæftigelse
Beskæftigelsesrapport 2009for Kulturministeriets ud-Institutionen udarbejder idannelser, herunder de-fællesskab med øvrige ud-signuddannelser, fremsendtdannelsesinstitutioner under af KUR-sekretariatet til de-Kulturministeriet en årligpartementet i novemberrapport om beskæftigelses- 2009. Rapporten er tilgæn-situationen for de færdigud- gelig på skolens hjemme-dannede institutionernesideMålet gennemføres hvertandet år (2008 og 2010).DKDS udarbejder hvert an-det år en selvstændig be-skæftigelsesrapport medsærlig fokus på uddannel-sens relevans ift. arbejds-markedets behov. Rappor-ten koordineres med De-signskolen Kolding.Målet blev gennemført 50 %i 2008. Den resterende delblev udskudt til 2009. Detfremgår ikke af årsrappor-ten 2009, om målet blevgennemført i 2009.
75
2
Øget fokus på be-skæftigelse
50
Øget fokus på be-skæftigelse
Skolens website opdateresløbende med informationerom hvordan studerende kla-rer sig i konkurrencer, er-hvervssamarbejder, praktik-cases m.v. Informationer,der sætter fokus på dimit-Oplysning om uddannelsens tendprofiler og bredden i dejobmuligheder er tilgængelig fremtidige beskæftigelses-på DKDS hjemmesidemuligheder.Målet skulle gennemføres i2007. Det fremgår ikke afKarrierevejledning er etable- årsrapporterne, om måletret.blev gennemført.
100
2,5
Øget fokus på be-skæftigelse
-
Øget fokus på be-skæftigelse
Mindst 75 % af brugernefinder studie- og karrierevej-ledning nyttig og relevant
Der er ikke gennemført må-ling/evaluering.
0
2,5
Side 20
Øget fokus på be-skæftigelse
Markedsføring sker ved lø-bende kommunikation af re-levante aktiviteter og nyhe-der via skolens webside; vianetværks-aktiviteter, kam-pagner rettet mod kom-mende studerende i forbin-Der er gennemført markeds- delse med optagelse samtføringstiltag, der er målrettet skolens relancerede af-en forbedring af beskæfti-gangsudstilling i samarbej-gelsessituationende med Carlsberg.
100
2,5
Øget fokus på be-skæftigelse
Antallet af studerende fraDKDS ved spiluddannelsenpå Det Danske Akademi forDigital, Interaktiv Under-holdning er mindst 12
13 studerende fra DKDS påspiluddannelsen i 2008
100
1,5
Mål 4
Resultatkrav i 2009
Resultat
%
%
DKDS havde i 2009 i alt 68aftaler om udveksling: 17 inorden, 43 i resten af Euro-Der er mindst 3 kvalificerede pa og 8 i den øvrige verden.samarbejdsaftaler med rele- Aftalerne med Hochschulevante/førende uddannelser i Augsburg, Aalto Universityudlandet om udveksling afof Art and Design, Helsinkistuderende, undervisere og og LCC (London College offorskere, projekter eller an-Communication) er eksem-Styrket internationali- dre fagspecifikke samarbej- pler på bredere samarbej-seringder.der.
100
5
Antallet af studerende påmeritgivende studie- ogpraktikophold i udlandet erStyrket internationali- mindst 50sering
47 studerende var i 2009 påmeritgivende studie- ogpraktikophold i udlandet
94
4
Styrket internationali-seringDer udbydes undervisningpå engelsk.
Målet blev gennemført i2008.
100
Side 21
Antallet af udenlandske be-talingsstuderende er mindstStyrket internationali- 1 i 2008, 2 i 2009 og 4 isering2010
Skolen havde 1 udenlandskbetalingsstuderende i efter-årssemestret 2009
50
1
Produkt: Forskning og udviklingMål 5Resultatkrav i 2009Resultat%%
DKDS udfører forsk-ning på højeste ni-veau
DKDS egen finansieringsuppleres med en eksternfinansiering på min. 50 %
Ekstern finansieret forsk-ning svarer i 2009 til ca. 104% af den forskning, der erfinansieret af ordinær bevil-ling.
100
5
DKDS udfører forsk-ning på højeste ni-veauDKDS udfører forsk-ning på højeste ni-veau
Skolen har i 2009 fortsataktive partnerskaber medVestforbrænding og 6 de-signbureauer ifm. DAIM-projektet om innovation påaffaldsområdet. Endviderehar skolen aktive partner-skaber om ph.d.-projektermed IO Interactive, Kvadratog InnovationsnetværketBolig og Beklædning medtilhørende dialogpartner-virksomheder. Derudover eri 2009 forberedt projekter,Antallet af aktive partner-der starter i 2010 med akti-skaber inden for forskning er ve partnerskaber med CO-mindst 2 i 2008, 4 i 2009 og WI, Københavns Kommune5 i 2010og Teknologisk Institut.
100
3
DKDS har mindst 2 er-hvervs-ph.d.studerende
Ingen erhvervs-ph.d. stude-rende i 2009
0
2
DKDS udfører forsk-ning på højeste ni-veauMål 6
DKDS deltager aktivt i CDF(nu: DCDR) og understøtterherved den fælles kapaci-tetsopbygning inden fordansk designforskning
DKDS deltager aktivt icentrets koordinerende ak-tiviteter, i planlægning oggennemførelse af seminarerog forskertræf samt ved ini-tiativer inden for forskerud-dannelse. Endelig tegnerDKDS's forskere sig for enrelativ stor andel af viden-skabelige artikler i DCDR 'sårsberetning 2009.Resultat
100%
5%
Side 22
Andelen af kunstnerisk virk-somhed udgør mindst 25 %af den samlede forskning ogDKDS udfører kunst- kunstneriske virksomhednerisk virksomhed på målt i forhold til den ordinæ- Kunstnerisk virksomhedshøjeste niveaure bevillingandel udgjorde 15 % i 2009
60
15
DKDS udfører kunst- Etablering af 1 partnerskabnerisk virksomhed på inden for kunstnerisk virk-højeste niveausomhed frem mod 2010.
Målet skal først gennemfø-res i 2010.
-
Glas- og Keramikskolen på Bornholm (som pr. 1.1.2009 er blevet fusioneret medDanmarks Designskole)Tabel 6b: Årets resultatopfyldelseIndsatsområde/hovedformålMål1. GKSB lever op til defastsatte aktivitetskravResultatkrav i 2009Resultatkrav i 2009Antallet af aktive finans-årsstuderende indenfornormeret studietid påGKSB er 70 i 2009.Der er indført et internati-onalt anerkendt interntkvalitetssikringssystem,som sikrer den løbendekvalitetskontrol af uddan-nelsen. Kvalitetssikringenkoordineres med DKDSmed henblik på årlige må-linger.MålopfyldelseResultatResultatI oktober 2009 er antallet afaktive finansårsstuderendeindenfor normeret studietid påGKSB: 61Målet gennemførtes 25 % i2008.%%87Vægt%48
Uddannede Kunsthåndværkere
25
2. Højere kvalitet i ud-dannelsen
Kvalifikationsbeskrivelser i Kvalifikationsbeskrivelser erhenhold til den nationaleindarbejdet i uddannelsenskvalifikationsnøgle er ud- studieordning.arbejdet og indarbejdet istudieordningerneGKSB afklarer sammenmed departementet, omder er behov for en inter-national benchmarking afuddannelsenDer har ikke fundet en afkla-ring sted af behovet for enbenchmarking i 2009
100
10
0
5
Side 23
Uddannelsen er akkredi-teret.
Målet gennemføres først i2010.
Gennemførselsprocenten Målet gennemføres først iindenfor normeret studie- 2010.tid skal være mindst 85 %.
3. Øget fokus påbeskæftigelse
Der er i samarbejde medDKDS etableret et afta-gerpanel i henhold til reg-lerne.
Der er i 2009 etableret et af-tagerpanel for DKDS, der og-så omfatter uddannelsen vedGKSB.
100
1
Samtlige studerende på 4. Alle studerende på 4. seme-semester er i meritgiven-ster har i 2009 været i merit-de praktik.givende praktik.Etablering af 10 partner-skaber med fokus på un-dervisning, praktik- ellermentorordninger.Det er forsøgt, men det harikke været muligt, at etablereegentlige partnerskaber. Istedet anvendes flere ekster-ne vejledere og oplægsholde-re.Der er sammen med de øvri-ge uddannelsesinstitutionerunder Kulturministeriet udar-bejdet beskæftigelses-rapportfor de færdiguddannede.Fremsendt af KUR-Sekretariatet til departemen-tet november 2009. Rappor-ten er på skolens hjemme-side.Målet gennemføres hvert an-det år (2008 og 2010). Måletblev 100 % gennemført i2008.
100
2
0
2
Institutionen udarbejder ifællesskab med øvrigeuddannelsesinstitutionerunder Kulturministeriet enårlig rapport om beskæfti-gelses-situationen for defærdiguddannede fra insti-tutionerne.
75
2
Institutionen udarbejderhvert andet år en selv-stændig beskæftigelses-rapport med særlig fokuspå uddannelsens relevansift. arbejdsmarkedets be-hov. Institutionens egenundersøgelse og rapportskal koordineres medsammenlignelige instituti-oner med henblik påsammenlignende analy-ser.Oplysninger om uddan-nelsens jobmuligheder ertilgængelige på GKSB’shjemmeside.Karrierevejledning eretableret.
50
Oplysninger om uddannel-sens jobmuligheder er til-gængelige på GKSB’s hjem-meside.Målet blev 100 % gennemførti 2007.
100
1
100
-
Side 24
75 % af brugerne finderGKSB’s studie- og karrie-revejledning nyttig og re-levant.
Der er pt. ikke evalueret pådette punkt. Spørgsmålet vilindgå i de nye online spørge-skemaer, der tages i brug i2010.Der er etableret samarbejdemed Royal College of Art iLondon og Staffordshire Uni-versity
0
1
4. Styrket internationali-sering
Der er evt. i samarbejdemed DKDS, indgået 2kvalificerede samarbejds-aftaler med relevan-te/førende uddannelser iudlandet om udveksling afstuderende, undervisereog forskere, projekter ellerandre fagspecifikke sam-arbejder.Antallet af udenlandskebetalingsstuderende er 2 i2008, 4 i 2009 og 4 i2010.Muligheden for at udbydesommerskole undersø-ges.
100
3
Antallet af udenlandske beta-lingsstuderende er i 2009: 0
0
4
Muligheden er undersøgt,men det har ikke været mu-ligt, at afholde sommerskole i2009.Samarbejdet er etableret
100
3
5. Samarbejde medDKDS
Samarbejde om generelledelse og administration.Samarbejde om studie-og karrierevejledning.Samarbejde om efter- ogvidereuddannelse.
100
3
Samarbejdet er etableret
100
4
Samarbejdet er ikke etable-ret, da skolerne for tiden ikkeudbyder efter- og videreud-dannelseForarbejdet er i fuld gang ogdet forventes, at det vil væremuligt at uddannelsen tilkunsthåndværker kan opnåBachelor titulatur i næste kon-traktperiode.Målet gennemføres først i2010
0
2
Indlede forarbejde til, atskolen i den næste kon-traktperiode kan opnå Ba-chelor titulatur
100
4
Fagligt samarbejde omkunsthåndværker teori-dannelseFagligt samarbejde omordinær uddannelse.Samarbejde om andreuddannelsesaktiviteter.
-
Samarbejdet er etableret
100
4
Samarbejdet er etableret
100
3
Side 25
6. GKSB styrker sin posi-tion i det danske kulturliv
GKSB skal medvirke til atfremme og udvikle et godtkendskab til glas- og ke-ramikkunsthåndværket,regionalt, nationalt og in-ternationalt.
GKSB har deltaget i en rækkeinternationale og nationale ogregionale begivenheder,f.eks. ved udstillinger, studie-ture, konkurrencer, work-shops og andet.
100
2