Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del
Offentligt
885068_0001.png
885068_0002.png
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
1. september 2010Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 149 (Alm. del), om Kunstakademiets Arki-tektskoles og Danmarks Designskoles profiler, stillet af Folketingets Kulturudvalg den11. august 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pernille Frahm (SF).
Per Stig Møller
Dok. nr. 646228
Side 2

Spørgsmål nr. 149

(Alm. del), Planer for sammenlægning af Kunstakademiets Arkitektskole og DanmarksDesignskoleSkrivelse af 11. august 2010.Svar til Kulturudvalget fra kulturministeren.

Spørgsmål:

Kunstakademiets Arkitektskole og Danmarks Designskole har i dag - hver i sær - to ty-delige og stærke faglige profiler. Dette både i en dansk, såvel som international kon-tekst. På den baggrund bedes ministeren redegøre for, hvordan han ser på de to skolersfaglige egenart og forskellige styrkeområder, hvad angår eksterne samarbejdspartnere,finansieringskilder og forskningsspecialer opretholdt og udviklet i en fremtidig fusion?På hvilken måde vil kulturministeren sikre, at fremtidige kandidater har tydelige ogstærke faglige kompetencer inden for de to forskellige fagområder som i dag?

Svar:

Det er vigtigt at understrege, at i en fremtidig fusion af Kunstakademiets Arkitektskoleog Danmarks Designskole vil uddannelserne på de to skoler fortsætte som selvstændigeuddannelser, men under én fælles administration. Der er således ikke tale om at ændreved uddannelsernes særpræg eller særlige faglighed.Fusionen af de to institutioner vil skabe rammen for at styrke de faglige miljøer ogforskningen på både arkitekt- og designuddannelserne. Begge uddannelser skal haveundervisning og forskning på et internationalt højt niveau, og derfor er det væsentligt,at den fusionerede institution opnår en kritisk størrelse, der dels sikrer frugtbare fagli-ge miljøer, dels sikrer et hensigtsmæssigt forbrug af ressourcer.