Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del
Offentligt
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
5. juli 2010Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 143 (Alm. del), Konkurrencestyrelsens un-dersøgelse af det liberaliserede bogmarked, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 9.juni 2010. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mogens Jensen (S).
Per Stig Møller
Dok. nr. 584960
Side 2
Spørgsmål nr. 143
(Alm. del), Konkurrencestyrelsens undersøgelse af det liberaliserede bogmarkedSkrivelse af 9. juni 2010.Svar til Kulturudvalget fra kulturministeren.Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for Konkurrencestyrelsens undersøgelse om det liberalisere-de bogmarked, og herunder oplyse om det er korrekt:- at der ikke findes fuldstændige statistikker over de senere års bogsalg,- at der, som fremført af Boghandlerforeningen, er solgt færre bøger de sidste 2 årog- at undersøgelsens resultat vedrørende forbrugernes køb af flere bøger ikke hvi-ler på statistiske oplysninger, men forbrugernes egne udsagn i en holdningsun-dersøgelse?Svar:
Konkurrenceredegørelsen er udarbejdet af Konkurrencestyrelsen, som er en styrelseunder Økonomi- og Erhvervsministeriet. Jeg har derfor forelagt spørgsmålet for Kon-kurrencestyrelsen, der har oplyst følgende:”Konkurrencestyrelsen har i Konkurrenceredegørelse 2010 set nærmere på ud-viklingen på bogmarkedet siden den gradvise liberalisering blev startet i 2001og herunder, hvordan de kulturpolitiske hensyn, der lå bag den tidligere regule-ring af markedet, er blevet tilgodeset.I konkurrenceredegørelsen analyseres bl.a. udviklingen i bogsalget, i variatio-nen af titler og i befolkningens adgang til bøger. Konkurrenceredegørelsen kon-kluderer bl.a., at der udgives flere titler, samt at befolkningen har lettere ad-gang til bøger end før liberaliseringen. Herudover konkluderer redegørelsen, atder er en stigende tendens i salget af bøger fra 2001-2007, og at der er tegn pået faldende salg fra 2007 til 2009. Endvidere viser Konkurrencestyrelsens egenundersøgelse af forbrugernes adfærd, jf. nedenfor, at der er flere forbrugere, derkøber bøger i dag sammenlignet med for 3-5 år siden, samt at meget tyder på, atdet er lykkedes at tiltrække nye typer bogkøbere, som ikke tidligere købte bø-ger.I forhold til det statistiske materiale over bogsalget kan det oplyses, at bogbran-chen har udarbejdet to bogstatistikker. Det drejer sig om Forlagsstatistikken,der blev udarbejdet indtil 2007, og Bogbarometeret, der er udarbejdet siden2001. Statistikkerne forsøger på hver sin måde at beskrive udviklingen i forla-genes bogsalg. Begge statistikker viser forlagenes salg til detailleddet (fx bog-
Side 3
handlere, supermarkeder, kiosker) og forlagenes salg direkte til forbrugerne (fxbogklub, internetbogsalg, skole- og lærebøger). Begge statistikker indeholder enrække usikkerheder og skal derfor fortolkes med forbehold. Bl.a. har der væreten række databrud i statistikkerne, ligesom statistikkerne i nogen grad hvilerpå vurderinger.Konkurrencestyrelsen vurderer, at de to bogstatistikker ikke er helt dækkendefor danskernes samlede bogkøb og ikke er helt sammenlignelige, når man be-tragter udviklingen over tid. Det vurderes dog i mangel af bedre, at bogsta-tistikkerne kan bruges som et groft skøn over udviklingen i bogsalget i de for-skellige salgskanaler. Konkurrencestyrelsen har suppleret bogstatistikkernemed data indhentet fra supermarkederne om deres bogsalg.På grund af de ufuldstændige salgsstatistikker om forbrugernes køb af bøger,kan det derfor ikke med sikkerhed afgøres, om bogsalget er faldet så meget si-den 2007, som Bogbarometeret giver indtryk af. Derfor konkluderer undersøgel-sen forsigtigt, at der er en stigende tendens i salget af bøger fra 2001-2007, og atder er tegn på et faldende salg fra 2007 til 2009. Dette fald skal formentlig bl.a.ses i lyset af den finansielle krise.Konkurrencestyrelsens undersøgelse af forbrugernes adfærd på bogmarkedet erbaseret på 1000 repræsentativt udvalgte danskeres ønsker for bogmarkedet, de-res faktiske adfærd på bogmarkedet og oplevede forandringer på bogmarkedet.Undersøgelsen blev lavet som et telefoninterview. Interviewet bestod af 25spørgsmål og varede i gennemsnit 14 minutter. Metoden i undersøgelsen er helti tråd med den metode, der anvendes i andre forbruger- og opinionsundersøgel-ser.Forbrugerundersøgelsen lever således op til de kvalitative og kvantitative krav,der kan stilles til en sådan opinionsundersøgelse, og de konklusioner, som Kon-kurrencestyrelsen drager på baggrund af undersøgelsen, er statistisk signifi-kante.Af undersøgelsen fremgår det bl.a., at ni ud af ti forbrugere over 15 år køber bø-ger (mindst én bog om året), og at 34 pct. af forbrugerne køber flere eller mangeflere bøger end for 3-5 år siden. Modsat køber 22 pct. færre eller meget færrebøger end for 3-5 år siden. Endelig viser Konkurrencestyrelsens undersøgelse,at den del af befolkningen, der køber bøger er steget med 4 procentpoint indenfor de seneste 3-5 år.”