Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del
Offentligt
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerenKulturministerietNybrogade 21203 København KTlf.FaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
23. november 2009Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 14 (alm. del), biblioteker, stillet af Folketin-gets Kulturudvalg den 26. oktober 2009 efter ønske fra Mogens Jensen (S).
Carina Christensen
J. NR. 2004-24946-2
Side 2
Spørgsmål nr. 14
(Alm. del), bibliotekerSkrivelse af 26. oktober 2009Svar til Folketingets Kulturudvalg fra kulturministeren. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Mogens Jensen (S).Spørgsmål:
”Ministeren bedes kommentere artiklen fra Weekendavisen den 28. november2008: "Bogstart: Et etnocentrisk hattedameprojekt", samt redegøre for, hvor vidtministeren forholder sig til kritikken af for tidlig bogudlevering til børn på 6måneder, og om ministeren synes, at der er taget tilstrækkelige kulturelle ogsproglige hensyn i forhold til to-sprogede børn?”Svar:
Artiklen fokuserer hovedsaglig på et af de i alt 12 valgte materialer i programmet ogvurderer det i forhold til den del af målgruppen, der har en anden etnisk herkomst enddansk. Dertil er der i artiklen kritik af, at programmets første bogpakke bliver givetfamilierne, når barnet er 6 måneder, i stedet for når barnet er 9 måneder gammelt. Dertages i artiklen ikke stilling til programmets øvrige form, indhold og metode.Jeg har forelagt spørgsmålet for Styrelsen for Bibliotek og Medier.Styrelsen oplyser, at det er dokumenteret både gennem forskning og erfaringer fratidligere projekter, at sprogstimulering og mødet med litteraturen i en meget tidligalder har stor betydning for børns udvikling af læsefærdigheder. Hos familier, som ikkehar tradition for læsning eller overskud til selv at introducere barnet for litteraturen,kan programmer som Bogstart bidrage til, at børnene udvikler de samme læsefærdig-heder som børn i mere ressourcestærke familier. På den måde kan disse programmerbåde bidrage til at forbedre børns læsefærdigheder og til at bryde den negative socialearv.Materialet i bogpakkerne er udvalgt af uafhængige eksperter på området. Det er kor-rekt, at Bogstart hovedsaglig forærer bøger med danske referencer, bl.a. for at givebørnene et fælles kulturelt fundament af figurer og fortællinger samt forberede dem påskolestart i en dansk kontekst. Der lægges i programmet vægt på, at forældrene talermed børnene, og bogstartformidlerne har gode erfaringer med at opmuntre familiernetil at anvende det sprog, der ligger dem nærmest, til at fortælle om billederne i børnebø-gerne. Til at understøtte dette har Bogstart produceret brochurer om at læse med sitbarn på 7 sprog foruden dansk.