Kulturudvalget 2009-10
KUU Alm.del
Offentligt
Kulturministeren
Folketingets KulturudvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
28. maj 2010Hermed fremsendes svar på spørgsmål nr. 119 (alm. del) om brug af børnefigurer fraDR, stillet af Folketingets Kulturudvalg den 7. maj 2010. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).
Per Stig Møller
Dok. nr. 561722
Side 2
Spørgsmål nr. 119
(Alm. del), brug af børnefigurer fra DRSkrivelse af 7. maj 2010.Svar til Kulturudvalget fra kulturministeren.Spørgsmål:
Mener ministeren, at det er acceptabelt, at kendte børnefigurer fra DR deltager i re-klamekampagner for konkrete virksomheder som f.eks. Føtex?Svar:
Jeg har i anledning af det stillede spørgsmål bedt DR om at bidrage til besvarelsen afspørgsmålet.DR har oplyst følgende:”Som led i DRs udøvelse af anden virksomhed driver DR forlags- og udgivelsesvirksom-heden DR Multimedie. Der går ikke licensmidler til aktiviteterne i dette regi, og ind-tægterne går ifølge reglerne tilbage til programvirksomheden.DR Multimedie sælger blandt andet bøger, cd’er, dvd’er og forskellige former for mer-chandise med figurerne fra DRs børneuniverser.DR får mange henvendelser fra producenter, der gerne vil bruge tv-figurer i forbindelsemed markedsføring af produkter. Disse henvendelser håndteres af DR Multimedie, somvurderer og konkret tager stilling til alle henvendelser. DR Multimedie har iudgangspunktet mulighed for at bruge DRs brands til sådanne formål, men DRMultimedie vurderer fra gang til gang, om det er foreneligt med DRs værdier at indgå isådanne samarbejder.Således har DR Multimedie tidligere f.eks. været involveret i projekter, som har satfokus på sundhed og motion med bøgerne ”Rend og hop” og ”Sund og sej” med Kaj ogAndrea.I den konkrete sag har DR Multimedie indgået en aftale med et frugtfirma om atproducere frugtposer til børn, hvor DR-figurerne Kaj og Andrea optræder på posernemed henblik på at skabe synlighed og interesse for sunde madvaner og konkret at fåbørn og forældre til at købe og spise mere frugt og grønt. Frugtposerne distribueres ogsælges blandt andet i landets supermarkeder, og i forbindelse med lanceringen harsupermarkederne gennemført markedsføringsindsatser for at fortælle forbrugerne om
Side 3
det nye frugt- og grøntprodukt. Det er i den forbindelse, at Kaj og Andrea-frugtposerneer blevet vist og markedsført.”Jeg tager DRs oplysninger til efterretning.