Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
3. marts 2010
Svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 95 af 24. februar 2010(alm. del).Spørgsmål:
”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 22/2-10 fra Ældremobiliseringenvedr. centralisering af væsentlige opgaver og områder, der hidtil har ligget i kom-munerne, jf. KOU alm. del - bilag 52.”Svar:
Regeringen deler fuldt ud Ældremobiliseringens holdning om, at alle borgere skalhave de samme ydelser, uanset hvordan de kommunikerer med kommunen, oguanset om afgørelsen træffes i et center eller i kommunen. Derfor baserer regerin-gens overvejelser om at samle den objektive sagsbehandling sig også på et uændretmaterielt regelgrundlag, hvor der ikke ændres på borgernes rettigheder og pligter.Ældremobiliseringens henvendelse tager udgangspunkt i Deloittes analyser af mu-ligheden for at samle den objektive sagsbehandling. Som det også fremgår af ettidligere svar til Kommunaludvalget, blev disse analyser færdiggjort i maj 2009, ogregeringen har efterfølgende arbejdet videre med, hvordan en samling kan ske påen hensigtsmæssig måde.Der er i dette videre arbejde taget højde for de bekymringer, som Ældremobilise-ringen udtrykker. Det er således alene sagsbehandlingsopgaver og de ikke-personlige kontaktkanaler, som påtænkes samlet i sagsbehandlingscentre:1.Den enkelte borger skal fortsat kunne henvende sig personligt i kommu-nens borgerservicecenter. Her skal borgerne bl.a. kunne få svar på de mestalmindelige spørgsmål om ydelserne, kunne få hjælp til at udfylde ansøgnin-ger og få lavet en forberegning.Såfremt borgeren har spørgsmål, som kun kan besvares af sagsbehandlings-centrene, skal kommunerne assistere borgerne, hvis de ikke selv er i stand tilat kommunikere direkte med centrene pr. brev, telefon eller lignende.Kommunerne skal i fornødent omfang foretage en helhedsvurdering afborgernes behov. Det følger af lov om retssikkerhed og administration pådet sociale område (retssikkerhedsloven), at sociale myndigheder skalbehandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle deFinansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2.
3.
2
muligheder, der findes for at få hjælp efter den sociale lovgivning. Som ledheri skal kommunerne gøre borgerne opmærksomme på deres mulighed forat søge om hjælp hos en anden myndighed eller efter en anden lovgivning.4.De skønsmæssige dele af sagsbehandlingen (fx vurderingen af om en bolig-støtteansøger er stærkt bevægelseshæmmet), som forudsætter en lokal tilste-deværelse, vil fortsat skulle foretages af kommunerne.
Jeg henviser desuden til min tidligere besvarelse på Kommunaludvalgets spørgs-mål 93, hvor der blandt andet er redegjort detaljeret for regeringens overvejelserom de fire ovenstående punkter.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen