Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
810178_0001.png
810178_0002.png
810178_0003.png
jj.nr. 2010-118-0038Dato : 08.03.10
TilFolketingets Kommunaludvalg
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 90 (KOU alm. del) af 10. februar 2010.Spørgsmålene er stillet efter ønske fra Flemming Bonne (SF)..
Troels Lund Poulsen
/ Jens Madsen

Spørgsmål 90:

Hvad er de kommunale procedurer for at kunne anmelde 80 pct. af sine tilgode-havender hos de statslige inddrivelsesmyndigheder?

Svar:

Jeg forstår spørgsmålet sådan, at det vedrører de kommunale krav, som der erstatslig refusion på. Ifølge de seneste opgørelser af de kommunale restancer pr.31. december 2009 er der statsrefusion på hovedparten – ca. 83 pct. - af denkommunale restancemasse, svarende til ca. 5,9 mia. kr. af i alt ca. 7,1 mia. kr.Andelen af kommunale krav med statsrefusion i forhold til de samlede kommu-nale restancer ligger ikke fast, men afhænger af udviklingen i de enkelte restan-cearter med og uden statsrefusion.Procedurerne for statsrefusion på de kommunale krav hører under Indenrigs- ogsundhedsministeriet, og procedurerne for opkrævning og inddrivelse af kravenehører under henholdsvis kommunerne som fordringshavere og SKAT som ind-drivelsesmyndighed. Disse procedurer er helt uafhængige af hinanden. Opkræv-nings- og inddrivelsesreglerne tager ikke hensyn til, om der er statsrefusion ellerej på de kommunale krav.I forbindelse med samlingen af inddrivelsesopgaven i SKAT den 1. november2005 blev snitfladen mellem opkrævning og inddrivelse fastlagt. I henhold tillovgivningen har kommunerne – og de statslige fordringshavere – det fulde an-svar for opkrævningsopgaven. Det er ikke detailstyret i lovgivningen, hvordanopkrævningsopgaven, herunder hvornår kommunerne skal oversende krav tilinddrivelse hos SKAT, skal tilrettelægges. Indenfor de til rådighed stående op-krævningsværktøjer, som bl.a. omfatter tvungen og frivillig modregningsadgangpå særlige områder, rykkerprocedurer og mulighed for at indgå kulanceaftalerom afvikling af gæld, er det de enkelte kommuners ansvar at tilrettelægge op-krævningsopgaven. Dette medfører, at der i dag kan forekomme store forskellepå, hvorledes opkrævningsopgaven tilrettelægges i de enkelte kommuner, oghvornår kravene sendes til inddrivelse.Skatteministeriet har ikke kendskab til de enkelte kommuners procedurer foroversendelsen af krav til inddrivelse, men kan blot konstatere, at der er betydeli-ge forskelle i oversendelsesfrekvensen mv.Supplerende kan det oplyses, at Regeringen og Kommunernes Landsforening(KL) i forbindelse med kommuneforhandlingerne i 2008 for 2009 blev enige omat gennemføre en fælles analyse af udviklingen af de kommunale restancer. Iforbindelse med de afsluttede kommuneforhandlinger i foråret 2009 for 2010 erder indgået aftale om, at regeringen og KL drøfter opfølgende initiativer medhenblik på at få optimeret den fælles opkrævnings- og inddrivelsesopgave mestmuligt. Opfølgningsarbejdet, der varetages af en nedsat styregruppe og arbejds-gruppe med repræsentanter fra Skatteministeriet og KL, har til formål at udar-bejde ”best practice” anbefalinger, som kan implementeres gennem fælles ud-meldinger fra Skatteministeriet og KL med henblik på at styrke den fælles op-krævnings- og inddrivelsesopgave.
2