Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
797286_0001.png
797286_0002.png
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
10. februar 2010
Svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 87 af 5. februar 2010(alm. del).

Spørgsmål:

”Finansministeren og indenrigsministeren bedes oversende udvalget en samletstatus over centraliseringsprojektet vedr. såkaldt ”objektiv sagsbehandling” indennæste udvalgsmøde 11. februar 2010, herunder inkludere omtale af Deloitte’s rap-port samt KL og Finansministeriets samt andre ministeriers foreløbige forberedel-ser, analyser og aftaler og yderligere inkludere en forventet mulig tidsplan såvel forprojektet som for Folketingets, udvalgenes og partiernes deltagelse i den politiskeproces, der skal sikre projektets eventuelle gennemførelse.”

Svar:

Regeringen og KL blev i aftalen om kommunernes økonomi for 2009”enige om atigangsætte en analyse, der skal undersøge mulighederne for at effektivisere de objektive sagsbe-handlingsprocesser i kommunerne ved at udnytte stordriftsfordele.”Analysearbejdet blev igangsat i juni 2008 i regi af en arbejdsgruppe bestående afFinansministeriet, Kommunernes Landsforening, Velfærdsministeriet og Beskæf-tigelsesministeriet. Arbejdsgruppen hyrede Deloitte til at forestå det praktiske ana-lysearbejde på 5 udvalgte sagsområder:FolkepensionBoligstøtteBarseldagpengeØkonomisk fripladstilskudForskudsvist udbetalt børnebidrag
De 5 analyserapporter blev færdiggjort medio maj 2009, og Deloitte konkluderedesamlet set,”at der på tværs af de fem sagsbehandlingsområder er klare stordriftsfordele i opga-veløsningen, og at en samlet opgavevaretagelse i ét eller flere nationale centre kan forventes atmuliggøre en væsentlig produktivitetsforbedring. Det samlede effektiviseringspotentiale skønnes atudgøre i størrelsesordenen 304 – 458 mio. kr. årligt ved en fuld indfasning.”Deloitte kon-kluderede endvidere, ”atde fem analyserede sagsbehandlingsområder i udgangspunktet kancentraliseres uden væsentlige negative konsekvenser for sagsbehandlingens kvalitet og sammen-hæng. Generelt er sagsbehandlingen på alle områder karakteriseret ved en relativt høj grad afstandardisering og standardiserbarhed, et begrænset behov for samarbejde og koordination med
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
andre aktører, som forudsætter en lokal tilstedeværelse, og et begrænset behov for ansigt-til-ansigtkontakt med borgerne.”Deloittes analysearbejde lå sammen med andet materiale udarbejdet af parterne iarbejdsgruppen til grund for en drøftelse af en samling af den objektive sagsbe-handling i forhandlingerne om kommunernes økonomi for 2010. Der blev ikkekonkluderet herpå i forhandlingerne om kommunernes økonomi for 2010.Der blev i august 2009 nedsat en tværministeriel arbejdsgruppe bestående af re-præsentanter fra Finansministeriet, Beskæftigelsesministeriet, Indenrigs- og Soci-alministeriet samt Skatteministeriet. Den tværministerielle arbejdsgruppe fik tilopgave at undersøge, hvordan en samling af den objektive sagsbehandling kantilrettelægges, herunder hvilke opgaver der kan løses hhv. lokalt og centralt, og ihvilket organisatorisk regi en eventuel samling kan ske.Som led i arbejdet beskrev og vurderede den tværministerielle arbejdsgruppe tostatslige modeller for en samling; en samling i regi af ATP og en samling i regi afSKAT. De to statslige modeller er opbygget således, at så godt som alle sagsbe-handlingsopgaver på de objektive sagsområder samt de ikke-personlige kontakt-kanaler (telefon, brev, mm.) samles i egentlige sagsbehandlingscentre. Den per-sonlige kontakt til borgerne bibeholdes i de kommunale borgerservicecentre, hvorborgerne skal kunne møde personligt frem og få svar på de mest almindeligespørgsmål. Samtidig skal de kommunale borgerservicecentre gøre borgerneopmærksomme på deres muligheder for at modtage anden hjælp, hvad entendenne tilbydes af kommunen selv eller af andre offentlige myndigheder.Sideløbende med arbejdet i den tværministerielle arbejdsgruppe udarbejdedeKommunernes Landsforening en model for en samling af den objektive sagsbe-handling i kommunalt regi. Denne model blev tiltrådt af Kommunernes Lands-forenings bestyrelse den 18. december 2009. Den kommunale model opererer idet store hele med et opgavesplit mellem det lokale niveau og det centrale niveau,der svarer til det skitserede opgavesplit i de to statslige modeller. Der er dog ogsåforskelle mellem den kommunale model og de statslige modeller. Disse forskelleomhandler blandt andet ansvarsfordelingen mellem det lokale og centrale niveau.Regeringen har noteret sig, at kommunerne ønsker at samle den objektive sagsbe-handling i kommunalt regi.Regeringen overvejer i øjeblikket fordele og ulemper ved de forskellige modeller.Så længe disse overvejelser pågår, ser jeg mig ikke i stand til at oversende en tids-plan for hverken projektet eller den politiske proces i Folketinget.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen