Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetSlotsholmsgade 10-121216 København K
Tlf. 72269000
Dato: 10. marts 2010
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 2. februar2010 til den tidligere indenrigs- og socialminister følger hermed inden-rigs- og sundhedsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 86 (KOUAlm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S)
HVM/ J.nr. 2010-1286
Spørgsmål nr. 86:”Hvilke muligheder har et byrådsmedlem eller en byrådsgruppe for at stem-me imod et budgetforslag? Er det f.eks. tilstrækkeligt, at der stemmes nej pådet byrådsmøde, hvor forslaget er dagsordensat, eller skal evt. modviljevære tilkendegivet allerede ved budgetforhandlingerne?”
Svar:Det fremgår af § 37, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse (lovbekendtgø-relse nr. 581 af 24, juni 2009), at forslag til kommunens årsbudget for detkommende regnskabsår udarbejdes af økonomiudvalget.Det fremgår endvidere af § 38, stk. 1, i den kommunale styrelseslov, at øko-nomiudvalgets forslag til årsbudget skal undergives to behandlinger i kom-munalbestyrelsen med mindst tre ugers mellemrum.Ved 1. behandlingen af økonomiudvalgets forslag til årsbudget i kommunal-bestyrelsen foretages der, jf. normalforretningsordenens § 6, stk. 2, ikkeafstemning om sagens realitet, men alene om sagens overgang til 2. be-handling.Under 2. behandlingen af økonomiudvalgets forslag til årsbudget skal forsla-get undergives kommunalbestyrelsens drøftelse og beslutning, jf. § 38, stk.2, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse. Det indebærer, at kommunalbe-styrelsen alene foretager afstemning om de poster, hvortil der er fremsatændrings- og eventuelt underændringsforslag, og ikke om forslaget til års-
2
budget som helhed. Vedtagelsesprocessen indebærer således, at økonomi-udvalgets forslag til årsbudget bliver det endelige årsbudget for kommunen,medmindre der i kommunalbestyrelsen opnås flertal for at ændre forslaget.Et kommunalbestyrelsesmedlem, som ikke er enig i økonomiudvalgets for-slag til årsbudget eller dele heraf, skal således enten selv fremsætte æn-drings- og eventuelt underændringsforslag samt stemme herfor, eller stem-me for ændrings- og eventuelt underændringsforslag fremsat af andre kom-munalbestyrelsesmedlemmer.Det kan i den forbindelse oplyses, at det ikke er en betingelse for, at etkommunalbestyrelsesmedlem under 2. behandlingen i kommunalbestyrelsenkan stemme for et ændringsforslag og eventuelt underændringsforslag tilårsbudgetforslaget, at det pågældende kommunalbestyrelsesmedlem tidlige-re har tilkendegivet sin modvilje mod forslaget til årsbudget, hverken i forbin-delse med en eventuel deltagelse som økonomiudvalgsmedlem i udvalgetsudarbejdelse af forslaget til kommunens årsbudget eller ved at stemme imodforslagets oversendelse til 2. behandlingen i forbindelse med 1. behandlin-gen af økonomiudvalgets forslag til årsbudget i kommunalbestyrelsen.Det skal endelig bemærkes, at der i budget og regnskabsbekendtgørelsen(bekendtgørelse nr. 136 af 3. februar 2010) er fastsat frister i forhold til øko-nomiudvalgets endelige forslag til årsbudget og 2. behandlingen af forslageti kommunalbestyrelsen.Afslutningsvist skal det understreges, at kommunalbestyrelsen har pligt til attilvejebringe et årsbudget for kommunen.
Bertel Haarder/ Christian Vigh