Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
793611_0001.png
793611_0002.png
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
3. februar 2010
Svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 84 af 26. januar 2010(alm. del).

Spørgsmål:

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 25/1-10 fra HK/Kommunal vedr.foretræde for udvalget 4/2-10, jf. KOU alm. del – bilag 40.”

Svar:

Regeringen lægger vægt på, at udbetalingen af de sociale ydelser sker korrekt, og atder ydes en god service til borgerne. Jeg er opmærksom på, at der i dag ydes enstor indsats i mange kommuner, og at engagerede medarbejdere mange stedertager et stort ansvar for at levere en god service til borgerne.Det danske samfund står over for en betydelig udfordring i de kommende år,hvor op mod en fjerdedel af arbejdsstyrken vil trække sig tilbage fra arbejdsmar-kedet, og der ikke i samme omfang kommer nye ind på arbejdsmarkedet. Vi vilderfor få færre medarbejderressourcer til rådighed til at løse de samme opgaver.Det gælder også i forhold til den kommunale administration.Regeringens overvejelser om at samle den objektive sagsbehandling skal ses somudtryk for en nytænkning af opgaveløsningen, som tager højde for fremtidensudfordringer ved at tilrettelægge opgaveløsningen på en mere hensigtsmæssig må-de.For så vidt angår de forhold, der nævnes i HK Kommunals henvendelse tilKommunaludvalget (KOU alm. del – bilag 40), skal jeg bemærke, at det er en in-tegreret del af regeringens overvejelser, at den enkelte borger fortsat skal kunnehenvende sig personligt i kommunens borgerservicecenter. Det er alenesagsbehandlingsopgaver og de ikke-personlige kontaktkanaler (brev, telefon mm.),som påtænkes samlet i sagsbehandscentre.De kommunale borgerservicecentre vil således efter en eventuel samling af denobjektive sagsbehandling have en væsentlig rolle i serviceveringen af borgerneinden for den objektive sagsbehandling. Borgerne skal kunne møde personligtfrem og få svar på de mest almindelige spørgsmål, som de måtte have vedrørendeden objektive sagsbehandling. Samtidig skal de kommunale borgerservicecentre
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
kunne gøre borgerne opmærksomme på deres muligheder for at modtage andenhjælp, hvad enten denne tilbydes af kommunen selv eller af andre offentligemyndigheder.Der er allerede i dag kommuner, der har valgt at indrette sig med sådanne ellerlignende opgavesplit, hvor opgavemæssigt smalle borgerservicecentre vejlederrelativt overordnet om den objektive sagsbehandling samt udleverer og modtageransøgningsblanketter. Selve sagsbehandlingen sker så i fx fagforvaltningen eller isærlige ydelsescentre. Københavns Kommune har den 1. januar 2010 implemente-ret en sådan organisering på nogle af de objektive sagsområder. Odense kommunehar ligeledes i flere år haft et egentligt ydelsescenter adskilt fra kommunens bor-gerservicecenter.Det følger af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område(retssikkerhedsloven), at sociale myndigheder skal behandle ansøgninger ogspørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at få hjælp efterden sociale lovgivning. Det gælder desuden, at de sociale myndigheder skal væreopmærksomme på, om der kan søges hjælp hos en anden myndighed eller efteranden lovgivning. Denne forpligtelse vil kunne fastholdes ved en eventuelsamling, således at den dækker såvel de kommunale borgerservicecentre somsagsbehandlingscentrene, og der dermed bliver foretaget en helhedsvurdering, nårdette er nødvendigt.Det skal bemærkes, at det i vejledningen til retssikkerhedsloven fremgår, at vedansøgninger om visse kontantydelser, fx boligstøtte, folkepension eller børnetil-skud, er det ikke altid nødvendigt at foretage en helhedsvurdering, da ydelserneofte tilkendes efter objektive kriterier til personer uden sociale problemer i øvrigt.Jeg kan derfor samlet set ikke genkende HK Kommunals bekymring for, at ensamling af den objektive sagsbehandling vil umuliggøre en helhedsorienteret sags-behandling, en god servicering af borgerne eller medføre øget bureaukrati.Jeg skal desuden henvise til mine besvarelser på Kommunaludvalgets spørgsmål53, 68-72 og 79 samt det tidligere oversendte talepapir fra det åbne samråd iKommunaludvalget den 26. november 2009.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen