Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
799582_0001.png
799582_0002.png
799582_0003.png
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 12. februar 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
EGE/ J.nr. 2010-460
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 14. januar2010 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 83 (KOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mikkel Denker (DF).
Spørgsmål nr. 83:”Ministeren bedes redegøre for, om en kommune er forpligtet til at sælge enkommunal grund til den højest opnåelige pris, dvs. markedsprisen, eller omden i visse tilfælde kan fravige at sælge til markedsprisen. I tilfælde af, at derlovligt kan sælges til mindre end markedsprisen, bedes ministeren redegørefor, hvilke betingelser der i så fald skal opfyldes, og i hvor høj grad markeds-prisen lovligt kan fraviges.”
Svar:Indenrigs- og Socialministeriet kan i anledning af spørgsmålet oplyse, at derpå almenboligområdet er fastsat regler i støttebekendtgørelsens § 10, hvor-efter prisen for en byggegrund til brug for opførelse af en almen bolig ikkemå overstige prisen i handel og vandel. Det betyder, at en byggegrund, derejes af kommunen og afhændes til en almen boligorganisation med henblikpå opførelse af et byggeri, skal sælges til markedsprisen. En kommune kansåledes ikke sælge en byggegrund til en almen boligorganisation til en prisunder markedsværdien, idet dette ville indebære en ekstra kommunal støttetil det pågældende byggeri, udover den støtte der er fastsat i almenboliglov-givningen.I det omfang spørgsmålet ikke er reguleret i den skrevne lovgivning, skalspørgsmålet om, hvorvidt en kommune er forpligtet til at sælge fast ejendomtil markedsprisen, afgøres efter almindelige kommunalretlige grundsætningerom kommunal opgavevaretagelse, de såkaldte kommunalfuldmagtsregler.Efter disse regler har kommuner en helt generel forpligtelse til at handleøkonomisk forsvarligt i alle dispositioner, ligesom det følger af sådanne
2
grundsætninger, at kommuner normalt ikke uden lovhjemmel må yde tilskudtil enkeltpersoner eller enkelte virksomheder.I forbindelse med salg af kommunal fast ejendom indebærer dette, at kom-munen skal sælge ejendommen til den højeste pris, der kan opnås i handelog vandel – markedsprisen. Dette gælder dog ikke, hvis der er hjemmel ilovgivningen - den skrevne lovgivning eller i kommunalfuldmagtsreglerne –til, at kommunen kan yde støtte til den institution mv., som ejendommenoverdrages til. Det gælder endvidere ikke, hvis kommunen ved varetagelseaf en saglig, kommunal interesse kan sælge ejendommen til en pris, der erlavere end markedsprisen.En kommune kan således lovligt yde støtte til en institution mv., såfremtkommunen i medfør af den skrevne lovgivning har adgang hertil, for eksem-pel salg til institutioner for erhvervsrettet uddannelse, jf. § 16 i lov om institu-tioner for erhvervsrettet uddannelse, samt salg med henblik på udøvelse afbiografvirksomhed, jf. § 18 i lov om film. En kommune kan endvidere i vissetilfælde efter kommunalfuldmagtsreglerne yde støtte til en institution, foreksempel salg til idrætsforeninger og kulturelle institutioner.Hvis det må lægges til grund, at lovgivningen er til hinder for, at en kommuneyder støtte, jf. for eksempel det ovenfor anførte om salg til en almen boligor-ganisation, vil der heller ikke kunne ydes støtte efter kommunalfuldmagtsreg-lerne.Det følger af ovenstående, at der ikke udtømmende kan redegøres for, ihvilke tilfælde en kommune kan yde støtte til en institution. Det beror såledespå dels en fortolkning af lovgivningen på det pågældende område, dels af dekonkrete omstændigheder. Hvis det herefter må antages, at der er hjemmel iden skrevne eller den uskrevne lovgivning til at yde støtte til en institution, vilstøtten kunne ydes i form af overdragelse af den faste ejendom til en prisunder markedsprisen, herunder vederlagsfrit. Det gælder dog ikke, hvis lov-givning indeholder bestemmelser om størrelsen af støtten.For så vidt angår spørgsmålet om, hvornår der varetages en sådan sagligkommunal interesse, at dette kan begrunde salg af fast ejendom til undermarkedsprisen, beror dette på den skrevne lovgivning, kommunalfuldmagts-reglerne samt offentligretlige retsgrundsætninger om saglighed i forvaltnin-gen.Det beror således på de konkrete omstændigheder, hvorvidt der i forbindelsemed salget varetages en sådan saglig kommunal interesse, at det kan be-grunde, at salg af kommunal fast ejendom sker til under markedsprisen.Det er i de kommunale tilsynsmyndigheders praksis antaget, at hvor salg tilen lavere pris end til den højst opnåelige er begrundet i hensynet til vareta-
3
gelsen af en saglig kommunal interesse, er kommunen forpligtet til ved sal-get at sikre, at den kommunale interesse varetages, f.eks. ved aftale områdighedsindskrænkninger over den overdragede ejendom eller ved aftaleom, at køberen forpligter sig til opførelse af et bestemt byggeri eller til enbestemt anvendelse.
Karen Ellemann/ Hanna Ege