Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
784272_0001.png
784272_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 14. januar 2010
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
EGE/ J.nr. 2009-9139
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 11. de-cember 2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endeligesvar på spørgsmål nr. 75 (KOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF)
Spørgsmål nr. 75:”Anser ministeren det for at være god forvaltningsskik, at Horsens Kommunevælger særdeles stringente udbudsvilkår i forbindelse med udbud af leveringaf frokost til kommunens daginstitutioner, hvilket medfører at en lokal virk-somhed fravælges til at give tilbud med begrundelse i to små fejl i udbuds-materialet?”
Svar:Jeg kan oplyse, at det følger af lov nr. 1148 af 3. december 2008 om fro-kostmåltid i daginstitutioner mv., at alle børn i daginstitutioner senest 1. ja-nuar 2011 skal have et sundt frokostmåltid som en del af dagtilbudsydelsen.Det er den enkelte kommunalbestyrelse, som har ansvaret for dagtilbudde-ne, herunder beslutter, hvordan loven om frokostmåltid i daginstitutionerkonkret skal implementeres i kommunen. På denne måde sikres det, at denenkelte kommune kan tilrettelægge en frokostordning, som tilgodeser deønsker og behov, kommunalbestyrelsen vurderer, der lokalt er til stede ikommunen.Jeg kan videre oplyse, atkommunalbestyrelsen som udgangspunkt har friadgang til at indgå aftaler – eksempelvis i form af udliciteringsaftaler – medprivate om at løse en kommunal opgave. En kommune kan dog ikke udenudtrykkelig lovhjemmel udlicitere myndighedsopgaver.Kommunalbestyrelsen kan ikke ved at indgå aftaler med private fralægge sigansvaret for opgavens udførelse. Det er således stadig kommunalbestyrel-
2
sen, der har ansvaret for, at lovgivningens krav til opgavens varetagelseopfyldes, uanset at opgaven er udliciteret.I det omfang, en kommune ønsker at overlade opgavevaretagelse til andre,skal kommunen iagttage de regler om udbud, som måtte gælde for det kon-krete udbud. Det kan for eksempel være regler om annonceringspligt, jf.bestemmelserne herom i tilbudsloven (jf. lovbekendtgørelse nr. 1410 af 7.oktober 2007) eller EU's udbudsdirektiv (jf. bekendtgørelse nr. 937 af 16.september 2004). Klager over, at offentlige ordregivere har overtrådt disseregler, kan indbringes for Klagenævnet for Udbud, jf. § 1, stk. 1, i lov omKlagenævnet for Udbud. Disse regler henhører under Økonomi- og Er-hvervsministeriet, og jeg kan derfor ikke udtale mig nærmere herom.Jeg kan endvidere oplyse, at efter lov om kommunernes styrelse varetagestilsynet med kommunerne af statsforvaltningen i den region, hvori kommu-nen er beliggende.Statsforvaltningens tilsyn er et retligt tilsyn. Det betyder, at statsforvaltningenfører tilsyn med, at kommunerne overholder den lovgivning, der særligt gæl-der for offentlige myndigheder. Statsforvaltningen fører dog ikke tilsyn i detomfang, særlige klage- eller tilsynsmyndigheder kan tage eller har tagetstilling til den pågældende sag.Statsforvaltningen kan ikke tage stilling til, om kommunernes dispositioner errimelige eller hensigtsmæssige, herunder om en disposition er i overens-stemmelse med god forvaltningsskik. Statsforvaltningen kan heller ikke tagestilling til spørgsmål om skønsudøvelsen, så længe skønnet udøves indenfor de rammer, der er fastsat i lovgivningen.Statsforvaltningen beslutter selv, om der er tilstrækkeligt grundlag for at rejseen tilsynssag.
Karen Ellemann/ Christian Vigh