Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
775277_0001.png
775277_0002.png
Folketingets Kommunaludvalg[email protected][email protected][email protected]
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
Dato: 15. december 2009
LHA/ J.nr. 2009-8799
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 1. decem-ber 2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svarpå spørgsmål nr. 54 (KOU Alm. del). Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Flemming Bonne (SF).
Spørgsmål nr. 54:”Hvad er ministerens kommentar til den foreslåede ”musefælleklausul” hosflertalsgruppen i det nyvalgte Fredericia Byråd (jf. Fredericia Dagblad s. 7 d.20/11 09), om at man kan afsætte borgmesteren, hvis et flertal i detkonstituerende flertal er uenig med borgmesteren?”Svar:Jeg kender alene konstitueringsaftalen fra Fredericia Byråd fra omtalen ipressen. Ifølge de oplysninger, der er fremkommet, går aftalen ud på, at dennyvalgte borgmester, Thomas Banke (V), skal træde tilbage, når og hvis hanikke længere har støtte fra et flertal af de kommunalbestyrelsesmedlemmer,der stod bag valget af ham.I den anledning kan jeg oplyse, at § 6, stk. 6, i den kommunale styrelseslovfastsætter, at valget af formanden for kommunalbestyrelsen har virkning forkommunalbestyrelsens funktionsperiode. Denne bestemmelse kan ikke fra-viges – end ikke, hvis alle medlemmer af kommunalbestyrelsen er enige omdet.Det betyder, at en aftale om, at borgmesteren skal fratræde på et bestemttidspunkt i valgperioden eller når visse nærmere omstændigheder indtræder,herunder f.eks. når et flertal blandt de kommunalbestyrelsesmedlemmer,som har støttet hans valg, ønsker det, ikke er retligt bindende. Dette gælder,selv om borgmesteren måtte have skrevet under på aftalen.
2
En afkortning af borgmesterens valgperiode kan alene finde sted ved, atkommunalbestyrelsen efter anmodning fritager den pågældende for borgme-sterhvervet efter den kommunale styrelseslovs § 7, stk. 2.Imidlertid er en henvisning til en indgået aftale om, at borgmesteren skalfratræde på et bestemt tidspunkt i valgperioden eller når visse nærmereomstændigheder indtræder, ikke i sig selv en rimelig grund til at fritageborgmesteren for hvervet efter § 7, stk. 2. Det forhold, at der foreligger ensådan aftale, kan omvendt ikke i sig selv afskære kommunalbestyrelsen fraaf andre grund at imødekomme en ansøgning om fritagelse fra borgmester-hvervet.Efter § 7, stk. 2, kan der endvidere tidligst meddeles fritagelse umiddelbartfør det tidspunkt, som fritagelsen skal have virkning fra. Kommunalbestyrel-sen eller dens flertal kan således ikke omgå bestemmelsen i lovens § 6, stk.6, hvorefter valget har virkning for hele funktionsperioden, ved at træffe be-slutning om fritagelse fra formandshvervet med virkning fra et fjernere frem-tidigt tidspunkt, eller når visse nærmere omstændigheder indtræder.En konstitueringsaftale i Fredericia Byråd med det indhold, som er frem-kommet i pressen, vil således ikke have retlig virkning, og borgmesteren viluagtet en sådan aftale være valgt for hele funktionsperioden. Et flertal ikommunalbestyrelsen vil endvidere ikke på et senere tidspunkt med henvis-ning til den indgåede aftale kunne imødekomme en anmodning fra borgme-steren om at fritage ham fra hvervet.
Karen Ellemann/ Christian Vigh