Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
17. december 2009
Svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 53 af 1. december2009 (Alm. del) stillet efter ønske fra Pernille Vigsø Bagge (SF).Spørgsmål:
”Vil ministeren dokumentere skriftligt, at med en centralisering af udbetaling afydelser i store centrale ydelsescentre bliver det lettere at afsløre socialt bedrageri,som det blev påstået på samråd J i KOU torsdag den 26. november.”Svar:
Spørgsmålet vedrører kommunernes indsats mod socialt bedrageri i dag ogfremadrettet. I dag koordineres kommunernes indsats vedrørende socialtbedrageri på de berørte sagsområder bl.a. mellem Beskæftigelsesministeriet ogSkatteministeriet Jeg henviser derfor til besvarelser indhentet fraBeskæftigelsesministeriet og Skatteministeriet.Beskæftigelsesministeriet og Skatteministeriet har oplyst følgende:
”Der er en række forhold, som peger i retning af, at der kan opnås betydeligeforbedringer på området gennem en centralisering, hvor der samtidig etableres eteffektivt myndighedssamarbejde. Der vil således kunne opstå bedre mulighederfor at afsløre socialt bedrageri.En samling af administrationen af en række ydelser som for eksempel pension ogboligstøtte vil betyde en mere ensartet og fokuseret indsats mod socialt bedrageri.Ved centralisering af områderne opnås der mulighed for at koncentrere indsatsenmod socialt bedrageri, bl.a. gennem faglige miljøer, forbedrede procedurer påområdet og en målrettet indsats.Det er endvidere afgørende, at både kommunerne, SKAT og en centraliseretadministration af den objektive sagsbehandling får en gensidig underretningspligt,hvis de bliver opmærksomme på en borger, hvor der er mistanke om, atvedkommende uretmæssigt modtager ydelser fra en anden myndighed. Dette vilstyrke myndighedssamarbejdet på tværs af bl.a. socialområdet og skat, forbedrepraksis for indgivelse af anmeldelser til politiet m.v.En centraliseret administration vil som minimum have de samme muligheder forat indhente og samkøre registeroplysninger, som kommunerne har i dag. Encentral myndighed skal således kunne indhente oplysninger fra kommunerne og
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
andre myndigheder, arbejdsgivere, A-kasser, pengeinstitutter mv. I forbindelsemed kontrolindsatsen mod socialt bedrageri, kan der, også udoverkommunegrænserne, anvendes tilgængelige data om bl.a. indkomst-, arbejds-,bopæls- og familieforhold.Endelig vil en centraliseret myndighed have forbedrede muligheder for isamarbejde med kommunerne og f.eks. SKAT at gennemføreinformationskampagner og kampagner der er målrettet på at forebygge socialtsnyderi.”Jeg kan henholde mig til svarene fra Beskæftigelsesministeriet og Skatteministeriet.Med venlig hilsenClaus Hjort Frederiksen