Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 11. december 2009
NMJ/ J.nr. 2009-8520
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 16. no-vember 2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endeligesvar på spørgsmål nr. 36 (KOU Alm. del).
Spørgsmål nr. 36:”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 30/10-09 fra Høje-TaastrupKommune vedr. foretræde om udligning af selskabsskatter, jf. KOU alm. del- bilag 11.”
Svar:I henvendelsen af 30. oktober 2009 fra Høje-Taastrup Kommune udtrykkerborgmester Michael Ziegler et ønske om foretræde for Kommunaludvalgetvedr. udligning af selskabsskatter. Baggrunden er, at Høje-Taastrup Kom-mune har indbragt nogle sager om fordeling af selskabsskat mellem Køben-havns og Høje-Taastrup Kommuner for Fordelingsnævnet. Fordelingsnæv-net har afgjort, at fordelingen for en række tidligere år skal korrigeres til for-del for Høje-Taastrup Kommune. Høje-Taastrup Kommune finder det urime-ligt, at disse korrektionsbeløb vedrørende tidligere år er omfattet af ordnin-gen med udligning af den kommunale andel af selskabsskatter.Ordningen med udligning af den kommunale andel af selskabsskatterne blevindført med virkning fra 2007. Reglerne fremgår af § 23 i lov om kommunaludligning og generelle tilskud til kommuner. Det fremgår her, at det provenu,der indgår i udligningsordningen, opgøres efter § 11 i lov om kommunal ind-komstskat. Det fremgår af § 11, at det provenu, der udbetales til kommunen iet budgetår, opgøres som den kommunale andel af selskabsskat vedrøren-de indkomståret 3 år før budgetåret samt reguleringer vedrørende tidligereindkomstår.
2
Der er således ikke tvivl om, at de nævnte reguleringer vedr. tidligere ind-komstår efter loven skal være omfattet af udligningen. Ordningen omfatteralle reguleringer vedrørende tidligere år, uanset om der er tale om regulerin-ger vedrørende indkomstår før eller efter 2007. Ordningen er således base-ret på den indtægt fra selskabsskat, som kommer til udbetaling til kommuneni et bestemt budgetår, uanset om den vedrører selskabsskat fra indkomst-året tre år før budgetåret eller reguleringer vedrørende tidligere indkomstår.Formålet med indførelse af udligningsordningen for selskabsskat fra 2007var at tilvejebringe større lighed i kommunernes indtægter, således at denkommunale udligningsordning ikke kun skulle omfatte indkomstskat oggrundskyld, men også selskabsskat. Det fremgik således af bemærkninger-ne til lovforslaget (L 194 af 23/03-2006): ”Kommunernes andele af selskabs-skatten indgår i dag slet ikke i udligningen. Nogle kommuner får derfor ube-skåret et meget stort provenu af selskabsskat, om end der er tale om enusikker og noget svingende finansieringskilde. Det forekommer ikke rimeligt,at denne skattekilde til forskel fra andre skattekilder ikke indgår i udlignin-gen.”Det kan i forlængelse heraf oplyses, at Høje-Taastrup Kommune har for-holdsvis høje indtægter fra selskabsskat. Der gælder også, selv om en del afprovenuet udlignes, jf. tabellen nedenfor.Indtægter fra selskabsskat i Høje-Taastrup Kommune 2007-2010200720082009Høje-Taastrup KommuneIndtægter fra selskabsskat, mio. kr.170,7161,1 204,9Indtægter fra selskabsskat pr. ind-bygger, kr.3.6763.427 4.300Udligningsbeløb pr. indbygger, kr.-297-224-608Indtægter pr. indbygger efter udlig-ning, kr.3.3793.203 3.692Hele landetLandsgennemsnit, kr.9451.117 1.246
2010142,72.977-2392.7381.162
Som det fremgår af tabellen, har Høje-Taastrup Kommune stadig efter enkorrektion for kommunens betaling til udligningsordningen indtægter fra sel-skabsskat pr. indbygger, som er mere end dobbelt så høje som landsgen-nemsnittet. Når det nævnte korrektionsbeløb vedrørende tidligere år kommertil udbetaling til kommunen, vil det forøge kommunens indtægter for det på-gældende år, og dermed også kommunens betaling til udligningsordningen.Nettoresultatet vil dog stadig være en forøgelse af kommunens indtægter fraselskabsskat.
3
Karen Ellemann/ Nils Majgaard Jensen