Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 26. november 2009
BJS/ J.nr. 2009-7367
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 4. novem-ber 2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svarpå spørgsmål nr. 29 (KOU Alm. del).
Spørgsmål nr. 29:”Ministeren bedes oversende sit talepapir til brug for besvarelse af samråds-spørgsmål H (genforhandling af Furesø-sammenlægningsaftalen) fra detåbne samråd den 4/11-09”
Svar:Det bemærkes, at det talte ord gælder.Nedenfor følger talepapiret, der har ligget til grund for den mundtlige besva-relse af samrådsspørgsmål H.Svar på spørgsmål H:Regeringen har tilkendegivet over for Furesø Kommune, at en genforhand-ling vedrørende den såkaldte sammenlægningsaftale vil kunne finde sted i2010. Det ligger fast.Men spørgsmålet om, hvornår en genforhandling kan starte, såvel somspørgsmålet om, hvad den kan komme til at omhandle, skal jo ses på bag-grund af det aftalemæssige grundlag og de økonomiske vilkår for sammen-lægningen af de to kommuner. Derfor vil jeg her indledningsvist kort redegø-re for denne baggrund.Det første skridt i det aftalemæssige grundlag var, at regeringen den 3.marts 2005 indgik en aftale med Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti ogDet Radikale Venstre om den nye kommunale inddeling fra 2007.
2
Partierne bag aftalen var enige om, at en sammenlægning af de tidligereVærløse og Farum Kommuner var den principielt rigtige løsning, og at dentidligere Farum Kommunes økonomiske situation ikke burde være en barrie-re for en sammenlægning. Så de politiske partier var også enige om, at dentidligere indenrigs- og sundhedsminister tog en drøftelse med de to kommu-ner om vilkårene for en sammenlægning.Drøftelsen med de to kommuner om vilkårene for sammenlægningen mun-dede ud i aftalen af 19. maj 2005 om sammenlægning af Farum og VærløseKommuner. Til det som i dag er Furesø Kommune.Som et sidste skridt tilsluttede partierne sig denne sammenlægningsaftale (iet supplerende papir af 26. maj 2006) - om end Socialdemokraterne havdeet forbehold med hensyn til finansieringen af det særtilskud, der ydes til dennye kommune.Det er i sammenlægningsaftalen (fra den 19. maj 2005) med de to kommu-ner, at de nærmere vilkår for sammenlægningen er fastlagt.Sammenlægningsaftalen bygger på, at der kunne opgøres en ganske bety-delig forskel på de to kommuners gæld ved sammenlægningen. Som etvilkår for sammenlægningen blev der derfor i aftalen fundet et kompromismellem, hvor stor en del af Farum Kommunes gæld, der blev forudsat betaltaf Farum Kommunes borgere, og hvor stor en del, der blev forudsat dækketved en økonomisk håndsrækning udefra.På den baggrund er der i en overgangsperiode fastsat særlige vilkår forøkonomien for Furesø Kommune. De særlige vilkår omhandler for detførstedifferentiering af skattebetalingen, for detandetsærtilskud og for dettredjelåneomlægning.Den differentierede skattebetaling indebærer som bekendt, at forskellene iskatteprocenter mellem de to tidligere kommuner bliver fastholdt i den sam-menlagte kommune frem til og med 2013. (Udskrivningsprocenten og grund-skyldspromillen i den tidligere Farum Kommune er på den baggrund hen-holdsvis 2,3 procentpoint og 7,0 promillepoint højere end i den tidligere Vær-løse Kommune).I særtilskud modtager Furesø Kommune et tilskud på 50 mio. kr. årligt fremtil og med 2021. (Tilskuddet finansieres via tilskudspuljen til vanskeligt stille-de kommuner i hovedstadsområdet og reguleres årligt med udviklingen i detkommunale beskatningsgrundlag i hovedstadsområdet.)Som det tredje hovedelement i aftalen var det endvidere forudsat, at FuresøKommune ville kunne indhøste besparelser som følge af låneomlægninger
3
på ca. 400 mio. kr. i en periode svarende til afviklingsperioden for kommu-nens gæld.For at vende tilbage til genforhandlingsmuligheden, så indgår det direkte isammenlægningsaftalen, at: ”Der er mulighed for genforhandling af de øko-nomiske vilkår for sammenlægningen ved indgangen henholdsvis til valgpe-rioden 1. januar 2010 og til valgperioden 1. januar 2014, hvis forudsætnin-gerne for aftalen ændrer sig væsentligt.”Regeringen har allerede i et brev til Furesø Kommune den 11. oktober 2007tilkendegivet, at det under alle omstændigheder vil være hensigtsmæssigt atgenforhandle i 2010.Så med hensyn til tidspunktet for en genforhandling af sammenlægningsaf-talen fremgår det både af den oprindelige aftale og af den senere tilkendegi-velse meget klart, at en genforhandling vil skulle finde sted i 2010 - og altsåmed den kommunalbestyrelse, som vil være ansvarlig for de beslutninger,som måtte træffes i forbindelse med en genforhandling.Den nærmere tilrettelæggelse af drøftelserne (fastlæggelser af møder osv.)vil det være naturligt – og dette har jeg også tilkendegivet overfor kommunen– at vi fastlægger efter kommunalvalget i november, når vi kender sammen-sætningen af den nye kommunalbestyrelse, der vil være ansvarlig i valgperi-oden 2010-2013.Men de egentlige politiske drøftelser vil altså først kunne gå i gang efter den1. januar 2010, når den nye kommunalbestyrelse er tiltrådt.Når vi så kommer til indholdet af en genforhandlingsaftale, som der ogsåspørges til, så må jeg understrege, at jeg naturligvis ikke på nuværendetidspunkt kan sige noget om, hvorvidt drøftelserne med kommunen vil føre tilen sådan ny eller en supplerende aftale. Og dermed selvsagt heller ikke omet muligt indhold af en sådan aftale.Når regeringen har tilkendegivet, at det under alle omstændigheder er hen-sigtsmæssigt at genforhandle i 2010, er det også fordi, at det under alle om-stændigheder er hensigtsmæssigt at drøfte status for sammenlægningen ogde økonomiske vilkår for kommunen i den sammenhæng.Vi må huske på, at der var nogle særlige forhold bag denne sammenlæg-ning. Derfor vil jeg også gerne drøfte, hvilken udvikling der har været forkommunen. Jeg vil også lytte til, hvis kommunen har et syn på de forudsæt-ninger, som lå til grund for aftalen.Så det vil være mit forslag, at drøftelserne med Furesø Kommune i 2010kunne tage afsæt i en status fra kommunen. En status hvor kommunen -
4
med udgangspunkt i de særlige økonomiske forudsætninger for aftalen -redegør for kommunens økonomiske situation samt for kommunens syn påeventuelle ændringer i forhold til aftalens forudsætninger. I en status kunneogså indgå kommunens vurdering af sådanne ændringers eventuelle betyd-ning for kommunens økonomi og kommunens muligheder for at fungere iøkonomisk balance i de kommende år.I drøftelserne vil der – som det nævnes i sammenlægningsaftalen – kunneinddrages samfundsøkonomiske forudsætninger vedrørende udskrivnings-grundlaget, udgiftsstigninger og gevinster ved kommunesammenlægningersamt eventuelle uforudsete forhold vedrørende Furesø Kommunes økonomi.Dermed er det ikke sagt, at drøftelserne vil føre til en aftale med justeringer iforhold til sammenlægningsaftalen. Det er langt fra sikkert.Jeg vil runde billedet af med at gøre opmærksom på, at Furesø Kommuneselvfølgelig også kan have udfordringer som ’almindelig’ kommune – dvs.uden at det har at gøre med de særlige forhold i forbindelse med sammen-lægningen. Blandt andet har kommunen en demografisk udfordring i form afen stigende ældrebefolkning og et vist pres på overførselsområdet. Dette harogså været en del af baggrunden for, at kommunen i forbindelse med forde-lingen af skattepuljen søgte og fik mulighed for at forhøje skatten med ca. 31mio. kr. Kommunen valgte dog – noget uventet - kun delvist at udnytte den-ne mulighed ved alene at sætte skatten op med ca. 11 mio. kr.
Karen Ellemann/ Dorte Lemmich Madsen