Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 10. november 2009
BJS/ J.nr. 2009-8107
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 4. novem-ber 2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svarpå spørgsmål nr. 28 (KOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Louise Schack Elholm (V).
Spørgsmål nr. 28:”Er det korrekt, at Sorø Kommune med udgangspunkt i de sociale kriterier,der lægges til grund i udligningsberegningerne, rent faktuelt er blevet under-kompenseret med 75 mio. kr. i 2007 ved udligning, balancetilskud m.v., så-dan som Sorø Kommune påstår på baggrund af rapporten "Mere lige endfør" fra Det Kommunale og Regionale Evalueringsinstitut KREVI?”
Svar:Nej, det er ikke korrekt.Jeg antager, at der i spørgsmålet henvises til den oversigt, der er udarbejdetaf seks fynske kommuner, hvor de ved at tage et enkelt element ud af sinsammenhæng i tilskuds- og udligningssystemet – opgørelsen af socialeudgiftsbehov – kommer frem til, at de skulle være ”underkompenserede”.Denne ”underkompensation” er beregnet ved, at det opgjorte sociale ud-giftsbehov i udligningen er sammenholdt med kommunernes realiseredesociale udgifter som afgrænset i rapporten ”Mere lige end før” fra Det Kom-munale og Regionale Evalueringsinstitut KREVI.Til denne kritik skal jeg bemærke, som jeg også tidligere har svaret Kommu-naludvalget i forbindelse med kritikken fra de fynske kommuner, at udlig-ningssystemet skal ses i sin helhed, når systemets funktion skal vurderes.Man kan ikke – som de fynske kommuner lægger op til – se isoleret på ensammenligning af de socioøkonomiske udgiftsbehovskriterier med en af-grænset del af kommunernes udgifter på sociale udgiftsområder. Man kan
2
således ikke realistisk set skelne helt skarpt mellem sociale og ikke-socialeudgifter.Endvidere har jeg fremhævet, at er der en tendens til, at de kommuner, derskulle være ”underkompenserede” i forhold til sociale udgifter efter den me-tode, som de fynske kommuner anvender, så vil de kunne opgøres til atvære i den omvendte situation, når det drejer sig om de øvrige udgifter. Deter altså vel og mærke, hvis man udbredte denne metode til en betragtning afde øvrige opgjorte udgiftsbehov.Men i den forbindelse må det også tilføjes, at denne slags sammenligningermellem indeks og faktiske udgifter må behandles med varsomhed. Der vilnemlig ikke skulle være et fuldstændigt sammenfald. Det er jo ikke hensig-ten, at det er den enkelte kommunes faktiske udgifter, der skal lægges tilgrund for udligningen. Tværtimod er udligningen baseret på objektive kriteri-er, således at denne ikke påvirkes af f. eks. et højt serviceniveau eller mang-lende effektivitet.Min konklusion er samlet, at der ikke på baggrund af de fynske kommunerskritik er et sagligt grundlag for at kategorisere de enkelte kommuner somover- eller underkompenserede i det samlede tilskuds- og udligningssystem,og der er således heller ikke grundlag for at konkludere, at Sorø Kommuneskulle være underkompenseret i udligningssystemet.Jeg kan i øvrigt med hensyn til kritikken fra de fynske kommuner eksempel-vis henvise til mit svar på spørgsmål nr. 18 i forbindelse med behandlingenaf lovforslag nr. 189 i folketingsåret 2008-2009.
Karen Ellemann/ Dorte Lemmich Madsen