Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Afdelingen for grundskole ogfolkeoplysningFrederiksholms Kanal 261220 København K.Tlf. 3392 5600Fax 3392 5666E-mail [email protected]www.uvm.dkCVR nr. 20-45-30-44
Svar på spørgsmål 24 (Alm. del):I brev af 4. november 2009 har udvalget efter ønske fra Flemming Bon-ne (SF) stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 24:"Har udviklingen af folkeskolen i Lolland Kommune været en del af”udviklingsaftalen”, som er indgået med Lolland Kommune, og indfriernøgletallene på skoleområdet de gensidige forventninger?"Svar:Til brug for besvarelsen er indhentet bidrag fra Indenrigs- og Socialmini-steriet, som har oplyst følgende om udviklingsaftalen med LollandKommune:”En udviklingsaftale kan tilbydes kommuner, der er i en særligt van-skelig situation og opfylder nogle særlige kriterier. Med en udvik-lingsaftale gives der tilsagn om, at den pågældende kommune medbevillingsmyndighedernes godkendelse vil modtage et flerårigt sær-tilskud fra Indenrigs- og Socialministeriet. Der er i den sammenhængi 2006 indgået en udviklingsaftale med Lolland Kommune for perio-den 2007-2010.Særtilskud ydes som et generelt tilskud til kommuner, som på basis affastlagte kriterier vurderes at have en samlet set særligt vanskeligøkonomisk situation. I udviklingsaftalen med Lolland Kommuneindgår endvidere, med henblik på at understøtte at kommunen påsigt kan blive mere økonomisk bæredygtig, tre betingelser. Disse be-tingelser omhandler i korte træk, at skatteprocenten ikke må stige, atde administrative udgifter nedbringes samt, at kommunen udviserbudgetdisciplin med henblik på at undgå budgetoverskridelser.Det er opfyldelsen af disse betingelser, som der i regi af Indenrigs-og Socialministeriet årligt sker en opfølgning på.
07-01-2010
2Herudover indgår der i udviklingsaftalen med Lolland Kommune engennemgang af kommunens udviklingsplan. Afsnittet er formuleretaf kommunen og skal læses som en del af kommunens interne strate-gi. Afsnittet er således ikke forpligtende over for Indenrigs- og Soci-alministeriet.I gennemgangen af kommunens udviklingsplan nævnes:”I 2010 skal Lolland Kommune have en folkeskole, hvor rammer, struktur ogindhold mindst er på højde med landsgennemsnittet. På længere sigt er det måletat placere skolevæsenet blandt landets bedste”Endvidere fremgår følgende:”På folkeskoleområdet står Lolland Kommune over for en række udfordringer.Lolland Kommune har markant færre indbyggere med erhvervskompetencegivendeuddannelser end landsgennemsnittet, modsat har Lolland en stor overrepræsenta-tion af alle afskygninger af sociale problemer. Det er Sammenlægningsudvalgetholdning, at dette stiller særlige krav til kommunens skoler, idet disse i størregrad end de fleste steder i landet aktivt skal bidrage til at bryde den negative soci-ale arv.Samtidig har Lolland Kommune en række praktiske udfordringer inden for fol-keskoleområdet i form af lav befolkningstæthed, faldende børnetal og en byg-ningsmasse, der kun delvist opfylder moderne standarder.Med henblik på at etablere en bæredygtig struktur og kvalitet i fremtidens folke-skole påtænkes en række initiativer iværksat.A) Struktur. Der er fremsat forslag om at samle kommunens 14 skoler i 5skoledistrikter, således at hvert distrikt får et bæredygtigt elevgrundlag – bå-de hvad angår kvalitet i indholdet og driftsøkonomien. I forbindelse medetableringen af skoledistrikter overvejes blandt flere muligheder med at etable-re en ny centerskole i Nakskov med et passende antal decentrale afdelinger ilanddistrikterne. En nybygning indgår i overvejelserne, fordi de beståendeskoler i Nakskov alternativt skal renoveres for et større beløb af bygnings-mæssige og størrelsesmæssige årsager.B) Vejledende timetal. I forbindelse med serviceharmoniseringen omprioriteresskolevæsenets ressourcer således, at Undervisningsministeriets vejledende time-tal kan udbydes på alle klassetrin.C) Kvalitet. I forlængelse af de ovenstående initiativer iværksættes et målrettetkvalitetsudviklingsforløb for det samlede skolevæsen. Denne proces vil bliveplanlagt i 2006-2007 og iværksat i forlængelse af beslutningerne om de or-ganisatoriske og bygningsmæssige rammer.”
3Jeg skal henholde mig til det af Indenrigs- og Socialministeriet anførte oghar ikke yderligere at tilføje, da prioriteringerne på folkeskolens områdeer et kommunalt anliggende, jf. mine svar på spørgsmål 20-23, 25-27.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder