Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Kommunaludvalg
Dato: 6. oktober 2010Enhed: Komm.øko.Sagsbeh.: mxnSags nr.: 1008276Dok nr.: 320049
Folketingets Kommunaludvalg har den 8. september 2010 stillet følgendespørgsmål nr. 231 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som her-med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).Spørgsmål nr. 231:’’I aftalen om kommunernes økonomi for 2011 står effektiviseringspotentialet tilat være ca. 300 mio. kr. Hvordan stemmer det tal overens med, at man regnermed at 500 årsværk reelt bliver sparet væk i løbet af nogle år. Et HK-årsværkkoster knap 400.000 kr. – hvilket altså kun giver 200 mio. kr. Hvilke forudsæt-ninger ligger til grund for skønnet om en besparelse på 300 mio. kr.”Svar:Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Beskæftigelsesministeriet,der har oplyst følgende, som jeg skal henholde mig til:”Det fremgår af aftalen mellem regeringen og KL om objektiv sagsbehandling,at:”En samling af de objektive sagsbehandlingsopgaver medfører i sig selv eneffektivisering af administrationen, hvorved der kan spares knap 300 mio. kr.om året, svarende til en reduktion af personaleforbruget fra ca. 2.000 årsværk idag til ca. 1.500 årsværk.”Detailskønnet for reduktionen i personaleforbruget i den nye organisering afden objektive sagsbehandling ligger på ca. 550 årsværk. Endvidere er der ta-get beregningsteknisk udgangspunkt i en gennemsnitlig årsværkspris på480.000 kr. (bestående af bruttoløn og overhead men eksklusiv omkostningertil de dedikerede sagsbehandlingssystemer).Som baggrund for den anvendte årsværkspris kan det oplyses, at der som ledi det forudgående analysearbejde blev gennemført en stikprøveundersøgelseblandt medarbejdere inden for den objektive sagsbehandling. På baggrund afdenne stik-prøveundersøgelse er der med udgangspunkt i oplysninger fra detfælleskommunale løndatakontor beregnet en bruttoløn (inkl. pension, tillæg,mm.) på ca. 380.000 kr. pr. fuldtidsansat.Hertil er lagt en overhead på 100.000 kr., hvilket er identisk med det overhead,der generelt blev lagt til grund i forbindelse med kommunalreformen. Det vur-deres imidlertid, at beløbet undervurderer overheadomkostningernes faktiskeomfang i den objektive sagsbehandling.
Side 2
Ved fastsættelsen af overheadbeløbet i kommunalreformen blev det forudsat,at en række hjælpefunktioner ligeledes flyttede med opgaverne (vedligehold afbygninger og arealer, rengøring, vagtordning, mv.), og omkostningerne til dis-se opgaver indgik derfor ikke i det benyttede overheadbeløb på 100.000 kr. pr.årsværk.Opgørelsen af det nuværende henholdsvis fremtidige personaleforbrug til ob-jektiv sagsbehandling (på ca. 2.000 henholdsvis ca. 1.500 årsværk) vedrørerderimod udelukkende de medarbejdere, som sagsbehandler, vejleder, udbeta-ler mv. Dermed er omkostningerne til hjælpefunktionerne hverken afspejlet ioverheadbeløbet eller i opgørelsen af årsværk.Endelig bemærkes det, at der ikke er foretaget en pl-regulering af beløbene.”
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Dorte Lemmich Madsen