Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
897719_0001.png
897719_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Kommunaludvalg
Dato: 6. oktober 2010Enhed: Komm.øko.Sagsbeh.: mxnSags nr.: 1008276Dok nr.: 320045
Folketingets Kommunaludvalg har den 8. september 2010 stillet følgendespørgsmål nr. 230 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som her-med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).Spørgsmål nr. 230:’’Vurderingen af, hvor mange personaler der skal blive i kommunerne, beror tildels på et skøn af, hvor mange borgere, der kræver ATA-betjening (ansigt tilansigt) i borgerservice. I forlængelse af KOU alm. del - spm. 229, kan enegentlig evaluering af dette spørgsmål vel først ske, når ATP har haft opgavenet stykke tid, så for at undgå samme problemstilling som med SKAT, hvorkommunerne i en vis udstrækning laver SKATs arbejde i borgerservice, børder være en personalemæssig evaluering et år efter overdragelsen. Er mini-steren enig i dette?”Svar:Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Beskæftigelsesministeriet,der har oplyst følgende, som jeg skal henholde mig til:”Der er to grundlæggende elementer i den fremtidige nye organisering af denobjektive sagsbehandling, som vil sikre imod, at kommunerne kan komme til atløse vejledningsopgaver, som rettelig skal løses af den kommende forvalt-ningsenhed.For det første er delingen af vejledningsforpligtelsen mellem kommunerne ogden kommende forvaltningsenhed meget klart defineret: Kommunerne bliverden eneste indgang for personlig betjening, mens forvaltningsenheden blivereneste indgang i forhold til alle andre henvendelseskanaler.For det andet er det kommunerne selv, som vil have den afgørende indflydelsepå administrationen og vejledningsopgaven på tværs af kommunerne og for-valtnings-enheden. Flertallet i forvaltningsenhedens bestyrelse udpeges såle-des efter indstilling fra kommunerne, og det er denne bestyrelse, som vil havedet overordnede ansvar for, hvordan forvaltningsenhedens serviceniveau ogsamarbejde med kommunerne tilrettelægges. Detendeligemål med dennekommunale forankring er at sikre et optimalt samspil mellem de fortsattekommunale opgaver på social- og beskæftigelsesområdet og den objektivesagsbehandling, så borgerne fortsat kan få en helhedsorienteret vejledning ogsagsbehandling.
Side 2
I forhold til opgørelse af ressourceforbruget i forskellige dele af den fremtidigeadministration vil ATP – som vil forestå administrationen på vegne af forvalt-ningsenheden – meget nøjagtigt opgøre ressourceforbruget på forskelligeelementer i sagsbehandlings- og vejledningsprocessen. Det vil stå kommuner-ne frit for (eventuelt i samarbejde med forvaltningsenhedens bestyrelse) atforanstalte en opgørelse af kommunernes eget ressourceforbrug i den nye or-ganisering.”
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Dorte Lemmich Madsen