Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Kommunaludvalg
Dato: 6. oktober 2010Enhed: Komm.øko.Sagsbeh.: mxnSags nr.: 1008276Dok nr.: 320037
Folketingets Kommunaludvalg har den 8. september 2010 stillet følgendespørgsmål nr. 228 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som her-med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).Spørgsmål nr. 228:’’”Analyse af stordriftsfordele i kommunernes objektiv sagsbehandling” baserersig på tal, som allerede nu er to år gamle. I mellemtiden har borgerservice ogkommuner effektiviseret en del. Hvordan vil ministeren sikre, at disse nedskæ-ringer/effektiviseringer indgår i en revurdering af det reelle effektiviseringspo-tentiale?”Svar:Til brug for besvarelsen har jeg indhentet bidrag fra Beskæftigelsesministeriet,der har oplyst følgende, som jeg skal henholde mig til:”På baggrund af aftalen om kommunernes økonomi for 2009 blev der i efter-året 2008 nedsat en tværoffentlig arbejdsgruppe bestående af Finansministe-riet, KL, Beskæftigelsesministeriet og Velfærdsministeriet under navnet ”Ob-jektiv Sagsbehandling”.Arbejdsgruppen indgik aftale med revisions- og rådgivningsfirmaet Deloitte omat undersøge eventuelle stordriftsfordele ved at samle den objektive sagsbe-handling på fem udvalgte sagsområder.Deloittes analyser af stordriftsfordelene bygger på en meget omfattende ogdetaljeret afdækning af den kommunale administrations organisering og res-sourceforbrug, såvel kvalitativt som kvantitativt. For eksempel har mellem 85og 95 af landets 98 kommuner besvaret en meget omfattende spørgeskema-undersøgelse inden for fire af de fem sagsområder, som indgår i aftalen omobjektiv sagsbehandling (færrest på barseldagpengeområdet og flest på bolig-støtteområdet).Datagrundlaget for skønnet over kommunernes ressourceforbrug på disse om-råder har med andre ord en høj kvalitet; især hvis man sammenligner medmange af de skøn over administrative omkostninger og konsekvenser, somstat og kommunerne løbende opnår enighed om.Det er disse meget solide analyser, der danner grundlaget for, at regeringenog KL i aftalen fra juni i år er enige om, at der er en effektiviseringsgevinst påknap 300 mio. kr. forbundet med objektiv sagsbehandling.
Side 2
Endvidere er behovet for en meget præcis opgørelse af det nuværende res-source-forbrug i kommunerne mindre end ved lignende opgaveomlægninger iden offentlige sektor, fordi overdragelsen af den objektive sagsbehandling frakommunerne til den kommende forvaltningsenhed ikke vil blive fulgt op af enreduktion af kommunernes bloktilskud.Kommunerne beholder således hele deres nuværende ”administrationsøko-nomi”. Med denne skal kommunerne også i fremtiden finansiere administrati-onsudgifterne forbundet med objektiv sagsbehandling (både i forvaltningsen-heden og i forhold til de tilbageværende kommunale myndighedsopgaver), ogdet forventede fald i de samlede administrationsudgifter vil således vise sigsom direkte kommunale besparelser. Overdragelsen af opgaverne fra kom-munerne medfører altså ikke en såkaldt ”DUT-sag”, som det for eksempel vartilfældet ved overdragelsen af de kommunale skatteopgaver til SKAT i 2005.”
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Dorte Lemmich Madsen