Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Kommunaludvalg
Dato: 4. oktober 2010Enhed: KOMOKSagsbeh.: THDSags nr.: 1007838Dok nr.: 308883
Folketingets Kommunaludvalg har den 2. september 2010 stillet følgendespørgsmål nr. 222 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som her-med besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfoed (EL).Spørgsmål nr. 222:’’Ministeren bedes oversende udvalget en oversigt over, hvor mange pengeder i dag bruges til innovation, erhvervsstøtte m.m. i kommuner, i regionerhenholdsvis i diverse statslige organer, herunder bl.a. også Videnskabsmini-steriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet og Udenrigsministeriet.”Svar:I det kommunale budget- og regnskabssystem er under hovedfunktion 6.48registreret kommunernes udgifter vedrørende erhvervsudvikling, turisme oglanddistrikter. Det bemærkes, at der her ikke kan udskilles udgifterne til speci-fikt innovation og erhvervsstøtte. Det kan oplyses, at en mere bred opgørelseaf kommunernes udgifter registreret på funktionerne 6.48.61 Vækstfora,6.48.62 Turisme, 6.48.63 Udvikling af menneskelige ressourcer, 6.48.66 Inno-vation og ny teknologi, 6.48.67 Erhvervsservice og iværksætteri og 6.48.68Udvikling af yder- og landdistriktsområder viser samlede kommunale netto-driftsudgifter til disse områder på 581 mio. kr. i regnskab 2009.For regionerne kan tilsvarende ikke ud fra budget- og regnskabssystemet fore-tages en udskillelse af regionernes udgifter til specifikt innovation og erhvervs-støtte. Tilsvarende kan oplyses, at en mere bred opgørelse af regionernes ud-gifter registreret på funktionerne 3.30.20 Vækstfora, 3.30.21 Turisme, 3.30.22Innovation og ny teknologi, 3.30.23 Erhvervsservice og iværksætteri, 3.30.24Udvikling af menneskelige ressourcer og 3.30.25 Udvikling af yder- og landdi-striktsområder viser en samlet nettodriftsudgift til disse områder på 363 mio.kr. i regnskab 2009.For både kommuners og regioners vedkommende skal det altså til opgørelsenbemærkes, at de i opgørelsen medtagne funktioner angiver bredere formålend blot innovation og erhvervsstøtte, hvoraf det følger, at det i besvarelsenoplyste beløb ikke angiver den direkte udgift til innovation og erhvervsstøtte,men derimod et beløb, der også omfatter andre formål. Vanskelighederne vedudskillelsen af de pågældende udgifter i kommunerne og regionerne er ogsåomtalt i regeringens redegørelse om erhvervsstøtte 2010.Til brug for besvarelsen har Indenrigs- og Sundhedsministeriet endvidere an-modet Videnskabsministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet samt Uden-rigsministeriet om bidrag vedr. udgifter til innovation, erhvervsstøtte m.m. påderes ressort.
Side 2
Videnskabsministeriet har i den forbindelse oplyst følgende:På Videnskabsministeriets område har Rådet for Teknologi og Innovation ogHøjteknologifonden fået ansvar til at udmønte midler til innovation.Rådet for Teknologi og Innovation administrerede i 2009 897 mio. kroner tilfremme af privat forskning, udvikling og innovation. Højteknologifonden admi-nistrerede i 2009 280 mio. kroner til fremme af privat forskning, udvikling oginnovation. Størstedelen af midlerne fra de to organer går til universiteterog de af videnskabsministeren godkendte teknologiske serviceinstitutter, mender udbetales især fra Højteknologifonden også støtte til forskning og udviklingi private virksomheder.Økonomi- og Erhvervsministeriet har oplyst, at ministeriet har en række er-hvervsfremmeordninger, herunder ordninger vedr. innovation, jf. nedenståen-de tabel.Erhvervsordninger på finansloven 2010, Økonomi- og Erhvervsministeri-
et, budget 2010
Finanslov og
aktstykker
i
2010, mio. kr.
Iværksættere og små og mellemstore virksomheder
Aktiviteter for iværksættere og mindre virksomhederVækstkautionErhvervsudvikling og innovation (udredninger og analyser afvækstvilkår mv.)Iværksætterfond i VestdanmarkBasisbevilling til regionale væksthuse (overgår til kommuner-ne i 2011)Styrkelse af adgang til rådgivning og lignende for nye og min-dre virksomheder med vækstambitionerTidlig idéfinansiering – proof of business (sparring om forret-ningsideer, investering mv.)Medfinansiering af EU's regionalprogrammer mv. samt særli-ge foranstaltningerEksportfinansiering, renteudligningsordningInnovation
Fond til grøn omstilling og erhvervsmæssig fornyelseFremme af dansk design (styrkelse af design aktiviteter, gen-nemførelse af Index adwards, designpartnerskaber)Tilskud til Dansk DesigncenterInnovation og produktivitet i byggeriet (Det Digitale Byggeri,Byggeriets Innovationsfond mv.)Erhvervsservicepulje (styrkelse af kultur- og oplevelsesøko-nomiens vækstmuligheder)Fremme af erhvervsmæssige potentialer i arbejdskraftbespa-rende teknologiFonden for Entreprenørskab (fremme af iværksætter- og in-novationskulturen i Danmark)617477793412545-1442241214516815
Side 3
Markedsføring af Danmark
Danmarks deltagelse i verdensudstillinger (EXPO)Fonden til markedsføring af DanmarkVisitDenmarkØvrige
Lettelse af virksomheders digitale udfordringerHjemmeserviceØvrige ordninger med nettobevilling under 5 mio. kr.I alt
) Summen er baseret på ikke afrundede mio. kr.*Endelig har Udenrigsministeriet oplyst følgende:
273313558930)935*
På Udenrigsministeriets område har Eksportrådet ansvar for at udmønte mid-ler til eksportfremme. Disse midler udgjorde i 2009 311,2 mio. kroner til eks-port- og investeringsfremme mv. (bevillingen går alene til administration ogdrift), 50,0 mio. kroner til eksportstipendiater (inkl. innovationscentre), 19,2mio. kroner til særlig eksportfremmeindsats for SMVere, innovative vækstvirk-somheder og iværksætter og 31,9 mio. kroner til eksportfremmetilskud (støttetil eksportfremstød m.m.). I tillæg hertil har Udenrigsministeriet under Danidastøtteinstrumenter til fremme af erhvervsudvikling i udviklingslande, hvis midleri 2009 udgjorde 186,9 mio. kroner til Business-to-Business programmer (underDanida), 14,7 mio. kroner til Offentlige-Private partnerskaber og 349,8. mio.kroner til blandende kreditter.Med mindre andet er angivet er tallene opgjort ud fra regnskabstal for 2009 ogi 2009 pris- og lønniveau.Sluttelig må der til besvarelsen tages forbehold for, at der i de opgjorte beløb ibesvarelsen, hvor der indgår opgørelser for henholdsvis kommuner, regionerog stat, er en risiko for, at visse midler medtælles flere gange, eksempelvishvor statslige midler fordeles til kommuner eller regioner for derefter at bliverfordelt på konkrete projekter. Det er ikke umiddelbart muligt at justere de op-gjorte beløb herfor.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder /