Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
887271_0001.png
887271_0002.png
887271_0003.png
887271_0004.png
887271_0005.png
887271_0006.png
TALEPAPIRDet talte ord gælder

Tilhørerkreds:

Folketingets Kommunaludvalg samt pressen (åbent

samråd, samrådet tv-transmitteres)

Anledning:

Taletid:

Tid og sted:

Dok nr.:

Samråd AG-AH

Ca. 5 min., herefter tid til spørgsmål

Kl. 11.30-12.30, sted: LANDS

285505

[Spørgsmål

AG:

"Ministeren bedes redegøre for forvaltningslovens regler omhabilitet med baggrund i to artikler fra Fyns Stiftstidende 16. august 2010 om
2
byrådsmedlemmers inhabilitet ved skolelukninger: "Forældre må ikke stemme"og "Ingen facitliste for habilitet".

Spørgsmål AH:

"Ministeren bedes endvidere redegøre for, hvad han agter atgøre for at sikre rådgivning til kommunerne og for at sikre en ensartet tolkningaf reglerne om habilitet, der jo for alvor kan komme på prøve i disse tider medde mange skolelukninger".]Jeg vil besvare de to samrådsspørgsmål under ét.
3

Ny afgørelse fra Statsforvaltningen Syddanmark

Statsforvaltningen Syddanmark traf som refereret i pressen den 20. august 2010– dagen efter samrådsspørgsmålet blev stillet – en afgørelse om netop denproblemstilling, der er rejst i samrådet i dag.Kort fortalt kommer statsforvaltningen frem til, at det ikke i sig selv fører tilinhabilitet, at et kommunalbestyrelsesmedlem har et barn eller barnebarn eller etaf sine forældre i en institution, der bliver berørt af en generel beslutning omstrukturændring eller kapacitetstilpasning i kommunen. Det være sig pådaginstitutionsområdet, skoleområdet eller ældreområdet. Statsforvaltningenlægger vægt på, at det pågældende barn eller de pågældende ældre ikke blivervæsentligt anderledes berørt end andre. Statsforvaltningen lægger til grund, at
4
der ikke foreligger andre interesser, der kan føre til inhabilitet for de pågældendekommunalbestyrelsesmedlemmer.

Ministeriet er enigt med Statsforvaltningen Syddanmark

Jeg vil gerne her i dag slå fast, at ministeriet som øverste tilsynsmyndighed erenigt i statsforvaltningens vurdering. Statsforvaltningens udtalelse er i tråd medministeriets praksis på området. Jo mere generel en sag, der er tale om, destomere særlig og direkte skal den individuelle interesse være, før der er tale ominhabilitet. Og hvis der er tale om en generel sag, hvor kommunalbestyrelsenskal tage stilling til et forslag om en ny skolestruktur, så gør det altså ikke i sigselv et kommunalbestyrelsesmedlem inhabilt, at den pågældende har et barn i enaf de institutioner, der er omfattet af beslutningen.
5

Hensynet bag habilitetsreglerne godt – reglerne ikke til hinder for det

lokale demokrati

Habilitetsreglerne er udtryk for et helt fundamentalt krav om, at den enkelte sagskal behandles sagligt og korrekt, og at der ikke skabes mistillid til denoffentlige forvaltning. Derfor skal reglerne selvsagt tages alvorligt, hvilketdebatterne rundt omkring i kommunerne vel netop er et udtryk for.Men habilitetsreglerne er altså ikke til hinder for et velfungerende lokaltdemokrati, hvor politikerne jo netop har kastet sig ind i kommunalbestyrelsenfor at sætte et præg på deres kommune. Der er ikke i almindelighed noget tilhinder for, at et kommunalbestyrelsesmedlem med børn deltager i beslutninger,der omhandler børneområdet, eller at et kommunalbestyrelsesmedlem med en
6
gammel mor eller far, der bor i kommunen, deltager i beslutninger, deromhandler ældreområdet i kommunen.

Fremadrettet information om ministeriets praksis

Jeg vil i dag sørge for, at ministeriet orienterer samtlige statsforvaltninger omministerietsretsopfattelseitilknytningOgjegtilvildenidenkonkretesagfra
Statsforvaltningen Syddanmark.
forbindelse bede
statsforvaltningerne om at videreformidle budskabet til alle kommunerne i deenkelte regioner. Endelig vil jeg sørge for, at ministeriets udtalelse bliver gjorttilgængelig på ministeriets hjemmeside sammen med den lange række afudtalelser fra ministeriet om habilitet, som allerede ligger dér.