Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
Indenrigs- og SundhedsministerietCenter for KommunaløkonomiJ.nr. 1005072mme
30. juni 2010
Indenrigs- og Sundhedsministerens talepapir ved
besvarelse af samrådsspørgsmål AB, AC, AD og AE
vedr. objektiv sagsbehandling d. 2. juli 2010
Det talte ord gælder
Spørgsmål AB:
"Vil ministeren love, at ansøgere om folkepension, boligsik-ring og andet ikke risikerer dårligere sagsbehandling og f.eks.færre ydelser, nu hvor den såkaldte objektive sagsbehandlingfjernes fra kommunerne, beskæres betydeligt og overgår til3-5 centrale centre?"Spørgsmål AC:
"Er det succesen med centralisering af SKAT, der har fået re-geringen til at foreslå samme fremgangsmåde for så vidt angårobjektiv sagsbehandling?"Spørgsmål AD:
"Er det udtryk for en bevidst centraliseringspolitik, at regerin-gen samler objektiv sagsbehandling i nogle få centrale centrefrem for at have en decentral struktur med sagsbehandling ihver kommune?"Spørgsmål AE:
"Er det udtryk for, at regeringen har opgivet hovedsigtet medstrukturreformen, der i følge tidligere indenrigsminister LarsLøkke Rasmussen var, at sikre borgerne én indgang til det of-fentlige, når regeringen nu bryder op endnu en gang og laverendnu flere indgange til det offentlige som f.eks. nu med denye centre, der skal tage sig af den såkaldte objektive sagsbe-handling?"Svar:
Udvalget har stillet fire spørgsmål til aftalen med kommu-nerne om at samle den objektive sagsbehandling i nogle fåSide1af4
sagsbehandlingscentre. Der er tæt sammenhæng mellemde fire spørgsmål, og derfor tillader jeg mig at besvarespørgsmålene samlet.Lad mig starte med en smule baggrund:Udgangspunktet for denne aftale – som har været analyse-ret i samarbejde med KL og forberedt i to år – er, at deomfattede ydelser grundlæggende tildeles efter objektivekriterier, der er fastsat i lovgivningen. Det betyder på denene side, at reglerne ikke efterlader et rum for lokalpoli-tisk fastlagte serviceniveauer, og altså også, at samlingenaf den objektive sagsbehandling ikke rokker ved detkommunale selvstyre.På den anden side er det netop sagsbehandlingens objek-tive karakter, som gør, at der kan opnås betydelige stor-driftsfordele – og også en langt mere ensartet sagsbehand-ling, ved at samle administrationen i nogle få sagsbehand-lingscentre.Det hører også med til forhistorien, at selvomformåletmed at samle sagsbehandlingen er at skabe en mere effek-tiv administration, så er det en fuldstændigafgørendepræmis for alt arbejdet med objektiv sagsbehandling, atder skal være sikker og stabil drift før, under og efter im-plementeringen. Vi snakker jo om grundlæggende forsør-gelsesydelser, der skal være korrekte og udbetales til ti-den.Udgangspunktet for alle analyserne og også selve kom-muneaftalen er desuden, at samlingen af den objektivesagsbehandling skal ske uden materielle regelændringer.Gennemførslen af den nye organisering vil altså ikkemedføre ændringer af ydelsernes sammensætning og stør-relse, og borgerne vil have de samme rettigheder og plig-ter og den samme beskyttelse, som de har i dag.Jeg vil også gerne aflive den myte, at objektiv sags-behandling skulle være udtryk for, at regeringen skulleSide 2 af 4
arbejde målrettet på at centralisere myndighedsopgaver.Regeringen er optaget af at lægge opgaverne dér, hvor deter mest hensigtsmæssigt. Og i tilfældet objektiv sagsbe-handling har det fælles arbejde med KL altså vist, at op-gaven løses bedst i en selvstændig, kommunalt forankretforvaltningsenhed, som modtager bistand fra ATP, derskal stå for selve administrationen og sagsbehandlingen.Derfor er det helt naturligt, at regeringen og kommunernenu er blevet enige om at gennemføre dette store projekt,som altså både vil skæppe i kommunekasserne og gavneretssikkerheden og dermed være en fordel for borgerne.Samtidig er det dog helt afgørende for regeringen, at desvage borgere og den helhedsorienterede borgerbetjeningikke bliver tabt på gulvet.Derfor vil den fremtidige borgerservice også gå på to ben:For det første vil den digitale borgerbetjening få et stortløft, så det bliver nemt og attraktivt for borgerne at betje-ne sig selv.For det andet vil kommunerne og deres borgerservicecent-re blive ved med at være dén centrale myndighed og ind-gang- for borgere, som har sammensatte eller akutte pro-blemer,- for borgere, som ikke kan betjene sig selv via selv-betjeningsløsninger og telefonisk kontakt,- og for borgere, som blot vælger at møde personligtop i borgerservicecentret.Som et eksempel på, at kommunerne fortsat skal tage varepå de ydelser, som forudsætter tæt kontakt til borgeren,kan nævnes vigtige ydelser som personligt tillæg og hel-bredstillæg til pensionister.Der ligger med andre ord nogle meget grundige overvejel-ser til grund for den fremtidige fordeling af og samarbej-Side 3 af 4
det om opgaverne mellem sagsbehandlingscentrene ogkommunerne. Jeg kan desværre ikke påtage mig at rede-gøre for disse overvejelser i yderligere detalje her, men vili stedet henvise eventuelle tekniske og opfølgendespørgsmål til min kollega, beskæftigelsesministeren.Jeg vil dog gerne afslutningsvist endnu en gang slå fast, atdet afgørende for regeringen er, at de offentlige opgaverbliver løst på den mest hensigtsmæssige og fornuftigemåde.I sådanne overvejelser indgår der naturligvis en lang ræk-ke hensyn og afvejninger. Det var sådanne afvejninger,som førte til, at den statslige beskæftigelsesindsats blevoverført til kommunerne 1. august sidste år. Og det er densamme type af afvejninger, som fra sommeren 2012 vilgive Danmark en mere effektiv ydelsesadministration, tilglæde for samfundet og den enkelte borger.Tilmed vil objektiv sagsbehandling ikke rykke ved, atkommunerne er indgangen til den offentlige sektor, det vilogså frigøre ca. 300 mio. kr., som bliver i kommunerne.
Side 4 af 4