Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.sum.dk
Folketingets Kommunaludvalg
Dato: 29.juni 2010Enhed: KoncernstyringSagsbeh.: SUMJSTUSags nr.: 1004839Dok nr.: 255835
Folketingets Kommunaludvalg har den 18. juni stillet følgende spørgsmål nr.201 (Alm. del) til indenrigs- og sundhedsministeren, som hermed besvares.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 201:
” Ministeren bedes på baggrund af sit svar på KOU alm. del spørgsmål nr. 113anslå ministeriets samlede omkostninger i forbindelse med sammenlægningenaf Indenrigsministeriet og Sundhedsministeriet. Der tænkes på alle omkostnin-ger - eksempelvis flytteomkostninger, brevpapir nyt logo og lign. evt. eftersamme metode som socialministeren har brugt i sit svar på SOU alm. delspørgsmål nr. 426”
Svar:
Det generelle princip ved fordeling af udgifter i forbindelse med ressortændrin-ger er, at det er det modtagende ministerium, der af holder udgifter til flytningaf medarbejdere med videre. Indenrigs- og Sundhedsministeriet har ved den-ne ressortomlægning været det modtagende ministeriumIndenrigs- og Sundhedsministeriets kan på nuværende tidspunkt ikke endeligtopgøre de samlede udgifter ved ressortomlægningen af 23. februar 2010.Det kan oplyses, at ministeriet på nuværende tidspunkt skønner, at de samle-de udgifter vil være i størrelsesordenen 2,5-3,5 mio. kr.Udgifterne kan relateres til følgende:KontorartiklerSkilte og adgangskort mv.Systemmæssige ændringer herunder flytning af telefonOmkostninger i forbindelse med flytning af medarbejdere samt istand-sættelse af kontorerAdministrative timer til planlægning af flytningInternt tidsforbrug til udarbejdelse af nyt brevpapir og tilpasning afbrevskabeloner i IT-systemerne.Der er ikke udgifter til design af nyt logo, da det tidligere logo genanvendes.
Side 2
Med venlig hilsen
Bertel Haarder / Jacob Studsgaard