Kommunaludvalget 2009-10
KOU Alm.del
Offentligt
755728_0001.png
755728_0002.png
755728_0003.png
Folketingets Kommunaludvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 11. november 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
NMJ/ J.nr. 2009-7682
Under henvisning til Folketingets Kommunaludvalgs brev af 14. okto-ber 2009 følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svarpå spørgsmål nr. 2 (KOU Alm. del).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Flemming Bonne (SF)
Spørgsmål nr. 2:”Hvilke særlige kriterier har i de enkelte tilfælde været udslagsgivende for, atnetop de 17 kommuner, der er blevet tildelt andel i puljen på 500 mio. kr. tilkommunale skattestigninger, og kan ministeren begrunde hvorfor eksempel-vis Skanderborg modsat Svendborg og Mariagerfjord har fået lov at hæveden kommunale skat?”
Svar:Puljen på 500 mio. kr. er fordelt til 17 kommuner ud fra en vurdering af føl-gende forhold:Driftsmæssig ubalanceUdgiftspres fra demografiske forskydningerUdgiftspres på overførselsområdetFinansiel sårbarhed og likviditetLavt investeringsniveau over flere årDriftsmæssig ubalanceer defineret som forskellen mellem kommunensdriftsudgifter på det skattefinansierede område og kommunens nettoindtæg-ter fra skatter, tilskud, udligning og renter i regnskab 2008 – opgjort pr. ind-bygger. Det bemærkes, at der i modellen opereres med to niveauer for dettekriterium, således at det tillægges højere vægt for de mest belastede kom-muner.Udgiftspres fra demografiske forskydningerer her opgjort som væksten iantallet af børn og ældre fra 2007-2009.
2
Udgiftspres på overførselsområdeter her defineret som udviklingen i udgif-terne til førtidspension, sygedagpenge og kontanthjælp fra første halvår2008 til første halvår 2009. Det bemærkes, at der i modellen opereres medto niveauer for dette kriterium, således at det tillægges højere vægt for demest belastede kommuner.Finansiel sårbarhed og likviditeter her defineret som henholdsvis lav gen-nemsnitlig likviditet opgjort pr. 2. kvartal 2009 og lav finansiel balance primo2007.Lavt investeringsniveau over flere årer her defineret som lave gennemsnitli-ge anlægsudgifter på det skattefinansierede område i perioden 2005-2009.Det bemærkes, at der i modellen opereres med to niveauer for dette kriteri-um, således at det tillægges højere vægt for de mest belastede kommuner.I spørgsmålet spørges der konkret til vurderingen af Skanderborg, Svend-borg og Mariagerfjord Kommuner. Nedenfor gennemgås, i hvilket omfang detre nævnte kommuner opfylder disse kriterier.Kriteriet ”driftsmæssigubalance”:Alle tre kommuner opfylder kriteriet fordriftsmæssig ubalance. Som nævnt opereres der i modellen med to niveauerfor dette kriterium, således at det tillægges højere vægt for de mest belaste-de kommuner. Ingen af de tre kommuner har dog så lav driftsmæssig uba-lance, at kriteriet skal tillægges ekstra vægt.Kriteriet ”udgiftspresfra demografiske forskydninger”:Dette kriterium opfyl-des af Skanderborg Kommune, men ikke af de to andre nævnte kommuner.Kriteriet ”udgiftsprespå overførselsområdet”vedrører vækst i nærmere an-givne overførselsudgifter fra første halvår 2008 til første halvår 2009. Dettekriterium opfyldes af Skanderborg og Mariagerfjord Kommuner. Som nævntopereres der i modellen med to niveauer for dette kriterium, således at dettillægges højere vægt for de mest belastede kommuner. Ingen af de nævntekommuner har dog så høj vækst i overførselsudgifterne, at kriteriet skal til-lægges ekstra vægt.Kriteriet ”finansielsårbarhed og likviditet”er som nævnt ovenfor defineret udfra to forhold, det vil sige henholdsvis lav gennemsnitlig likviditet opgjort pr.2. kvartal 2009 og lav finansiel balance primo 2007. Svendborg Kommuneopfylder kriteriet om lav gennemsnitlig likviditet. Skanderborg Kommuneopfylder kriteriet om lav finansiel balance ultimo 2007. Mariagerfjord Kom-mune opfylder kriteriet på begge områder.Kriteriet ”lavtinvesteringsniveau over flere år”:Alle tre kommuner opfylderkriteriet for lavt investeringsniveau over flere år. Som nævnt opereres der i
3
modellen med to niveauer for dette kriterium, således at det tillægges højerevægt for de mest belastede kommuner. Skanderborg Kommune har et sålavt gennemsnitligt investeringsniveau, at dette kriterium tillægges ekstravægt for Skanderborg Kommune.Som det fremgår, opfylder Skanderborg Kommune i højere grad kriteriernefor skattepuljen for 2010 end de to øvrige nævnte kommuner. SkanderborgKommune var således også blandt de 17 kommuner, der fik andel i puljen,mens Svendborg og Mariagerfjord Kommuner ikke fik tildelt en andel.
Karen Ellemann/ Nils Majgaard Jensen